Gördülő hotelek a síneken 2. rész - modern luxus
2017. december 12. írta: Vécsei László

Gördülő hotelek a síneken 2. rész - modern luxus

Sorozatunk első részében a City Night Line tulajdonában lévő fekvőhelyes és fekvőszékes kocsikat vettük górcső alá, melyek H0-ás verzióját az L.S. Models különkiadásként hozta el a vásárlóknak. Egy éjszakai vonat azonban semmit sem ér szimplán fekvőhelyes kocsikkal, ezért most a Siemens által gyártott - és az L.S. Models által több verzióban átdolgozott - „Siemens Comfortline” kocsicsaláddal foglalkozunk.

dsc_1165.JPGA Zürichi desztinációjú CNL-ekben több menetrendi évadon át mindkét társaság (CD, DB/CNL/AutoZug/NachtZug) WLABmz 173-as hálókocsija helyet kapott.

A kocsik eredetije a 2000-es Innotranson mutatkozott be. (Érdekesség, hogy a prototípus kocsit az L.S. Models is kihozta 46029 cikkszámon, H0-ás méretben.) Belterében 12 darab egyenként három ágyas hálófülkét találunk, melyből három úgynevezett „Deluxe"-fülke, melyhez saját WC és zuhanyzóhelység tartozik. A „Hotelen” végig sétálva a kocsik végén találjuk a kísérőszemélyzet fülkéjét, és a további WC és tisztálkodó helyiségeket. A fülkékben az ágyak variálhatóak, nappali és éjszakai utazáshoz egyaránt berendezhetőek. Nappal három ülést és egy asztalt, éjszaka pedig elrendezéstől és jegyünk értékétől függően egy, kettő, vagy három ágyat találunk. A folyosó felé nyúló rekeszekben a nagyobb csomagoknak alakítottak ki tárolókat.

unnamed_1.jpgA "Siemens Comfortline" kocsicsalád prototípusa: a Kék Mauriciusz.
(forrás: reisezugwagen.eu)

A kocsikat már akkor SGP-400-as, légrugós - és természetesen tárcsafékes - forgóvázzal szállította a Siemens, ezzel tovább fokozva az éjszakai utasok komfortját. Ugyanezt a forgóvázat találhatjuk meg a Siemens Viaggio szerelvényei - közismert nevükön a RailJet szerelvények - alatt is. Sorozatgyártásba végül 2002-től 42 darab készült a Deutsche Bahn (DB) megrendelésére, majd  2006-2007 közt további 12 darab a České dráhy (ČD) számára.  A ČD mind a tizenkét kocsijának egyedi megjelenést adott a sötétkék alapon sárga Göncölszekérrel, és a különböző cseh városok nevezetességeinek sziluettjével díszítve azokat. Így utazhatott a nemzetközi éjszakai vonatok oldalán Prága látképe, vagy a Nepomuki Szent János Zarándoktemplom. Sajnos a kocsikat elérte a modernizálás és az uniformizálás szele, így 2016-tól folyamatosan kapták meg a cseh vasút jelenlegi fehér-kék „Najbrt” festését. Így a cseh UNESCO helyszínekre már csak egy - a folyosón elhelyezett - ismertető utal minden kocsiban. A német vasút 2016 decemberétől megszüntette CNL járatait, és ezzel egy időben megvált hálókocsijaitól is, melyek nagy része az osztrák vasút (ÖBB) tulajdonába került, aki szinte teljes egészében átvette az egykori CNL viszonylatok üzemeltetését is. Ezek a Siemens kocsik képezik azóta is a Nightjet flotta gerincét a hálókocsik terén.

nevtelen_2_1.jpg

nevtelen_6_1.jpg

nevtelen_4.jpg

nevtelen_5_1.jpg

nevtelen_3_2.jpgVariációk egy témára: a Siemens Comfortline hálókocsijai a CD, a DB-CNL és az ÖBB színeiben.

