Magyar gyorsvonati kocsi a HERIS-től...
2017. november 26. írta: Földesi Gergely

Magyar gyorsvonati kocsi a HERIS-től...

...avagy hiánypótló modell egy német gyártótól.

Ebben a cikkünkben egy aktualitással fogunk foglalkozni a címben szereplő kocsi kapcsán és - kissé rendhagyó módon - egy magyar modellt fogunk bemutatni nektek - eléggé kritikus szemmel, de abszolút jó szándéktól vezérelve.

A magyar gyorsvonat úgy érzem, hogy egy kötelező téma - még a külföldi témában utazó magyarok gyűjtőknek is - így a kocsik megjelenésekor úgy döntöttem, hogy a gyorsvonatom utolsó két - eléggé a sorból kilógó - Tillig kocsijának új állomáshelyet keresek, és helyüket a HERIS újdonságaival töltöm fel.

Még 2011-es katalógusában jelentette be a HERIS Modelleisenbahn, hogy elkészíti a lengyel Cegielski gyár Y gyorsvonati kocsijainak 1:87 arányú mását. A külföldi kapcsolatokkal rendelkező, illetve szemfüles magyar modellezők már akkor örömmel konstatálhatták, hogy bizony ennek - a Magyarországon is meghatározó kocsitípusnak - a magyar verziójára is számíthatnak a német cégtől több kivitelben is.

heris_y_katalog_mav.png2011-ben egy 1. és egy 2. osztályú MÁV-os kocsi szerepelt a katalógusban, START-osnak még nyoma sem volt.
(forrás: a HERIS 2011-es katalógusa)

A gyártó már akkor közölte a képet az 1. osztályú kocsik első Handmuster-éről.

heris_y_katalog.pngA HERIS 2011-es katalógusában már szerepelt az egyik altípus Handmuster-e festetlenül.
(forrás: a HERIS 2011-es katalógusa)

Ezután a projektre nagy csend ereszkedett, évekig sötétben tapogatózott boltos, modellező - vagyis mindenki. A nagy csendből hirtelen végül feltűntek a kocsik PKP-s verziói. Ekkor a magyar kis szériások rögtön lecsaptak a lengyel verzióra és megszületett a kölni székhelyű - ám erősen magyar kötődésű - NAUMANN Modelleisenbahn részére, a DOM Models gondozásában az első széria - pontosabban kis széria - mely már elérhető volt a nagyközönség számára is. A nagy népszerűség hatására a bolt raktára hamar kiürült a típusból. Ezen kívül a tatabányai illetőségű QuaBLAmodell is vállalta a kocsik átalakítását, amennyiben valaki biztosította számukra a lengyel alapmodellt. A lengyel kocsit erősen sikerült a német gyártónak "túlgyártania", ezért ismét csönd következett, a terv nem törlődött, de még a gyártó sem tudta, hogy mikor lesz belőle valami. Aztán pár hónapja megindult a mozgolódás és végül 2 hete a boltok polcaira került az első MÁV-os és az első START-os pályaszám is, "nagy szériában". Hogy miért is tettem idézőjelbe a nagy szériát? Ugyanis ezt most - a lengyellel ellentétben - sikerült alul méreteznie a HERIS-nek és az első pályaszám variációk még azelőtt előrendelésben elfogytak, hogy a boltok polcaira kerülhettek volna. Ez egyfelől jó dolog azoknak a gyűjtőknek akik kaptak belőle - hiszen így az 1. pályaszámok értéke nagyot nő, mert ritkaságok lesznek - de szomorú dolog, hogy sajnos sokan lecsúsztak ezáltal a kocsiról. Ettől függetlenül nem kell aggódni, mert nem ez volt az utolsó kiadás (erről majd később írok még)

A kocsitípus eredetijéről csak egy rövid mondatot engedjetek meg: A járművek 1979 és 1980 között készültek a lengyel Cegielski gyár poznańi üzemében. A gyár eredetileg 144 darabot szállított hazánk részére a 2. osztályú járművekből.

A cikk további részében teszt szerűen szeretném nektek bemutatni a 17054-1 cikkszámú START-os kocsit.

Amikor egy modellt kézhez kapunk az első ami feltűnik az a csomagolás. A HERIS szokásához híven az A.C.M.E.-hez, a RailTop-hoz és a régi ROCO-hoz, stb., hasonlóan hungarocell csomagolásban adja a járművet, amit átlátszó tetejű kartonfedő takar. A fedőt levéve elénk tárul a kocsi, melynek a doboz "pár számmal nagyobb lett" (szabvány doboz), ezért a gyártó két szivacsdarabbal feszítette be a helyére, hogy az semelyik irányba ne csússzon el. A modellt a dobozból kiszedni ezáltal igazi művészet és ez a megoldást a forgóvázaknak sem tesz jót, melyet a szivacsok szó szerint belenyomnak a hungarocell aljába. Ez a probléma fennállt a Tillig esetében is, aki végül annak kiküszöbölésére egy szebb műszaki megoldást választott - ott a doboz végébe egy kiegészítő hungarocelldarab került. (Ott szerencsére a doboz magasságával nem volt gond!) Ezen kívül a doboz feliratai is hibásak, mivel ezek alapján egy IV. korszakos, MÁV-os Bo-t tartok a kezemben, ami már csak azért is érdekes, mert ilyen kiadást nem csinált a cég, csak Bmo-t, aminek helyességéről/helytelenségéről már sok helyen volt szó! Egyébként a feliratokat nemes egyszerűséggel összecserélték a cikkszámok alatt, mert az IV. korszakos dobozára meg a VI. korszakos feliratai kerültek gyárilag.

heris_bo_23.JPG
Egyedi dobozra már nem futotta a konstrukcióhoz, így maradt a szabvány doboz egy kissé kókány-mókány megoldással - amolyan HERIS-esen.

A kocsit kivéve a dobozból gyorsan elfelejtjük - a kissé esetlen csomagolást - mivel rögtön nagyon pozitív élmények érik az embert - ami nem csak annak tudható be, hogy hiánypótló modellről van szó - hanem azért is, mert - régről ismerve a gyártót - sok pozitív változást vélek felfedezni a HERIS munkájában - már első ránézésre.

A kocsin már első blikkre is látszik, hogy a forma rendben van, jól eltalálták. A festés szép, az színhatárok egyértelműek és a színeket is sikerült eltalálni. A gyártó egykori rossz szokása - az anyagában színezés - gyakorlatilag eltűnt és csak az alváz maradt "anyagszínű", ami véleményem szerint praktikus megoldás a mozgóalkatrészek miatt (pl. forgóváz), hiszen láttunk már olyat, hogy sajnos egy modellről a futtatásnál elkezdett a festék lekopni.

A tető nagyon meghatározó eleme minden vasútmodellnek, hiszen ez a legszembetűnőbb látvány - mert a valósággal ellentétben - ebből a szemszögből tekintünk rájuk általában "játék" közben. Ezt a modell esetében szépen eltalálták, a szellőzők a fellelhető képek alapján jó helyre kerültek.

heris_bo_24.JPGA modell teteje valósághűre sikeredett a gyártónak.

A tetőn túl a kocsivégek jelentik még a jelentős kérdést - hiszen ezek azok a részletek - amelyeket eddig egyetlen gyári magyar Y-nál sem tudtak eltalálni, hiszen minden esetben csak egy festési variációt kaptunk egy hasonló kocsira, legyen szó akár a Tillig, akár a ROCO modelljéről. Ez most egyébként másként, ahogy arra később utalni is fogok. (Abba most ne menjünk bele, hogy a ROCO és a Tillig esetén feliratok helyessége is sok kívánnivalót hagyott az alap kocsi típusa és a modell között, de még helyes feliratokkal sem voltak a kocsik közel sem tökéletesek, rengeteg kompromisszumot tartalmaztak.) Szerencsére ebben az esetben elég jól eltalálták a kocsivégek íveit és formáját is, hiszen ez a fő forma nem tér el a lengyel alapmodelltől, melyre ez a verzió (is) készült.
Ha a kocsi a vonat végére kerül, akkor is szépen megállja a helyét, mert a homlokátjáró is szépen sikerült a HERIS-nek, a végzárlámpák is jó helyen vannak, sőt még a végzárjelzők tartóit is kifestette pirosra a gyártó.

heris_bo_32.JPGheris_bo_33.JPGA járműszekrény főformáját szépen eltalálták.
A felső képen a kocsi fülkék felőli, még az alsón a kocsi folyosó felőli oldala látható.

A járműszekrény festése - ahogy azt már korábban említettem - alapvetően rendben van. Hosszú vita ment már több fórumon is arról, hogy az ablakok felett a tetőn hol is ér a kék sáv véget, amire egyértelmű válasz nem született, mert, ha az ember sok képet megnéz, akkor rájön, hogy ez a részlet (is) "AS szabvány" (AhogySikerül szabvány) szerint készül, vagyis, változó, hogy meddig ér. Minden esetre a képek között fellelhető hasonlóan "alacsony" kék sávval festett kocsi is, ami pályaszámban (072) is közel áll a cikkben szereplő kocsihoz. A jármű oldalán a fehér sáv lehelletnyit vékony lett és nem ér ki a kapaszkodók helye alá, de ez szintén relatív, hiszen ez is egy olyan paraméter melybe könnyen beleszól az "AS szabvány", valamint a gyártó elképzelhető, hogy gondolt arra, hogy a kapaszkodó mélyedésében lehet, hogy a festés kontúrja nem sikerül szépen, esetleg szétfolyik és ezt a kockázatot nem vállalta be. Ha valakit ez zavar, akkor egy könnyen javítható "hiányosságról" van szó. Hogy ezekről a részletekről teljesen egzakt módon lehessen nyilatkozni, ahhoz persze az igazi kocsit kellene látni (a 070-es pályaszámút). Az ajtók színét - véleményem szerint - szépen eltalálták, két apró szépséghibát fedeztem csak fel: Az ajtók körüli kék keretet  sajnos szintén ezüstre festették és a fekete gumitömítést nemes egyszerűséggel lehagyták, de ezek szintén könnyen orvosolható problémák.

heris_bo_27_1.JPGA festés összességében egyáltalán nem lett rossz, sőt! Az arányokon meg hosszasan lehetne vitatkozni az "AS szabvány" tükrében, de nem biztos, hogy van értelme.

A kocsi festése után térjünk rá a feliratokra. A feliratozást illetően is nagy a fejlődés a HERIS-nél. A gyártó eddig egy common karakterkészlettel dolgozott - mely szódával elmegy elvvel - megfelelt, ezt nyomták minden kocsira rá. Ebben az esetben a MÁV-ra (MÁV-START-ra) jellemző karakterkészlet került a kocsira. A pályaszámi adatok mérete és pozíciója megfelelő. Az alváz feliratai a középső traktusban kicsit kicsik lettek, bár ez nagyon megtévesztő, mivel az alsó kék sáv - az igazi kocsikról készült képek alapján - kicsit magas lett, amiben a feliratok találhatóak. A tamponozás minősége is javult, de azért még van hova fejlődni, mert egyes feliratokat nemes egyszerűséggel (gyárilag, a tampon szerszámon?) "elkentek" a túl kicsi méret miatt, ami más gyártóknak technikailag már egyáltalán nem jelent gondot. A MÁV-START felirat pozícióját is eltalálták, bár ez is egy kicsit kis méretű lett, azonban itt külön kiemelném, hogy ha még nem is tökéletesen, de a MÁV embléma szélén sikerült a hajszálvékony kék keretet is megcsinálni (ld. a bekezdés feletti képet), ami pedig hatalmas teljesítmény - így egy kicsit más fénybe kerülnek az "elkent" részletek is, amiket így nehéz hova tenni. Az osztály jelzések egy kicsit el vannak csúszva és méretben is kisebbek a szükségesnél és a tamponozásuk is kissé vastagra sikerült, ennek ellenére szépen olvashatóak, kontúrosak.

heris_bo_29.JPGÁltalánosságban: a feliratok kissé kis méretűek, néhol "elkentek" lettek, de a gyártó ennek ellenére hatalmasat fejlődött ezen a téren (is).

A kocsi festése és feliratai ezen - a szabad szemmel nehezen látható vagy/és nehezen megítélhető - apróságok ellenére is jól sikerültek - nem lehet okunk panaszra.
Az ablakok is jól sikerültek a gyártónak. Eltalálták a szinte teljesen szögletes ablakformát, ami a kocsitípus egyik jellegzetessége. Egyetlen apróság, hogy az ablakkeretek lehettek volna vastagabbak kicsit.

A 072-es kocsin is elég vékony a tetőre felfutó kék sáv. Jól megfigyelhető, hogy az ablakkeretek kicsit vastagabbak a modellhez képest, és a szürke helyett inkább fehér színűek az alsó sáv is vékonyabb és kiér a kapaszkodók alá, a feliratok kicsit nagyobbak és látható a jellegzetes gumitömítés is az ajtónál.
(fotó: Alfonso Marco Pérez; forrás: vagonweb.cz)

A tetőtől-talpig elvet követve lefelé haladva a következő fontos pont a kocsi futását is biztosító forgóváz. A kocsik - lengyel társaikhoz hasonlóan - OPOLE forgóvázzal voltak szerelve, melyet a HERIS elég szépen eltalált. A forgóvázakról már több helyen is elhangzott, hogy hiányosak és rossz helyen is vannak a kikötőkarok. Ez szerencsére egyáltalán nincs így. A modellre felszerelt karok pozíciója teljesen jó (kifelé állnak a járműszekrény közepétől, ahogy az az igaziról készült képen is látszik, és a gyártó a kiegészítős zacskóban a további két kart is mellékelte, melyeket fel kell ragasztani a forgóvázra, mivel ez a részlet eltér a lengyel verziótól. A furat helye egyébként ezeknek is megvan, csak a lengyel verzió miatt azokat fordítva fúrták ki, de ez szerencsére könnyen orvosolható. A magyar kocsik forgóváza ezen kívül a csapágytokokban, és az azokra a rászerelt kiegészítőkben tér el - minimálisan.

heris_bo_forgovaz_1.jpgheris_bo_forgovaz_2.jpgA forgóvázak is jól sikerültek a gyártónak. A tengelygenerátor házán és a csapágyfedeleken még a csavarok is látszanak!

A forgóvázak után jöjjön az alváz mustrája. A kocsi aljára rengeteg apróságot csinált meg a HERIS, melyek sajnos a szem elől üzem közben rejtve maradnak: ilyen a kocsi alatt futó vezeték- és csőhálózat. Ezen kívül a kocsi alján található váltókat is igyekeztek kifesteni, ami szintén nagyon nagy előrelépés náluk! Egyedül a sárga alapúra festett vonatnemváltó lett rajta furcsa, mert a magyar fékutasítás szerint fehér kellene, hogy legyen, sárga karral, és a formája sem ilyen a magyar kocsin (az imitáció formája egyébként az elektromos kiiktatóváltóé). A szemnek jobban szembetűnő részletekben azonban sajnos akad baki. A villamos szerelvényeket tartalmazó ládák (az akkumulátorok és a nagyfeszültségű berendezések dobozai) a lengyel verziónak megfelelő pozíciókba kerültek, mely az igazi kocsit ábrázoló képen is szembetűnően látszik. A kocsin más, különösebb formai hibát viszont ezen kívül nem találtam, és más gyártók kiadásaihoz képest ez szerintem már igazán elhanyagolható kompromisszumot jelent, melyet a barkácsolókedvű modellezők egy kis faragással megoldhatnak maguknak.

A kocsi belterénél is nagyot fejlődött a HERIS. Az eddigi egyszínű - általában ilyen sárgás-barnás - szín mellett - mely az oldalfalakhoz és az ajtókhoz jó - most különösen ügyelt arra, hogy a kocsi ülései megkapják az eredetihez hasonló vöröses-bordós műbőr ülésekre hajazó színt.

A dobozban a kocsi mellett találunk egy kis kiegészítős zacskót, melyben a kapaszkodók, a csavarkapocs imitációk, valamint a forgóváz két - már korábban említett - kikötőkarja kapott helyet.

Összefoglalva: A kicsit "szegecsszámláló"-nak kinéző leírás ellenére abszolút az a véleményem, hogy végre egy olyan hiánypótló gyári Y kocsit kaptunk, mely sokkal kevesebb kompromisszumot tartalmaz az eddig verziókhoz képest (ROCO, Tillig). A festésben és a feliratokban itthon az "AS szabvány" a mérvadó, ezért ezeken lehetne hosszasan vitatkozni, de nem érdemes.
Igazán - vitán felül álló - kritika azt gondolom, hogy csak a villamosberendezések dobozait, a forgóvázak csapágyainak szerelvényeit, illetve a vonatnem váltót érheti, melyek a lengyel verziónak felelnek meg.

Nem mehetek el szó nélkül afelett, hogy a gyártó is hihetetlen fejlődésen ment át, ahogy annak a cikkben többször is hangot adtam. Vagyunk páran - akik régről ismerjük a céget - és még ma is összeszorul a gyomrunk, ha meghalljuk például, hogy "a HERIS emeletes" (ahogy az osztrák emeletes vonatot emlegetni szokták/szoktuk), ami egyet jelentett az állandó szenvedéssel. Gyakorlatilag közlekedésre még húzva is alkalmatlan modell volt, nem, hogy tolva, ingavonatként! Állandóan siklott, a kinematika rendre szétesett, a sorja le volt rajta festve, ócska, rideg anyagból készült és a színek sem voltak eltalálva - de nagyon, főleg a szürke - de akkor az volt egyetlen hossztorzítatlan modell a típusból a piacon. Még emlékszem, hogy mennyit szenvedtem vele, hogy legalább húzni lehessen. Szerencsére ennek - mint láthatjátok is ebből a példából - már a HERIS-nél semmi nyoma és ez a kocsi minden képzeletemet felülmúlta a gyártótól, műszakilag is rendben van. Ha ez a jó irány megmarad náluk, akkor még sok jó és szép modellel lehetnek majd a modellezők gazdagabbak.

Most pedig essen szó az ár-érték arányról. Ma egy hasonló korszakos MÁV-START-os Tillig Y kocsi bő 14.000 Ft-ba kerül újonnan. Ez a kocsi a hazai fő forgalmazónál, vagyis a Modellkit-nél 15.750 Ft-ba kerül(t) klubkedvezmény nélkül (Ez az ár náluk kis mértékben mozoghat az EUR árfolyam függvényében!). Ha az ár-érték arányt nézzük, akkor a HERIS kocsija toronymagasan veri a Tillig-et - annak a pár kompromisszumnak az ellenére is, amit be kell vállalnunk, ha ezt a kocsit választjuk. (Azt csak zárójelben jegyzem meg, hogy a Modellkit klubtagjai a kocsit egyébként olcsóbban kapják, mint amennyiért - pl. a Mediker - a Tillig-et adja!). Ha pedig arra gondolunk, hogy ma mennyibe kerül egy Fuggerth kocsi, akkor ez az ár-érték arány még tovább javul.

Azt gondolom, hogy aki ezt a kocsit megveszi, az biztosan nem fogja megbánni.

Mint említettem is, senki ne búsuljon, akinek most ebből a pályaszámból nem jutott, ugyanis a gyártó - az előzetes adatközlés alapján - még 5 darab 2. osztályú START-os, és a most megjelenten kívül még 3 darab MÁV-os pályaszámmal készül. A 2. pályaszámok 17054-2 (START-os) és 17027-2 (MÁV-os) cikkszámon a hazai első  HERIS forgalmazónál - a Modellkit Kft.-nél - még december 9-ig előrendelhetőek, szállításuk 2018. elejére várható! Aki nem akar róla lemaradni, annak azt javasoljuk, hogy minél előbb rendelje meg náluk, mert rengeteg előjegyzésük van már a modellre! Ezeken kívül 17054-3, 17054-4, 17054-5 és 17054-6 számon fog a többi START-os, és 17027-3 és 17027-4 számon fog még MÁV-os verzió érkezni a 2. osztályú kivitelből.
Az 1. osztályú kocsik megjelenése későbbre várható, azok 17026-X (MÁV-os) és 17053-X (START-os) kivitelben fognak majd megjelenni (ahol az X a pályaszám variációt fogja megadni, mint az 2. osztályok esetében.)
A 2. pályaszámú 2. osztályú kocsikon kívül még nem vesznek fel előrendelést, további információért figyeljétek a Modellkit weboldalát (modellkit.hu)

Ha valaki még mindig bizonytalan lenne, akkor az összehasonlításhoz még mellékelünk a cikk végére még pár képet:
heris_bo_25_1.JPGheris_bo_26_1.JPGheris_bo_30.JPGheris_bo_31.JPG

 

Szöveg: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr3413381533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása