Modellbau Messe Wien 2018 - 2. rész
2018. november 17. írta: Földesi Gergely

Modellbau Messe Wien 2018 - 2. rész

A B csarnok gyártóinak mustrája (KJ-MODELL, KROIS MODELL, POSCH modell, HALLING/FERRO-TRAIN/Stängl, Fine Scale München, Arboris miniature)

modellbau-messe-2018.jpg

Kedves Olvasóink!

Folytatódik cikksorozatunk a bécsi vásárról. 
Amennyiben még nem olvastátok a Messe-ről szóló többi cikkünket, akkor azokat az alábbi linkeken eléritek:
Modellbau Messe Wien 2018 - 1. rész (A C csarnok gyártóinak mustrája (ROCO, PIKO, A.C.M.E., Jägerndorfer Collection, BRAWA)

A sorozat 2. részében a B csarnok kiállítóinak újdonságait vesszük górcső alá.

A B csarnok adott az idén is helyet a kis szériás - illetve kisebb gyártási volumennel rendelkező - gyártóknak, így itt kapott helyet a KJ-MODELL, a KROIS MODELL, a hazai POSCH modell, a HALLING/FERRO-TRAIN/Stängl kooperáció, a Fine Scale München, valamint a kissé kakukktojás Arboris miniature termékpalettája is.

KJ-MODELL

Az osztrák gyártó standja már tavaly is felkeltette az érdeklődésünket, az akkor kiállított osztrák felsővezeték-rendszereivel és vasútüzemi kiegészítőivel, azonban akkor róluk külön nem esett szó.
Ebben az évben a standjukon sokkal nagyobb felhozatallal találkoztunk:
Rögtön megfogták a tekintetünket az Erzberg (ipari) vasútjának járművei. A normál nyomtávolságú fogaskerekű Erzbergbahn jellegzetes nyitott teherkocsijai, valamint 97-es sorozatú fogas gőzösök is megtalálhatóak voltak a vitrinekben.

kj_eisenerz_1.JPGAz Erzbergbahn jellegzetes járművei igazi kuriózumok, amiket még más gyártó kezéből eddig nem nagyon láthattunk modellben.
kj_eisenerz_2.JPGA 97-es gőzmozdonyok kidolgozottsága megfelel a kor színvonalának: igazi kis ékszerdobozt láthattunk a KJ-MODELL vitrinjében.

Természetesen idén sem hiányozhattak a gyártó "sláger termékei", vagyis a H0-s, és a H0e felsővezeték-rendszerek sem a vitrinekből:

kj_h0.JPGA gyártó H0-s felsővezeték-rendszere megállja a helyét a konkurencia termékei mellett is!
kj_h0e_mzb_oberleitung.JPGAz MZB (Mariazellerbahn) jellegzetes felsővezeték-rendszere igazi hiánypótló darab. A gyártó még az jellegzetes, összetett kereszttartó-szerkezetektől sem riadt vissza.

A vasútüzemi kiegészítők közül a KJ-MODELL standján különösen kiemelkedtek a Signalfernsprecher-ek - vagyis magyarul a (távoli) jelzőknél elhelyezett távbeszélő készülékek, vagy rövidebb nevén a pályatelefon(fülkék) - melyek több gyártó palettáján is helyet kaptak, azonban a legélethűbbre - véleményünk szerint - eddig a KJ-MODELL kiadása sikerült.

kj_sfp.JPGSignalfernsprecher-ből számos kivitel megtalálható volt a gyártó standján: A külső csengőkkel ellátott változatok különösen elnyerték a tetszésünket.

KROIS-MODELL

A osztrák "kisiparosok" egyik - talán legaktívabb és leginnovatívabb képviselője - a Schwechat-i székhelyű KROIS-MODELL. Az - elsősorban - magas minőségű osztrák jelzőiről híres gyártó idén sem hiányozhatott a vásárról. 
A KROIS standja ezúttal különös fontossággal bírt a számunkra: Ahogy azt korábban említettük már, a Szemle csapata pár hónap erejéig a múlt tavasszal/nyáron kissé visszavonult az írástól komoly okkal, ugyanis egy szakmába vágó projektbe vágtuk a fejszénket, amiről akkor még nem árultunk el semmit. Most részben felfedjük a titkot: a Szemle csapata jelenleg egy osztrák FREMO-s állomás építésén fáradozik. Mi - akik nem csak a szép terep (ld. a diorámánkat) - hanem az élethű vasútüzemi vezérlés és technológia elkötelezett hívei is vagyunk, sok hónapon át kerestük a megoldást a speciális igényeinkre kielégítésére a jelzők terén, amit az állomásunk kialakítása kíván meg. Végül a KROIS modellnél találtuk meg a számításainkat, ugyanis az ő jelzőrendszerük a legflexibilisebb, és ezáltal a legjobban egyéni igényekre alakítható. Gyakorlatilag nincsen olyan felépítmény, melyet ne tudnának megvalósítani a ma üzemelő osztrák jelzőkből.

krois_obb_signalen_1.JPGA KROIS fő palettája így néz ki a jelzők terén. Mindez természetesen csak alapanyag, és ezek bármilyen értelmes kombinációját előállítják az egyedi igényeknek megfelelően. Az alap jelzőkre számos kiegészítőelem közül választhatnak a terepasztal építők, így van lehetőség egyedi számkijelzőkkel (széles sebességpalettával), Erstaztsignal-al, Vorsichtsignal-al, Verschubsignal-al, Abfarhtsignal-al, különböző mennyiségű és elrendezésű színes (fő)fénnyel, stb., és előjelzés adó szerkezettel kiegészített főjelzők rendelésére is. Természetesen az előjelzők palettája is széles skálán mozog, de a gyártó az egyéb - különleges - fényjelzőket sem felejtette ki a kínálatából, sőt, a nagyon elszántaknak - mint amilyenek mi is vagyunk - még egyedi paraméterű jelzőhíd is a rendelkezésére áll. 
krois_obb_signalen_2.JPGSzámkijelzős jelző, aktív, kivilágítható lassújelek, és még sorolhatnánk, hogy mi minden van a palettán: A lehetőségeknek csak a képzeletünk - és nem utolsó sorban a V2-es utasítás - szab határt.

A KROIS az innovatív megoldások terén mindig is az élen jár: A lézervágott épületek, vasútüzemi kiegészítők, digitális eszközök (kupplungok) mellett az idén mutatták be saját CarSystem rendszerüket is, melyről a gyártó ígérete alapján később egy komolyabb beszámoló is fog készülni a Szemle hasábjaira.

POSCH modell

A bécsi vásáron immáron több év találkozhatunk a hazai POSCH modellel. A Pos' testvérek és Erky-Nagy Dániel közös együttműködése, mint a POSCH kemény magja - ha szabad így fogalmaznom - sok méltán elismert modellt hozott mind a magyar, mind a külföldi modellezők és gyűjtők asztalára már. Az idén sem jöttek újdonságok nélkül a Messe-re. A fiúk már múltévben mondták, hogy az Mk modell-től lesz - mostanra ugye már lett - a '48-as, a másik igásló a C50-es személyében pedig rájuk vár. Nekik az ígéret szép szó, így a Messe-n már az első festett Muster is bemutatkozott a standjukon. Meg kell hagyni az Mk48-as mellé a fiúk egy igazi méltó társat alkottak meg kinézetben, az alatta lévő technikában pedig - ismerve szaktudásukat - még látatlanul sincsen okunk kételkedni. 

posch_c50_1.JPGAz egykoron lepsényi 3741-es festett mintadarabja két festetlen társával forgott körbe-körbe, hogy a látogatók minden szemszögből megcsodálhassák őket.posch_c50_2.JPGA szomszéd "tányéron" a 4511-es kapott helyet egy személykocsi társaságában. A rendszerváltás előtti időket megélt modellezők számára, ez a kialakítás és összeállítás egy igazi életérzést adhatott vissza.

A fiúk természetesen az apró méretű, ám annál jelentősebb újdonságon túl több - már klasszikussá vált  - alkotásukat is kihozták a Messe-re, így természetesen ott voltak az apró kiegészítők és a KALÁKA forgóvázak mellett ismételten a "rezsók" is, melyből ráadásul rögtön két kivitel állt rendelkezésre.

posch_vfk_2.JPGA vitrinben helyett kapott a III. korszakos zöld...posch_vfk_1.JPG...és az V. korszakos kék változat is.