 Az L.S Models divíziója:

Még az L.S. Models színre lépése előtt, a svájci RailTop fogott a kocsik cseh és német verziójának gyártásába, melyek szintén nagyon magas minőséget képviseltek, de ezt a belga gyártó még tovább tudta fokozni.  Mint már többször megírtuk - az L.S. és az A.C.M.E. esetében - több esetben az egykori RailTop szerszámával készített modell köszön vissza, a mai kor által elvárt apróságokkal felturbózva.

L.S. Models 4804 - CD WLABmz (Zdar Nad Sazavou)

nevtelen_2.jpgA Cseh Vasutak 010-es pályaszámú hálókocsija pózol 87-szer nagyobb önmagával a Budapest-Keleti pályaudvaron.

Gyűjteményünkbe először a CD 61 54 72-91 010-3-as pályaszámú hálókocsija érkezett meg. A kocsi az L.S. Models-től megszokott kemény kartondobozban, fekete szivacs borításban került leszállításra. A csomagolásról elmondható az általános probléma, mely szerint a kocsi felszerelt kapcsolókészülékekkel nem fér bele a szivacs borításba, de ez egy szike segítségével könnyedén orvosolható. Egy külön kivágott rekeszben, szivacs borításba ágyazva található a kocsi mellé mellékelt kettő kiegészítő csomag. Az egyikben az ágyakhoz vezető létrákat, a másikban pedig a kapcsolókészülékeket, kerékáramszedőket (!), a féktömlőket és a kocsiszekrényre felszerelhető egyéb alkatrészeket találjuk meg, valamint természetesen az ágyakat - melyek elmaradhatatlan kellékei egy hálókocsinak, és természetesen az L.S. szintjén alapfelszereltségnek számítanak. Talán elsőre kissé furcsának tűnik, hogy egy hálókocsiban miért nincsenek az ágyak benne.  A válasz egyszerű, a kocsi nappali és éjszakai üzemmódra is átalakítható, akárcsak az igazi. Hiszen gondoljunk bele, egy hosszabb hálókocsis utazás során, nem feltétlenül szeretnénk nappal is éjszakai fekhelyünkön fetrengeni. Ezért a hálókocsik nagy része egyszerűen átvarázsolható ülőhelyes kocsivá, az alsó ágyak „ágyneműtartójából” egy egyszerű mozdulattal ülések hajthatóak fel. Még mielőtt gördülő hotelünket kívülről jobban szemügyre vennénk, ugorjunk is fejest annak mélyére, emeljük le a kasztnit. Ezt az alváz és a kocsiszekrény óvatos szétfeszítésével tehetjük meg. A kaszni eltávolítása után elénk tárul a kocsi belseje annak lenyűgöző részleteivel.

nevtelen_1.jpgAz L.S. Models 1:87-es verziója az eredeti hálókocsi egyik "Deluxe"-fülkéjének középső ágyán.

A hálókocsiban tizenkét - egyenként legfeljebb három fő befogadására alkalmas - fülke található, melyből három a már említett, zuhanyzóval és saját WC helyiséggel felszerelt "Deluxe"-fülke. A WC és zuhanyzó helyiségek helyét, illetve ezen összenyitható fülkék elválasztó falát pontosan a helyükön találjuk meg. A gyártó kínosan ügyelt a legapróbb részletekre is, a fülkeajtók jellegzetes gömbölyded formáját is megjelenítette. Az ajtók az oldalfalra tamponozva kerültek fel, hasonlóan a fülkék helyfoglaltságot jelző táblácskáihoz és az egyéb piktogramokhoz. A belső tér elemei anyagukban színezettek, mely színeket a valóságnak teljes mértékig megfelelően készített el a gyártó.

ha.jpgA kasztni eltávolítása után elénk tárul a hálókocsi csodásan kidolgozott beltere.

A fülkékbe „belépve” egy asztalt és három sötétkék ülést találunk, azok fejpárnáival és karfáival együtt. Az ágyak ebben a pozícióban „felhajtva” lennének, ezt imitálja azok sárga alját jelképező sárga fal elem az ülések háta mögött. Amennyiben át szeretnénk alakítani a kocsit éjszakai állapotra, először ezeket az oldalfalakat kell kihúzni a helyéről, majd el kell távolítanunk az üléssorokat és az asztalt. Ezt követően tudjuk a fülkék válaszfalára felhúzni a három ágyat. Ehhez az ágyakon lévő különböző méretű furat van segítségünkre, illetve az alsó ágyakat az egykori üléssor rögzítő fülébe pattinthatjuk bele. Ha készen vagyunk nincs más választásunk, mint a létrákat is a helyükre rakni. Ezzel azonban hadilábon állt a gyártó. A tizenkét fülkéhez ugyanis mindössze hat létrát kaptunk, és azok furatai is teljesen random módon lettek a fülkékben elhelyezve. Sajnos a furatok némely esetben borzasztóan szűkek lettek, így nagyon nehezen voltak a padlóba applikálhatóak. A kocsiszekrény belső részére rolókat helyezett el a gyártó, melyek természetesen különböző mértékben vannak lehúzva. Ha benézünk a kocsikísérő fülkéjébe, igazi csemegékre bukkanhatunk. A fülkében található tároló egységek, a mikrohullámú sütő és a mosogató is kivitelezésre került. A modellt ismét összepattintva vegyük végre kívülről is szemügyre.

interior173.jpgAz L.S. Models által a katalógusban feltüntetett átépítési útmutató.
(forrás: L.S. Models

fr.jpg

ht.jpgAz átépítés mozzanatai és az éjszakai üzemmódra átépített kocsi.

A külcsín:

A kocsi megjelenése - annak festése és elegáns formája miatt - nagyon megnyerő. Sötétkék alapszínén megtalálható a már említett Göncölszekeres matrica és a cseh UNESCO világörökségi helyszínek egyike, nevezetesen a Csehország központjában található Žďár nad Sázavou városkájának nevezetessége: a Nepomuki Szent János Zarándoktemplom sziluettje. A kocsi a jelenlegi - VI. korszakbeli - állapotában pompázik, így a hálókocsi üzemeltetője (a cseh utasellátó) JLV logója már hiányzik róla. A kocsivégeket szemügyre véve észrevehetjük, hogy a homlokátjáró gumihurkája erősen lötyög. Ez bizony direkt van így, egy enyhe R10-R20-as ívben a kurzkupplunggal összekapcsolt kocsik közt ezáltal hézag nem keletkezik, ezzel próbálva megjeleníteni az eredeti kocsi mozgásait. A homlokátjárókban található "hídláslemez" is lehajtható, ezzel biztosíthatjuk H0-ás utasainknak a szabad mozgást a szerelvényben. Szintén megtalálható gyárilag felszerelve az UIC kábel is. Külön csemege a kocsi alváza, mely a legutolsó apró részletig kidolgozott. A kormányszelep oldózsinórja lötyög a kocsi alján, eredeti testvéréhez hasonlóan. A fékcsövek és a fékberendezés egyéb tartozékai, az akkuládák szintén precízen, pontosan a helyükre kerültek. A hálókocsi alatt - a RailJet alól jól ismert - SGP-400-as típusú légrugós forgóvázak futnak. E téren is kitett magáért a belga gyártó: a forgóváz pontos formája mellett megtaláljuk a fékhengereket, a féktárcsákat, külön ügyelve azok pontos megjelenítésére, így a féktárcsák hűtő bordái, és a fékollók is helyet kaptak a forgóvázon. A légrugó elengedhetetlen gumiharangját is precízen lemodellezve találjuk meg a forgóvázon. Az alváz pontosságára a gyártó különösen ügyelt, de erről kicsit később.

nevtelen_3.jpg

nevtelen_5.jpg

A német verzió:

A cseh vasutak hálókocsija csak a paletta egyik része: az L.S. Models kínálatából szemezgethetünk a német vasutak Comfortline hálókocsijaiból is. A termékek közt megtalálható a DB(/NachtZug/AutoZug) és az egykori City Night Line (CNL) festési variánsa is. Ezen kocsik nagy része 2016 decemberétől az ÖBB „Nightjet” flottáját erősíti, ahogy azt korábban is említettük.  Ezeken a verziókon kívül már kapható az átmeneti festésű - eredeti közlekedésvörös-fehér (ex. DB) kocsi ÖBB logóval is - és a beharangozott hírek szerint hamarosan érkezik a Nightjet gúnyába öltöztetett jármű is.

nevtelen_6.jpgA DB NachtZug és a CNL hálókocsijai egymás mellett: Jól láthatóak a két színterv közötti kisebb-nagyobb különbségek.

A német verzió belseje megegyezik a cseh verzióval. Az egyetlen különbséget csak az eggyel világosabb mintájú ülések, valamint a sárga helyett kissé barnásabb árnyalatú ágyak jelenthetnék, azonban ezeket a gyártó számunkra teljesen érthetetlen okokból külön nem jelenített meg (Erre még később utalni fogunk!). A kocsi külseje jellegzetes közlekedésvörös-fehér színekben pompázik. A DB NachtZug-os verzió vörös csíkjai a kocsin végig futnak és a fehér színű homlokátjáróban végződnek el, ezzel szemben a CNL verzió vörös csíkjai még a kocsi oldalán véget érnek, a homlokátjárók pedig szürke színben pompáznak.  Ezek apró, de a két társaság megkülönböztetése miatt fontos különbségek.

Tátva maradt a szánk!

A német verzió kocsijai pár évvel idősebbek a cseh kocsiknál: Talán ez okozhatta azon apró különbségeket, melyeket az L.S. Models a legapróbb részletekig lemodellezett vásárlói számára. A cseh és a német verzión eltérő az ajtókon található négyszögkulcs foglalatok helye. Az ütközők más-más formájúak, a cseh verzióé kicsit nagyobb, formája lekerekítettebb, míg a német kocsié egy hagyományosabb formavilágot tükröz. A kocsik váltói más-más helyen helyezkednek el a két variánson, más-más helyen találjuk meg a fékberendezés kiiktatóváltóját, a raksúlyváltókat, az EP fék tesztgombjait, valamint különböző formában köszön vissza a kocsi elektromos kiiktatóváltója is. Az alvázat tüzetesen megvizsgálva, a rajta található ládákon is felfedezhetünk nagyon apró különbségeket. Egy-egy elem más alakú, valamint más feliratok, másféle szegecselések találhatóak az akkuládákon. Ezeket már csak a nagyon szemfüles és szegecsszámláló modellezők veszik észre. Talán nekünk sem tűnt volna fel az összes apró, de annál örvendetesebb eltérés a CD és a DB kocsijai között, ha ezekre a gyártó nem hívta volna fel külön a figyelmet a kocsik 2015-ös bemutatásakor.
Ezért kissé furcsa, hogy az átalakítások a beltérre miért nem terjedtek ki, de valahol végül is érhető a dolog, hiszen a sötétített üvegen keresztül, ezek az árnyalati különbségek úgy sem nagyon vehetőek észre.

bleu_wlabmz_173_differences.jpgAz L.S. Models 2015-ben ezzel a prospektussal reklámozta a hálókocsik precizitását.
(forrás: L.S. Models)

cnl.jpg

dsc_1167.JPGA különbségek alig észrevehetőek, de pont ezek a csodás részletek teszik az L.S. Models-t L.S. Models-é. 

Összegzés:

A kocsik nem okoztak csalódást és az L.S. Models-től már megszokott színvonalat képviselik. A német és cseh kocsik különbségeinek precíz kivitelezése pedig mindenképp felrakta az i-re a pontot. Bátran ajánljuk minden jelenlegi témát gyűjtő vasútmodellező kolléga számára őket.
nevtelen_8.jpgA ČD hálókocsija egy SBB Re 4/4 II társaságában, valahol a svájci határ környékén a Zürichig közlekedő Wiener Walzer EuroNight vonat H0-ás változatában.

Hamarosan egy magyar témájú exkluzív cikkel jelentkezünk nektek, de addig is lájkoljátok facebook oldalunkat, hogy ne maradjatok le semmiről!
https://www.facebook.com/vasutmodellszemle/

Szöveg: Vécsei László
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr3913415683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása