A Bombardier TRAXX mozdonycsaládja a '90-es évek fejlesztési hullámának terméke, mely ma már Európa szerte számos különböző vasúttársaság flottájában megtalálható. Az 1990-es évek elejére a Német Vasút (DB) modernizálási programjaként elérkezettnek látta az időt egy nagy számban beszerzendő villamos mozdonysorozat megrendelésére. Így született meg az első prototípus az AEG és az ABB kooperációjában 12X sorozatjellel. Az AEG és az ABB egyesüléséből jött létre az ADtranz, mely a 145-ös sorozat első szériamozdonyait gyártotta. A cégcsoport jelenlegi tulajdonosa a kanadai székhelyű Bombardier, aki immáron a TRAXX sorozat harmadik generációját gyártja.
A személyvonati verzió - a DB égisze alatt 146-os sorozat - első "egyáramnemű" példányait a német vasút 2003-tól vette át. Ez lett a 146 100-as széria, melynek mozdonyszekrénye kissé eltér a hazánkban is közlekedő példányokétól, orra nagyobb szögben hajlított, formavilága kissé hajaz a SIEMENS 152-es típusához. Modellbemutatónk eredetijéül szolgáló 146 200-as sorozatot a német basút 2005-től vette át. Ez már a második generációra jellemző, kifinomultabb formavilággal rendelkező mozdonyszekrénnyel érkezett. A második generáció tagjaként a DB-nek szállított mozdonyok már "kétáramneműek". Az 51 darab (146 201-146 251 pályaszámcsoportba tartozó) jármű Stuttgart, Nürnberg, Freiburg állomásítással Dél- és Közép-Németország vasúthálózatán a korábban már bemutatott emeletes vonatok elengedhetetlen társa. A 146 211-es pályaszámú mozdony 2007-ben hazánkban is járt bemutató céllel. 2010-től végül hazánk vasúthálózatán is találkozhatunk a korszerű TRAXX mozdonyokkal, mely egy DB 146 200-as sorozatával megegyező, műszakilag alacsonyabb szinten felszerelt verzió.
Egy Karlsruhe-ba közlekedő IRE végén hagyja el a DB 146 237-es pályaszámú TRAXX villamosmozdony Singen állomását.
TRAXX a BRAWA-tól és a ROCO-tól:
Az első TRAXX a ROCO gondozásában 2017 augusztusában Svájcból került a Vasútmodell Szemle szerkesztőségének birtokába. A ROCO TRAXX mozdonya az osztrák (mára német) gyártó szokásos fekete műanyag-szivacs csomagolásában, de még a vékonyabb papírdobozban érkezett a vásárlóhoz. A mozdonyt kézbe véve feltűnik annak tekintélyes súlya, nem marad tehát alul egy combos vonattal sem. Ezt elősegíti a két kerékre gyárilag felhelyezett tapadógyűrű is. A jármű kiegészítői külön zacskóban találhatóak. Elég sok kiegészítőt találunk, a gyártó csak a legminimálisabb díszeket szerelte fel a mozdonyra, így nekünk kell felhelyezni többek között az ablaktörlőket, a távvezérlési csatlásokat, és a saroklépcsőket is. A kiegészítőknek legyártott furatok végre megfelelő méretűek, ezek elszabására az utóbbi időben sajnos láttunk példát, a legújabb ROCO mozdonyokból került hozzánk olyan, melyre a kiegészítők feloperálását kisebb edzésként éltük meg, mely közben hevesen gyöngyözött homlokunk, hogy egy óvatlan mozdulattal nehogy megsértsük a járművet. A TRAXX ebből a szempontból nem okozott semmi különösebb munkát, kiegészítői stabilan a helyükre illeszthetőek voltak ragasztő nélkül is. A kiegészítők közt találtunk plusz két mellgerendát és pályakotrót is, így egy kis szereléssel vitrinmodellé is átépíthető. Ezt tesztalanyunkon az egyik vezetőállásnál megtettük, hiszen a Hobbytrade emeletes vonat állandó társaként kívántuk felhasználni így nem okozott problémát, hogy csak az egyik oldal képes vontatni.
A ROCO TRAXX-a eredeti csomagolásában.
A kasztni eltávolítása és a dekóder beszerelése egy kis műhelymunkát igényel, először a saroklépcsőket, majd a teljes mellgerendát az ütközőkkel együtt el kell távolítani az alvázról, ezután emelhető le a klasszikus módszer alkalmazásával a mozdonyszekrény. Tesztalanyunkba egy nyolc pólusú dekóderfoglalatot találunk, esetünkben egy ESU dekóder gondoskodik mozdony digitális működéséről. A dekódernek a ROCO külön kalitkát alakított ki. A mozdony közepén található főtranszformátor imitációjába rejthetjük el a dekódert, ehhez az említett alkatrészt meg kell fosztanunk egyéb csöveitől, és óvatosan felnyithatjuk. A dekóderhez vezető vezetékeket az alváz öntvényébe mart résen keresztül vezethetjük le. Ötletes megoldás, de egy kis szerszámmunkát igényel.
A mozdony belseje. Megfigyelhetőek a mozdony aljába irányuló vezetékek.
A mozdonyszekrény jól visszaadja az eredeti gép hangulatát, kifejezetten szépre sikerült a lámpaburák és a reflektorok kivitelezése, szép egységes az eredetivel megegyező képet mutat. A mozdony színe talán gyártáskori állapotát tükrözi, kicsit bordóbb, mint a BRAWA terméke. A vezetőállásra bekukkantva a fő formákban nem, csak annak színében kell csalódnunk, azt ugyanis a gyártó "bilikék" színű műanyagból fröccsöntötte, nem pedig az eredetivel megegyező fehér, nagyon enyhén kékes árnyalatúra készítette el. A fülke feljáróajtajai mellett találjuk a kapaszkodókat, melyek fémből készültek, formájuk jól idézi az eredeti mozdonyét. Mindössze a kapaszkodók alján, illetve tetején lévő jellegzetes foglalatok - melyek a kapaszkodókat a helyükön tartják - sikerültek kissé visszafogottra. Az ajtó bal felső sarka körül kéne megtalálnunk a kamerákat, avagy azok helyét, ugyanis a DB 146-os sorozatú gépei érdekes módon nem rendelkeznek sem kamerával, sem visszapillantó tükrökkel. A ROCO az egyszerűsítés elvét követve a kamera helyét fedő jellegzetes kör alakú alapot lehagyta, mindössze egy alig észrevehető bemarás imitálja a jellegzetes alkatrészt. Tulajdonunkban lévő másik ROCO TRAXX mozdonyon ezt tamponozva találjuk meg.
Profilból a mozdony.
A mozdony tetőberendezései - már amit a Bombardier egyáltalán fent hagyott a TRAXX mozdonycsalád esetében - szépen kivitelezettek, azonban nem a DB 146-os sorozat teteje tekint vissza ránk, hanem a 185-ös sorozatú mozdony tetőelemei. Az áramszedők tekintetében elmondhatjuk, hogy egy stabil működésű, kissé merev, és vastagra szabott, de jó minőségben kivitelezett darabbal van dolgunk. Az áramszedők modelljeink talán legsérülékenyebb részei, ezért fontos, hogy azok stabilak legyenek, még kisebb balhékat a terepasztalon elviseljenek, azonban mivel szinte állandóan a szemünk előtt lévő részletről van szó, kinézetük sem utolsó szempont. Úgy véljük a ROCO megtalálta ezen szempontok alapján az arany középutat, összességében tetszik amit látunk.
Remek forma, egy kis keserű szájízzel a kék vezetőállás miatt
Tovább folytatva a vizsgálódást, az alváz felé terelődik figyelmünk. Itt kicsit csalódnunk kell, ugyanis mindenhol fekete, anyagában színezett műanyag elemekkel van dolgunk. Ez azért zavaró, mert egyes részletek szinte észrevétlenek maradnak a járművön. Így alig látható a vezetőállásra vezető lépcső is, melyet a forgóvázra öntve kapunk meg. Kis öröm az ürömben, hogy az akkuládák, és a trafó elemein tamponozva megtaláljuk azok feliratait. A homokolócsövek és a homokládák is szépen sikerültek, már-már olyan szépen, hogy két hajszálvékony homokolócsövet már a próbakörök alatt sikerült elhagyni a mozdonyról. Piros pont a ROCO-nak, hogy a vonatbefolyásoló felvevőfejeit a forgóvázon szépen megalkotta, és külön kifestette őket, a gyártáskori ezüstös színt idézve.
Balra a BRAWA jobbra a ROCO mozdonya. A ROCO vonalai szebb kivitelűek.
A mozdony futása a BRAWA mozdonyénál kissé hangosabb, de stabil, könnyedén veszi a pálya által felállított akadályokat. Digitális üzemben menetirány szerinti fehér-vörös fények díszelegnek TRAXX-unk elején, valamint előcsalogatható távolsági fényszóró is. A vezetőállás felett található kijelző kivilágítható, erről egy sárgás fényű SMD LED gondoskodik fényvezetőkön keresztül. Alig észrevehető, nem sikerült tökéletesen, a vezetőállás egyéb más elemeire is átvetül fénye. Ezen kijelző egyéb megoldásai egyébként dicséretesek, a kijelzőre kiírt betűtípus az eredetivel megegyező kivitelű, közelről megfigyelhetőek a tamponozott kijelző apró elemei melyekből összeáll a célállomás neve. A zöldes színű feliratot narancssárgás LED világítja meg, akár az igazin.