Fine Scale München

A Müchen-i cég standjára már a múlt évben is felfigyeltünk. Ebben az évben - lévén, hogy a Messe-s "delegációnkban" egy N-es gyűjtő is helyet kapott - jóval nagyobb figyelmet szenteltünk a cég standjának. Mint azt már sokszor említettük itt a hasábokon az N-es méret hihetetlen fejlődésen ment/megy keresztül az utóbbi időben. A Fine Scale München standja igazi kincsesbánya volt az N-es gyűjtőknek, még mi, törzsgyökeres H0-s gyűjtők, modellezők is érdeklődve szemléltük a felhozatalt. Kifejezetten érdekes és kiemelendő, hogy a vállalkozás törekedett teljes, valós szerelvény összeállítások készítésére és árusítására. Ezekben a szettekben leginkább gyári modellek kaptak helyet. A cég kis szériás mivolta is erősen érződött: rengeteg egyedi vagy átalakított modell is feltűnt a polcokon. Számunkra a legérdekesebb minden bizonnyal a STADLER GTW-je volt.

finescale_gtw.JPGAmilyen kicsi, olyan részletes. 
fsm_gtw_prospekt.jpgA gyönyörű kivitelhez - természetesen - nem mindennapi ár társul: a legolcsóbb kivitel is épphogy alulról "karcolja" az 1300 EUR-t, amíg a legdrágábbért 1740-et kell az érdeklődőknek kicsengetniük. Az FSM magas árához hozzátartozik az értékteremtés is, és a pénzünkért természetesen exkluzivitás is jár: minden kiadott kivitelből összesen 20 kerül a "világpiacra".
(forrás: Fine Scale München GTW katalógusa)

A cikk végéhez közeledve most evezzünk kicsit rendhagyó, kicsit kakukktojás gyártók felé, akik esetében nem az újdonságok, hanem a kínálat összessége, vagy különlegessége volt az ami megfogott minket.

HALLING/FERRO-TRAIN/Stängl

Az utóbbi években egyre szorosabbá vált a kapcsolat az - elsősorban - különböző nyomtávolságú villamosokat gyártó HALLING, és az - elsősorban - az osztrák boszniai nyomtáv szerelmeseit megcélzó FERRO-TRAIN és Stängl között. Ma már egy közös Brand alatt fut a 3 cég palettája. 

A HALLING villamosai egy nagyon jelentős szeletét fedik le az európai tömegközlekedési vállalatok palettájának, így az ő termékeik nem hiányozhatnak szinte egyetlen - a témában utazó - gyűjtő vitrinjéből sem. Jómagam is bő 1 évtizede komolyan szemezek a termékeikkel, de valahogy mindig vonat lesz belőle... Minden esetre az biztos, hogyha egyszer eljön az ideje (pl. terepasztal városi üzeméhez), akkor az osztrák gyártó termékeiből is fog pár az "asztalomon landolni".

lh_vitrin_1.JPGA HALLING egyik vitrinje: Nem csoda, hogy az ember ilyen kínálat láttán mindig elgondolkozik, hogy villamost, esetleg metrót vegyen a városi vasútüzemébe.lh_vitrin_2.JPGA FERRO-Stängl egyik vitrinjében idén helyet kapott a NÖVOG Himmelstreppe-je is, melyhez ebben az évben két új beszerzésű panorámakocsi is csatlakozott.

Arboris miniature

A Szemle hasábjain a hangsúly erőteljesen a gördülőállományon van, azonban az idei Messe-n először került a látókörünkbe az Arboris miniature. A francia cég alapvetően a legelterjedtebb makettezői méretarányokban (1:144, 1:72, 1:48, 1:35, 1:32), és két nagyon elterjedt (N, H0), és egy (itthon) kevésbé elterjedt (0) modellvasúti méretarányban dolgozik. A leginkább egzotikus modellfák gyártására szakosodott cég árai meglehetősen borsosak (van olyan 12 cm-es N-es fa a katalógusukban, amiért majdnem 10.000 magyar forintnak megfelelő EUR-t kell darabonként otthagynunk), azonban az érte kapott látvány és érték minden pénzt megér.

fak.JPGAz Arboris miniature fáit hosszasan szemléltük. A különböző pálmák láttán meg is indult a fantáziánk, és egyből beugrottak a dél-svájci területek képei, ahol a vonatok a hatalmas hegyek bölcsőjében sok helyen pálmafélék alatt suhannak tova a messzi távolba.

Nem kellett a B csarnokban sem csalódnunk idén, és örömmel mondhatjuk, hogy a "kis gyártók" is kitetettek magukért. Sok volt az újdonság, az érdekesség. Külön öröm volt számunkra, hogy a magyar oldalt képviselő POSCH modell standján is nagyon erős volt a felhozatal, akik méltó módon képviselték kis hazánkat ezen a rangos eseményen. 

Amennyiben tetszett a cikkünk, akkor ne felejtkezzetek el feliratkozni facebook oldalunkra - melyet az alábbi logóra kattintva elértek - hogy ne maradjatok le a sorozat következő részéről sem, amiben a "dinamikus kiállítási tárgyak" - vagyis a terepasztalok - közé repítünk el titeket!

facebook_logo.jpg

 

Szöveg: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr3614376209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása