Siódemka, a PKP heteskéje a PIKO-tól
2022. január 31. írta: Vécsei László

Siódemka, a PKP heteskéje a PIKO-tól

eu07_bpr.jpg

Kedves Olvasóink!

Portálunk kezdetektől fogva nem titkolt célja a minél szélesebb körű ismeretterjesztés, hogy a hazai vasútmodellezéssel foglalkozó közönséget/közösséget megismertessük a határainkon túl futó érdekesebbnél érdekes vasúti járműtípusokkal.
Az évek során, a magyar mellett, számos osztrák, kelet- és nyugatnémet, svájci, jugoszláv, szlovén, horvát, orosz, olasz, valamint lengyel felségjelű vagy/és eredetű járművet is részletesen bemutattunk már, azonban utóbbiak esetében még csupán külföldi export termékeket tárgyaltunk a magyar gyorsvonati, valamint a magyar dozátoros kocsik személyében. Ezúttal a lengyel PKPIC állományába tartozó, angol licenc alapján készült EU07-es sorozatot ismerhetik meg Olvasóink, középpontban a PIKO modelljével.

Cikkünk elején, a szokásokhoz híven, tegyünk egy kis történelmi kitekintés:

Az angol érdekeltségű vasúti jármű és villamossági berendezéseket gyártó cégek, valamint a Lengyel Vasút kapcsolata már igen régen összefonódott. 1936 és 1938 között a British Insulated Cables szállította a varsói elővárosi vasút villamosításához szükséges berendezéseket és építette meg a felsővezetéket; a Metropolitan Vickers és az English Electric pedig 6 db villanymozdonyt és 80 db villamos motorvonatot szállított le Lengyelországnak.
A második világháború után a romokban heverő vasúti infrastruktúrát szinte a nulláról kellett újjáépíteni. Az újjáépítés során törekedtek a minél nagyobb számú villamos vontatásra berendezett vasútvonal létesítésére, de megfelelő vontatójármű egyáltalán nem állt rendelkezésre.
1957-től indult meg  a szovjet VL22-s alapjain nyugvó ET21-s tehervonati villanymozdony gyártása a Pafawag wrocławi üzemében, személyvonati villamosmozdony sorozat viszont szinte teljesen hiányzott a flottából. 1956-ban már megkezdődtek a tárgyalások Ausztriával és Svájccal licencvásárlás céljából, de nem vezettek sikerre. Végül 1959-ben 20 db villamosmozdony és 2330 km vasútvonal villamosítására elegendő felsővezetéki berendezés vásárlásáról írt alá szerződést a PKP és az angol Contractors' Committee konzorcium, mely olyan nagy cégeket tömörített, mint a korábban említett English Electric.

8181673570_92fe05f0bb_b.jpgAz angol előd, a Class 83-as
(A felvétel forrása: A Wikipedia szabad felhasználású képtára, feltöltő: Shinkansen)
eu06-01.jpgAz EU07-esek lengyel elődjének számító, javarészt importált alkatrészekből készült EU06-os villanymozdony.
(A felvétel forrása: A Wikipedia szabad felhasználású képtára, feltöltő: Andrzej Cikowski)