A rivális mozdony, avagy TRAXX A BRAWA-tól:
A ROCO TRAXX mozdonyának riválisaként a BRAWA 43920-as cikkszámú, 146 216 pályaszámú mozdonya érkezett a gyűjteményünkbe. A mozdony három verzióban szerezhető be, BASIC, BASIC+ és DCC hangos. Az előbbiekben bemutatott ROCO mozdony tudása a BASIC verzióéval egyezik meg, ennek listaára nem sokkal több mint az osztrák gyártó mozdonyának listaára, mégis egy más minőségű mozdonyt kap érte a vasútmodellező.
A BRAWA mozdony csomagolása.
A BRAWA mozdonyát egy sárga, kemény papírdoboz és - az újabban a PIKO által is alkalmazott - műanyag borítás rejti, némi hungarocell kiegészítéssel. A dobozban található még továbbá a kiegészítőket tartalmazó zacskó, mely többek közt tartalmaz egy áttört és egy teljes pályakotrót, ugyanis a mozdony gyárilag csak egyik végén van felszerelve kapcsolókészülékkel, másik oldalán a fékcsöveket és a teljes pályakotrót felszerelve találjuk. Természetesen a mellékelt kiegészítőkkel ismét mindkét oldalán vonatásra képessé tehetjük, avagy épp ellenkezőleg, vitrinmodellé építhetjük át. A távvezérlési csatlások, és kapaszkodók itt gyárilag felszerelt állapotban vannak, azonban sajnos némely elég csálén lett felszerelve a BRAWA TRAXX mozdonyára. A mozdonyt kezünkbe véve feltűnik a ROCO mozdonyhoz hasonlóan tetemes tömege. A tengelyekből itt is 1-1 tengelyen tapadógyűrűt találunk. Kell is, hiszen tetemes tömeggel bír a négy kocsis fém alvázas szerelvénye: a Hobbytrade emeletes vonata. Kezdjük hát el a vizsgálódást a mozdony körül!
Oldalról a BRAWA mozdonya. A mozdonyvezető figura nem gyári tartozék.
A kasztni színe kissé fakóbb, mint a ROCO esetében: a ROCO-é mélyebb árnyalatú, a BRAWA-é kissé az évek során egyre jobban kifakuló fényezésre hajaz. TRAXX-unk Baden-Württemberg tartomány közlekedési szövetségének logóját, a „Drei Löwen Takt” logót hordozza az oldalán. Ebből is következik, hogy a 146 216-os pályaszámú mozdony stuttgarti honállomással rendelkezik. A mozdony homlokfala szépen kivitelezett, a lámpaburák alakját azonban nem sikerült olyan jól kivitelezniük, mint a ROCO mozdonya esetén, ellenben a kasztnin sokkal több apróság jelenik meg, így például a már megénekelt kamera helyének borítása, vagy az EP fékpróba gombok. A mozdony tetején immáron a DB 146-os sorozat tetőberendezései köszönnek vissza teljes egészében, minden apró mozzanatot kiválóan megjelenítve. Az áramszedők formája teljes egészében megegyezik a TRAXX mozdonyok áramszedőivel. Külön figyelmesség, hogy az áramszedők palettáit a gyártó feketére kifestette imitálva ezzel a szén/grafit csúszóbetéteket. A filigrán áramszedő ellenben nagyon vékony és sérülékeny, használata nagy figyelmet kíván tulajdonosától.
Tetőberendezések a BRAWA (balra) és a ROCO (jobbra) esetében. Érdemes megfigyelni a BRAWA mozdony áttört fellépőit is.
A vezetőállás színe és kivitelezése is szebb lett a ROCO mozdonyánál, kék szín helyett helyesen fehér vezetőállást találunk, és felfedezhetjük rajta még a vezetőállás szellőzését biztosító légbeömlőket is. A vezetőállás felett található kijelző szintén kivilágítható, erre külön funkciót biztosít a BRAWA. Színe zöldes, az eredeti sárgás fénnyel szemben, ellenben a háttérvilágítás megoldása szinte tökéletesen kivitelezett, hangsúlyos, fénye csak a betűkre korlátozódik. A mozdony orránál tovább vizsgálódva érdekes momentum a mellgerendánál a fellépők áttört rácsozata, ezt a ROCO-nál egy egyen fröccsöntött műanyag alkatrészként találjuk csak meg. Az ütközők alatt megtaláljuk a járművek közé bebújó dolgozók munkáját elősegítő kapaszkodókat, melyeket a BRAWA sárgára festett egyezve az igazi járművel. A ROCO sajnálatos módon ezt a szép alkatrészt teljesen lehagyta mozdonyáról.
Balra a BRAWA, jobbra a ROCO mozdonya. Érdemes megfigyelni a kijelzők közti különbséget. A BRAWA mozdony ütközői a gyárilag felvitt zsír színét idézik mely tényleg ilyen világosszürke színű.
A fülkéhez vezető lépcsőket itt a kasznira öntve találjuk, széleit kontúrosan kiemelvén, fehérre festette a BRAWA. Az INDUSI felvevőfejét a forgóvázon megtaláljuk, ez azonban nem került világosszürkével kiemelésre mint a ROCO mozdonya esetén. Tesztpéldányunk egy digitális hangos mozdony lett, így nem csak futástulajdonságairól, de az eredeti TRAXX hangjairól is tudósíthatunk melyről a mozdonyba épített Doehler & Haass hangdekóder gondoskodik. A mozdonyt sínre helyezve majd elindítva több dolgot tapasztalunk. Az egyik, hogy kissé lomhák gyári beállított értékei, maximális sebességét kb. 20-30 másodperc után éri el. Sajnos a ROCO nem polarizált váltóival gondjai akadnak a mozdonynak, kis sebességnél sokszor megtorpan, áramszedését elveszíti. Futása nagyon halk, egyenletes, szépen szabályzott lassúmenetre képes.
Digitális-hangos üzemben az alábbi funkciókat csalhatjuk elő mozdonyunkból:
F1 - hang be/ki
F2-F3 - rövid kürt magas/mély
F4 - a menetirány szerint hátsó két vörös fény helyett hátul is három fehér jelenik meg
F5 - az 1-es oldal fényeinek kikapcsolása
F6 - az 2-es oldal fényeinek kikapcsolása
(Ez utóbbi két funkció különösen hasznos, ha mozdonyunkat ingavonattal közlekedtetjük, így nincsenek fények húzott és tolt üzemben sem a mozdony és az első kocsi között)
F7 - vezetőállás világítás. A vezetőállás világítás mindig azon oldalon működik ahol a fehér fények világítanak tehát amerre várhatóan el fogunk mozdonyunkkal indulni. Érdekes funkciója, hogy csak álló helyzetben működik, a mozdony elindításakor automatikusan lekapcsolódik
F8 - némítás
F9 - kijelző világítás be/ki
F10 - távolsági fényszóró. Különösen szépen és valósághűen sikerült, egy pillanatra fokozatosan elalszanak a külső fényszórók és az erősebb belső fényszórók veszik át a helyet, akár az igazin!
F11-F12 - hosszú kört - magas/mély
F13 - trafó búgás
F14 - F15 - légsűrítő (kissé hangos, beleremeg a mozdonyszekrény)
F16 - kapcsolás
F17 - jegyvizsgáló sípja
F18 - áramszedő emelkedésének hangja
F19 - ajtó nyílás-záródás.
A hangos mozdony funkcióit kissé túlzónak érzem, avagy mindenáron ki akarták tölteni a „rendelkezésükre álló helyet”, de egy InterRegio vonat hangosbemondása szerintem fontosabb lett volna, mint a főtrafo felgerjedésének iszonyatos hangja
Részletek a BRAWA....
...és a ROCO mozdonyán.
Összegzés:
Mind a ROCO, mind a BRAWA mozdonya magasra emeli a szintet. A ROCO mozdonya apró-cseprő hibáival együtt sem okozott csalódást annak tudatában, hogy 61 500 Ft-os listaára ellenére 44 990 Ft-os áron megvásárolható az üzletekben akciósan. Ezen csökkentett árért elmondható, hogy ár-érték arányban egy nagyon jó mozdonyt vehetünk a kezünkbe. A ROCO mozdony mellé beszerzett BRAWA TRAXX miatt a szerkesztőség gyűjteményében az osztrák gyártó mozdonya átépítésre került, így ma a 73674-es cikkszámon elérhető „Vernetzt in die Zukunft” Werbelok-ként rója köreit a korábban már bemutatott Hobbytrade emeletes vonat egyik fordagépe ként. A BRAWA mozdonya egy igen exkluzív színvonalat képvisel, a gyártó mindig is magas kivitelezési minőségéről volt híres. Mozdonya kifejezetten jól sikerült, gépészetileg azonban a ROCO mozdony stabilabban szerepelt. Bátran ajánljuk mindkét gyártó termékét, melyek mindegyike igazán ékes darabjai lehetnek egy német témájú gyűjteménynek.
Ha tetszett a cikk, akkor kövesd facebook oldalunkat - az alábbi lógóra kattintva - hogy ne maradj le a további írásainkról sem!
Szöveg: Vécsei László
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!