A brit Class 83, és a dél-afrikai 5E és 6E villanymozdonyok alapjain nyugvó EU06-os villanymozdonyok szállítása 1962 és 1965 között történt, és mindegyik a krakkói depóhoz került. A típus egészen 2010-ig közlekedett a PKP-nál. A sorozat sikerén felbuzdulva, újabb licencvásárlást eszközölt Lengyelország, mely szinte teljesen megegyezett az előd EU06-s mozdonnyal. Egyes fődarabokat már lengyel beszállítók készítették, így a gyártás az importköltségek csökkentésével olcsóbbá vált. Ezek a villanymozdonyok lettek, a PKP vonatóállományának ma is gerincét képző 4E gyári típusmegjelölésű, EU07-s villanymozdonyok.
A gépek legnagyobb sebessége 125 km/h, névleges teljesítménye pedig 2000 kW lett. A sorozat megjelenésével, az eredetileg is tehervonati üzemre készült, és személyvonati vontatási jellegre szinte teljesen alkalmatlan ET21-eseket végleg kivonhatták a személyszállításból. Az időközben felértékelődő teherszállítás is újabb villanymozdonyokat kívánt, így 1974-től a Pafawag az EU07-esek gyártását leállította, helyettük a hattengelyes ET22-es tehervonati mozdonyokat, valamint az EU07-es alapjain nyugvó kétszekciós ET41-eseket kezdte gyártani.
Az EU07-esekből 1975-ig összesen 240 darab készült el. 1972 és 1976 közt egy további 15 példányt számláló szériát is gyártott még a Pafawag, a módosított áttételű sorozat végsebessége 140 km/h lett. A PKP-nál az EP08-as sorozatjelet kapták ezek a gépek.  

dsc_0080-5.jpgA Kołobrzegtől Krakkóig közlekedő háló és fekvőhelyes kocsikat is továbbító TLK Ustronie érkezés után Krakkó főpályaudvarán. A vonóerőt egy még Wrocławban készült osztott pályakotrós, bordázat nélküli EU07-s szolgáltatta. 
dsc_0390.jpgA Krakkótól Gdynia Główna pályaudvarig közlekedő TLK Artus Gdańsk Główny állomáson egy EP08-assal az élén.

Mivel a hazánknál több, mint háromszor nagyobb Lengyelországban az EU07-esek forgalomba állítása csak enyhítette a mozdonyhiányt, ezért a HCP (H. CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.) egy új személyvonati villanymozdony típus kifejlesztésén dolgozott, mely nagyrészt nyugatról importált alkatrészekből épült volna.
A Lengyelországban 1981. decemberétől bevezetett szükségállapot azonban a külföldi – főleg nyugati – berendezések importját szinte teljesen ellehetetlenítette, így a már bevált és főleg hazai beszállítók termékeiből épülő EU07-es sorozat újbóli gyártása mellett döntöttek. Az „új” EU07-esek 8 év megszakítás után így kerültek ismét gyártásba, de már nem a Pafawag wrocławi, hanem a HCP poznańi gyárában. Ezek a mozdonyok az elődök üzemeltetési tapasztalatait felhasználva módosított gépészeti berendezésekkel és mozdonyszekrénnyel rendelkeznek, 320 mm-rel hosszabbak elődeiknél. A poznańi gyártású mozdonyokat könnyű felismerni bordázott mozdonyszekrényükről. Ezek a gépek a PKP-nál EU07 301 feletti pályaszámokat kapták.
Becenevük a sorozatjelből adódóan „Siódemka” [ejtsd: Súdemká], magyarán: Heteske.

dsc_0093-2.jpgEgy közel eredeti állapotú, de már Poznańban készült EU07-es várakozik Krakkó főpályaudvarán. Felismerhető feli pályakotrójáról és bordázott oldaláról. 

A konstrukció alapvető problémája a villanymotorok magas fordulatszámából adódó gyakori meghibásodása volt. Ezt a Pafawag 1996-tól a fogaskerék áttételek megváltoztatásával orvosolta. Az átépített gépek az EP07-es sorozatszámot kapták. Heteskékből összesen 483 darab készült a wrocławi és a poznańi gyáregységekben. Az Államvasút (PKP) mellett számos teherszállító magántársaság is üzemelteti a mozdonytípust. A folyamatos korszerűsítések során sok mozdonynál járművekre oly jellemző „vödör” becenevű lámpaburákat szolidabb, a mozdonyszekrénybe süllyesztett fényszórókra cserélték.

dsc_0227-4.jpg"Vödreitől" megfosztott, felújított EP07-es a Krakkótól Gdyniáig közlekedő TLK Lubomirski élén Gdańsk főpályaudvarán.
Külön érdekesség a javarészt a gdyniai fűtőház flottájához tartozó néhány nosztalgia festésű mozdony. A nosztalgia festésű flotta a folyamatos fővizsgák alkalmával lendületesen gyarapszik. A  gépek üde színfoltjai a mára kissé beszürkült színű vasútnak.  
dsc_0270-3.jpgIgazán impozáns látvány a "delta" festésű EP07-338-as a Krakkótól Gdyniáig közlekedő TLK Lubomirski élén Gdańsk főpályaudvarán.

A modell:

Az elődök:
A PKP Siódemkáját a düsselforfi székhelyű Schlesienmodelle kis szériás gyártó kínálatában találjuk meg 2010-től. Nem titok, hogy járműveik messze-messze lekörözik az általunk a PIKO-tól bemutatott járművet. Ezzel együtt az áruk is ma már igen borsos, akár háromszorosa is lehet egy PIKO mozdony árának. Nem ritka, hogy egy-egy pályaszámot mindössze 50-100 darabos sorszámozott szériában hoznak ki, a modell kivitelezése azonban az L.S. Models szintjét üti meg, nincsenek rajta olyan elnagyolt részletek mint a PIKO modellen.

pkp_eu07_schlesienmodelle.jpgA Schlesienmodelle kisszériás csoda mozdonya.
(A felvétel forrása: a modelcenter.pl oldala)

A PIKO modell pályaszám szerinti eredeti példánya:
Érdemes megemlíteni a Vasútmodell Szemle szerkesztőségébe érkezett PIKO EU07-342-s pályaszámú Siódemka pályaszám szerinti eredetijének jellegzetességeit. A mozdony már teli pályakotrós, bordázott oldalfallal rendelkező, Wrocławban gyártott példány. Pályafutása alatt sosem kapott vezetőállás klímát, ezért nem találjuk meg a „kicsinyített” verzión sem. A fényszórók a korai, még nem átépített világítású EU07-esekre és ET22-esekre jellemző konfigurációban található meg, a zárfény a fényszóró „vödör” alsó szekciójában van elhelyezve, ellenben az újabb példányokétól, ahol egymás mellett található a két fény. A 2-s vezetőállás középső ablakán külön fel volt matricázva a mozdony pályaszáma, szerencsénkre ezt a PIKO is felismerte és a modellre is feltamponozta. A német gyártó még az eredeti palettás (egytagú) egyenáramú áramszedőt álmodott a mozdonyára, a gyári fotókon még így is volt, a mozdony 2011-es leállításakor azonban már normál, két széncsúszós áramszedővel volt szerelve. Egy áramszedőcserével így pár évvel fiatalíthatjuk mozdonyunkat.


eu07-342.jpgModellünk eredetije, a PKP EU07-342-es Sióemkája Wrocław Brochów közelében egy  Szczeczinből Przemyślbe közlekedő TLK vonattal. Érdemes megfigyelni a fényszórókat és a vezetőállás ablakra matricázott pályaszámot.
(A felvétel forrása: Wrocławska Galeria Kolejowa, feltöltő: m0ke)

A PIKO Heteskéje:
H0-ás modellünk a PIKO Expert szériájába tartozik, a 2017-es katalógusban jelent meg PKP InterCity festésben. Az EU/EP 06/07/08 sorozat a német gyártónál igazi sikerszéria lett, számos verzióban került már kiadásra. Ezek a mozdonyok a PIKO Polska különkiadásai, cikkszámuk ilyen esetben 9-essel kezdődik, de elég gyakran elérhetőek a hazai boltok kínálatában is. (A cikk írásakor jelenleg átmeneti festésű EP08-as és PKP Cargos EU07-es kapható.) Sajnos a 2022-s katalógusba ezen alapmodellen nyugvó mozdony nem került már bele. A PKP InterCity festésű példányok hasonló piaci utat járnak be, mint anno a mi A.C.M.E. Gigantjaink, ha fel is bukkan egy-egy lengyel aukciós portálon, az eredeti árának másfél-kétszereséért talál új gazdára.

A modell a szokásos PIKO csomagolásban érkezik hozzánk, belül a mozdonyt körbeölelő műanyag borításban. A kiegészítőket tartalmazó zacskó és a leírások is ügyesen ebbe a műanyag keretben vannak elhelyezve. Dobozától megfosztva egy igen impozáns, robosztus és méretéhez képest kifejezetten nehéz, több, mint 350 g tömegű modellt vehetünk kézbe.

dsc_0019-6_1.jpg

 A tetőn kezdve a nézelődést, domináns elem a két ollós áramszedő. Összevetve a Schlesienmodelle áramszedőjével, az áramszedő palettát a PIKO igencsak elnagyolta. Mint azt korábban már említettük, ha „fiatalítani” szeretnénk mozdonyunkat érdemes lecserélni őket két csúszóléces palettával ellátott áramszedőre (cikkszáma: PIKO 96330-27).Az áramszedők  leeresztésekor figyeljünk rá, hogy a palettánál fogva teljesen függőleges irányba nyomjuk lefelé, ugyanis az áramszedő paletta rossz lezárás esetén könnyel elfordul.
A tetőn meghatározó elemek még a villamosfék fékellenállásai, valamint a tetőjárdák. Ez sajnos ugyanaz az anyagában színezett műanyag, sokkal szebb lett volna ha legalább kis részben eltérő színű elemekből lenne elkészítve. Egy kis koszolás jól kiemelné őket. A felső fényszóró tetején egy kapaszkodónak kéne lennie, feltehetően a karbantartó személyzet számára, a PIKO ezt sajnos lehagyta.

dsc_0011-6.jpgFelengedett áramszedőkkel a Heteske.
dsc_0018-3.jpgA képen a jobb oldali áramszedőt, szemléltetés gyanánt, helytelenül zártuk le, a paletta ezért elfordult, figyeljük rá oda.

 A mozdonyszekrény  szépen kivitelezett bordái és hatalmas fényszórói és a szélvédők alatti hatalmas távvezérlési csatlások szinte vonzzák az avatott modellező tekintetét.
A járművön lévő fehér korlátok külön elemek, nincs a járműszekrénnyel egybe öntve, mint pl. a Vectron esetében. Ugyanez nem mondható el az ablaktörlőkről, mivel az az ablaktáblára és a mozdonyszekrényre felöltött elem. Véleményünk szerint ez nem zavaró, takarékos, és törésbiztos megoldás.
Az apró, sérülékeny visszapillantó tükrök kivitelével a PIKO nem foglalkozott, nemes egyszerűséggel lehagyta a mozdonyról.
A lépcsők és fellépők is külön cserélhető elemek, így azok egy esetleges sérülésekor pótalkatrész rendeléssel könnyen pótolhatók. Mind a fellépők, mind a vonatfűtési fejek inkább hajlanak, mint törnek, ellenben az A.C.M.E. vonatfűtési kábeleivel, így ezen alkatrészek sérülésétől nem is igazán kell tartani.
A mozdony ütközői elég precíz, de annál sérülékenyebb elemek. Külön részből áll az ütköző szára, tokja mely egy harmadik elem segítségével csatlakozik a mozdonyszekrényhez. Elég labilisak, gyári állapotban is mozognak, egy szűkebb ívben könnyen összeakadhat és kieshet a hozzá kapcsolt kocsi ütközőjével. Az ütközők feletti figyelmeztetések még szabad szemmel is könnyel olvashatóak, jól kivehető a lengyel UWAGA! (Figyelem!) felirat rajtuk.
A mellgerendára a kiegészítőket tartalmazó zacskóból felrakhatjuk a csavarkapcsot, a fővezeték és főlégtartály tömlőket, ez azonban a kuplung mozgását akadályozni fogja. Sajnáljuk, hogy a PIKO nem gondolt a modell vitrinmodellé alakítására, vagy egyoldali vontatásra berendezésére, így kizárólag kivágott pályakotrót kapunk, teli pályakotrót egyáltalán nem, és a gyártó kínálatában sem található ilyen alkatrész. 

dsc_0012-3.jpgA mozdony 2-s vége, kiemelve a vezetőállás ablakra tamponozott pályaszámot, ahogy az a valóságban is van.

A mozdonyszekrény a ma már bevett nyomtatásos technológiával készül, szabad szemmel kifejezetten jól néz ki, nem annyira szemcsés a nyomtatás mint egyes ROCO mozdonyokon. Külön érdekesség a már említett 2-es vezetőállás középső szélvédőjére gyönyörűen feltamponozott EU07 342-es pályaszám. 

dsc_0016-5.jpgKorrekt feliratozás, precíz festés (nyomtatás)

A lengyel SHP vonatbefolyásoló felvevőfejei az akkuládákon lettek elhelyezve, a PIKO még ki is festette őket. A forgóvázak kivitele nagyon szép, részletes, a forgóvázmaszkon még az apró szegecsek és csavarok is látszanak. Sajnos ez is ugyanaz az anyagában színezett műanyag, mint a tető.

A vezetőállás ablakon betekintve egy egyen szürke színű, de szépen kidolgozott belső berendezést találunk. Érdemes mozdonyvezető figurával tuningolni mozdonyunkat, hiszen a nagy ablakoknak köszönhetően járművezetőnk  igen csak a „kirakatban ül”.

dsc_0017-4.jpgHeteske szépen kidolgozott vezetőállása.

Játékra fel!
A mozdonyban egy Plux22-s dekóderfoglalatot találunk, és külön kialakított helyet egy 23 mm-s hangszóró elhelyezésére. Mind a PIKO, mind az ESU kínálatában találunk megfelelő hanganyagot/hangdekódert is.
Külön kapcsolható menetfényeket, zárfényt tud a jármű. Ez utóbbi ugyanazon a fényvezetőn érkezik mint a fehér fény, a fényszórón lévő vörös pötty csak tampon. Érdemes ránézni a Schlesienmodelle EU07-esére, ahol külön-külön aprócska LED a fényszóró vödörben a zárfény is. Emellett mindkét vezetőálláson igen halovány fényerejű vezetőállás világítást is találunk.
A mozdony futása bejáratás után halk és megbízható, a problémás áramszedésű pontokra sem érzékeny.
EU07-esünk mögé színes vonatokat rakhatunk össze, a PIKO és a lengyel kis szériás Robo (nem ROCO!) kínálta poznańi fülkés kocsiktól kezdve a nagy gyártók nemzetközi kocsiparkján át, akár a nagyprofilos „batár” orosz és ukrán hálókocsis nemzetközi vonatokig.

dsc_0006-4.jpg

Összegzés:
Bátran ajánljuk a PIKO EU07-esét minden a téma iránt érdeklődő modellezőnek, aki egy nagy szériás, különleges formájú mozdonyt szeretne gyűjteményében, a mai "elműanyagosodot" TRAXX, Taurus és egyre inkább Vectron dominálta VI. korszakos modellkínálat közt.
Reméljük hogy a modell egyszerűbb kivitelét szolgáló elnagyolt részleteket esetleg a későbbiekben a PIKO kijavítja majd. A jármű megkoronázása lenne például az utóbbi időben a gyártó új fejlesztésű modelljein megjelenő műszer háttérvilágítás. Szívesen látnánk további újabb és újabb festési variánsokat ebből a nagyszerű mozdonyból, hiszen a VI. korszakos lengyel téma még bőven tartogat elkészítendő modelleket.

dsc_0005-5k.jpg

Amennyiben tetszett a cikkünk, akkor az alábbi logóra kattintva csatlakozzatok a több, mint 1500 főt számláló facebook oldalunkhoz, és kövessetek minket a közösségi médiában, hogy ne maradjatok le a további anyagainkról sem.

facebook_logo.jpg

Szöveg: Vécsei László
A külön nem jelölt képek a Szerző felvételei!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr1516915714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása