PIKO DB BR 111-es 1:87-ben...
2017. december 26. írta: Földesi Gergely

PIKO DB BR 111-es 1:87-ben...

...avagy a német gyártó egyik új üdvöskéje!

PIKO H0 DB 111 00

Ebben a cikkünkben a PIKO egyik új konstrukcióját mutatjuk be a német BR 111-es villamosmozdony személyében, melyet a gyártó az (V.)-VI. korszakos festésnek megfelelő színezésben, félpantográfos kivitelben adott ki.
Így az ünnepekre ajánljuk Nektek ezt a modellbemutatót/tesztet egy bögre jó forró kávé vagy tea - esetleg forrócsoki? - és egy kis sütemény mellé.

Először engedjétek meg, hogy a sorozatról pár szót szóljak röviden:
A típus 1974 és 1984 között az AEG, BBC, Henschel, Krauss-Maffei, Krupp és a Siemens összefogásával készült. A 160 km/h legnagyobb sebességre alkalmas 3620/3700 kW teljesítményű gyorsvonati mozdonyok a DB 110-es sorozatával nyert tapasztalatok alapján - illetve annak kiváltásra - születtek meg. A sorozatot az idők során mind a távolsági, mind pedig az elővárosi és gyorsvasúti forgalomban alkalmazták/alkalmazzák. A típus valamennyi járművét felszerelték a Németországban általánosan elterjedt, pontszerű vonatbefolyásoló berendezéssel (PZB), de a típus egyes példányait a nagy sebességű pályákon való közlekedéshez felszerelték az ott alkalmazott folyamatos vonatbefolyásoló berendezéssel (LZB) is. Pályafutásuk során egész Németországban megfordultak, valamint egyes vonatokkal a szomszéd országok vaspályáit is rendszeresen koptatták. Ezek közül az országok közül kiemelkedik Ausztria, ahol nem csak a szó szoros értelmében vett határforgalomból vették ki részüket, hanem az ország belsejébe is eljutottak (elsősorban közép-nyugat Ausztriába). Ma jellemzően személyvonati/ingavonati feladatokat látnak el. A típusból a gyártás 10 éve alatt összesen 227 darabot gyártottak az akkori "nyugati blokk" vasútjának. A gépek kivonása 2013-ban kezdődött meg: a legfrissebb adatok alapján 211 darab van még  a DB állományában, melyből 42 darabot a fenntartásból kivontak (FKI).

Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy a Szemlén nagyon magasra tesszük a lécet a modellekkel szemben mind gyűjtői, mind modellezői, mind pedig vasútszakmai/műszaki hátterünk miatt (vagyis minden szempontból) és igyekszünk olyan modelleket bemutatni, amelyek ebbe a képbe beleillenek. Könnyen jöhetne tehát a kérdés, hogy "Egy PIKO hogy illik ebbe bele?" Ez nem is csoda, hiszen a PIKO egy nagyon megosztó gyártó a vasútmodellezés világában, mert nagyon széles termékpalettával rendelkezik, amin - véleményem szerint - nem különülnek el eléggé egyértelműn az egyes kiadások. Nagy jó példa erre a német cég TRAXX 2-es mozdonya, melyet nagyon nagy bátorsággal nevezhetünk - meglátásom szerint - "Expert" gépnek. Hogy miért arra még a cikk végén visszatérek!

Mivel most nem tesztre kölcsönkapott mozdonyról van ismét szó, ezért egy rövid kis történetet osztanék meg veletek az elején:
Az indító tesztünk pár hónapja a Hobbytrade emeletes vonatáról szólt. Annak a cikknek az apropója az volt, hogy nem sokkal korábban vettem meg a szerelvényt, Laci pedig a saját - nyáron beszerzett - garnitúrájához éppen akkor "vadászott" mozdony után. Mivel nagyon magas igényeket támasztunk a modellekkel szemben - ráadásul pont egy Hobbytrade szerelvényről volt szó, amit bizony végképp nem húzhat "akármi" - ezért most még az átlagosnál is nehezebb feladatunk volt. Elkezdtünk tehát megmozgatni minden követ a "méltó" gép után. Eredetileg DB 218-ast szerettünk volna a szerelvény(ek) elé. A kultikus típust sok modellgyártó megalkotta, azonban a mi általunk keresett jelenlegi festésben - a hobby/játék kategória hatalmas piacát leszámítva - mindössze a Fleischmann-tól, valamint az ESU-tól volt elérhető jó kidolgozottságú mozdony, azonban azok kivitelüket tekintve nem feleltek meg az elvárásainknak, mivel mi magas pályaszámú, DB (Regio)-s, pályakotrós gépet kerestünk, a Fleischmann pedig DB Cargo-s 225-ös kivitelben, még az ESU alacsony pályaszámú kivitelben volt csak elérhető, egyébként pályakotró nélkül. Amire fájt volna fogunk az a ROCO nem hobby kategóriás kiadása volt, ami akkoriban nem volt elérhető még a használt piacon sem a Sylt Shuttle festést leszámítva. Természetesen utána sem adtuk fel, tovább nézelődtünk, de már a villanymozdonyok piacán. Így jutottunk el a ROCO DB 146-osához, ami szintén nem hozta meg a kívánt eredményt a sima DB-s festésben. Végül a választásunk - a kissé nehezen beszerezhető - BRAWA DB 146-osra esett. Mondanom sem kell, hogy nem bántuk meg, mert méltó gépet találtunk az ő személyében már.
Október elején hozzám is befutott ugye a szerelvény, egyelőre még gép nélkül. Akkor én azt terveztem, hogy majd a hamarosan különkiadásban megjelenő ROCO DB 218-as lesz a szerelvény vonógépe. Október végén aztán jött a bécsi Messe, ahol ismét a látóterünkbe került a PIKO DB 111-ese - már festett Handmuster formájában, amiről akkor tömören, de igen elismerően nyilatkoztam. Végül az élet úgy hozta, hogy a gép a látóterembe került a Modell és Hobby Lehel úti boltjában még az ünnep előtt és lecsaptam az utolsó példányra.

Most pedig térjünk rá a tesztre.

Az első dolog ami már a boltban is feltűnt, hogy a PIKO ennél a gépnél már egy új dobozzal rukkolt elő. A gép ezúttal a TRIX-hez és a Märklin-hez hasonló csomagolást kapott. A gép papírjainak külön helyet szánt a gyártó és azokat a doboz aljába helyezett külön kis dobozban kapjuk meg. A papírok tartalmazzák az alkatrészlistát, ami igen tartalmasra sikeredett - hála a részletes kidolgozásnak.

PIKO H0 DB 111 01Már a gép doboza is nagyon kecsegtető.
Ez a típusú csomagolás (is) elég megosztó a modellezők körében, de az szerintem vita felett áll, hogy nagyon masszív és a modellt jól védi az esetleges sérülésektől.

A modellt a dobozból kivéve pazar látvány tárul elénk. A gépről eltűntek - a kategóriában sajnos még szép számban előforduló és hírhedt - felöntött részletek (pl. kapaszkodók, ablaktörlők).

PIKO H0 DB 111 02Talán új szelek fújnak a PIKO-nál. Felöntött "részleteknek" se híre, se hamva.

A PIKO ezúttal láthatóan nagyon igyekezett és törekedett a precíz megvalósításra. Minden apró részlet a helyére került. Talán induljunk is fentről lefelé.
A vasútmodellek egyik legmeghatározóbb eleme mindig a tető. Ennek az az oka - hogy a valósággal szemben - általában fentről tekintünk a járművekre. A 111-es teteje túlzás nélkül lenyűgözőre sikerült. Minden a helyén van. Az áramszedők új fejlesztésűek, "hajszál vékonyak" és pontosak, sok neves gyártó is megirigyelhetné őket. Egyetlen negatívumuk, hogy filigránságukból adódóan - véleményem szerint - sérülékenyek, de valamit valamiért. A tetőn lévő rácsok, illetve "trepnik" kivétel nélkül fotómaratottak, a tetőberendezések (tetővezető, szigetelők és üzemi berendezések (pl. főmegszakító)) is rendkívül színvonalasan lettek kidolgozva, szintén irigylésre méltóak. A PIKO még az olyan "apróságokra" is ügyelt, mint a tetőpanelek rögzítései. A kürtök jó helyekre kerültek és - a valóságnak megfelelően - piros színt kaptak.

PIKO H0 DB 111 03A "tetőkert" lenyűgözőre sikerült - abszolút megfelel a mai kor elvárásainak.

Tovább haladva a gépen - a tetőtől-talpig elvet követve - a következő "állomás" a mozdonyszekrény. A forma perfektre sikerült és a színek is megfelelőek. A felöntött - illetve a PIKO-nál megszokott feltamponozott - részletek már gyakorlatilag mind a múlt homályába vesznek ezen a kiadáson. A szellőzők a helyükön vannak, a géptér imitációját és a vezetőállásokat rendkívül élethűen kidolgozta formára a gyártó, egyetlen kisebb hiányosságuk, hogy nem kerültek külön kifestésre az egyes részletek bennük, de ezekre még később visszatérünk. A vezetőállások feljáróajtajai, valamint környékeik is részletesre sikerültek. Minden, az összes kapaszkodó, "trepni", csatlakozó és ablaktörlő külön elem. Az egyetlen kivételt a feljáróajtók kilincsei képezik, amik továbbra "felöntve maradtak", azonban annyira precíz a tamponozásuk, hogy ez csak nagyon közelről - szinte csak nagyítóval - vehető észre. Ahogy mondani szokták "kivétel erősíti a szabályt" és azt gondolom, hogy ezt igazán megbocsáthatjuk a gyártónak, hiszen - ha úgy vesszük - betudhatjuk ezt praktikus dolognak is, mert egy ilyen filigrán részlet könnyen a kezében maradhat a legóvatosabb modellezőnek, gyűjtőnek is, mert könnyen beakad bármibe. A PIKO az olyan apróságokra is figyelt, mint az UIC csatlakozók vörös csíkja - ami szintén irigylésre méltó precizitásról árulkodik. A mellgerenda és a "Kupplerraum" - vagy magyarosan "berni négyszög" - elemi is a helyükön vannak. A felszerelt "apróságok" stabilan állnak a helyükön, nem lötyögnek és nem potyognak ki, mint más gyártók esetében (pl. A.C.M.E.).

PIKO H0 DB 111 04PIKO H0 DB 111 05PIKO H0 DB 111 06A járműszekrény is magáért beszél. 

Az alváz szerelvényeire és a forgóvázakra sem lehet panaszunk. Minden patentül a helyén van. A forgóvázon minden apró részlet kialakításra került, amit csak megengedett a méret és a lehetőségek. A fellépők is jól sikerültek, azonban ezek nem túl masszívak, ezért érdemes külön gonddal kezelni őket.

PIKO H0 DB 111 07A forgóvázak is nagyon filigránok lettek.
(forrás: PIKO Spielwaren GmbH típusbemutató filmje)

A külcsín megtárgyalásának végén - mielőtt áttérnénk a gép műszaki paramétereire - pedig szót kell ejtenünk a feliratokról. Szerencsére nem tudok újat mondani. Az feliratok precízek, jól pozicionáltak és tűélesek - ahogy annak lennie kell - és a legkisebb feliratok is kitűnően olvashatóak, ahogy az az előző  nagyított - képen is látszik.

PIKO H0 DB 111 08PIKO H0 DB 111 09A mozdony összképén nincs semmi kivetnivaló, sőt!

Az összkép tehát nagyon jól sikerült a legapróbb részletekig. Most akkor áttérek a gép "technikájára".

A hajtás - a mai trendeknek megfelelően - hagyományos, középmotoros kivitelű.
A mozdonyt hagyományos NEM foglalatú KKK-val (KurzKupplungsKulisse) szerelte fel a gyártó.
A gép mind analóg, mind digitális üzemben szépen fut, kis feszültség vagy kis kivezérlés esetén is egyenletesen és csendesen. A mozdonyt gyártó Plux22-es dekóderfoglalattal bocsátja rendelkezésünkre. A panelon megtalálható a hangvödör helye is, gondolva azokra, akik később hangdekóderrel szeretnék a gépet felszerelni.

PIKO H0 DB 111 10Az elektronika fizikai kialakítása is megfelel a mai kor követelményeinek.
(forrás: PIKO Spielwaren GmbH típusbemutató filmje)

A gép igazán digitális üzemben elevenedik meg, ugyanis a PIKO - a mostani kiadásokhoz hasonlóan - ismét rengeteg funkcióval látta el már a digitálisan előkészített gépet.
Az F0 funkcióra a menetirány szerinti 3 fehér fény működik.
Az F1 és F2 funkciókra a zárfények működnek.
Az F5 és F6 a vezetőállások világítását kapcsolja külön-külön, még F7 és F8 funkciókkal a két vezetőállás iránytáblájának világítását vezérelhetjük.
Megígértem, hogy még visszatérünk a géptérre, aminél utaltam arra, hogy nem viccből lett olyan szépen kidolgozva. Ennek oka, hogy az F9 funkció a géptér-világítás vezérlését látja el. A digitális üzembe helyezés során különös figyelmet kell fordítani arra, hogy ezt a funkciót a gyártó analógban egy jumper-rel direktbe köti. A digitális üzemben történő külön kapcsolhatósághoz ezt a jumper-t a felső és középső tüskéről, az alsó és a középső tüskére kell áthelyezni. (Tehát a 3 tüskés jumper helyen csak eggyel odébb kell rakni a rövid zárat.)
Az alábbi képen jobb oldalon látható a bekapcsolt világításokkal, még bal oldalon a kikapcsolt világítási funkciókkal a gép a jobb összehasonlítás érdekében:

PIKO H0 DB 111 11Vezetőállás és géptér-világítás, külön kapcsolatható zárfények, működő viszonylatjelző-világítás (ez ebből a szögből nem igazán hangsúlyos): minden mi szem-szájnak ingere.PIKO H0 DB 111 12Félhomályban még pazarabb a látvány.

Aki a mozdonyt vitrinbe szeretné kiállítani, vagy zárt szerelvényben szeretné közlekedtetni, az egyik végén felszerelvényezve, annak a gyártó egy külön csomagban mellékeli az ehhez szükséges alkatrészeket (fékcsövek, csavarkapcsok - utóbbiból kétféle)

A mozdony ára - a megérzéseimnek megfelelően - pont a napokban emelkedett, azzal egy időben, hogy a boltokból a mostani szállítmány (pályaszám) lassan kezd elfogyni. Az előző 144,99 EUR-s ár után már 150 EUR-nál 1 Cent-tel kevesebbért, 149,99-ért kínálja a német modellgyártó a mozdonyt listaáron. A PIKO-nál egyébként a jól sikerült szériáknál nagyon jól megfigyelhető az idő előrehaladásával az ár kisebb-nagyobb mértékű felfelé történő mozgása, ami valószínűleg a cég üzletpolitikájából adódik. Kitűnő példa erre a cég "krómozott" tartálykocsi szériája. Az első darabok valamivel több, mint 10.000 Ft-ért voltak elérhetőek a hazai boltok polcain, majd az ár folyamatosan emelkedett - részben a PIKO listaárának növekedése miatt - aminek köszönhetően az utolsó kiadások ára mára a 16.000 Ft-t is elérte, sőt kis mértékben meg is haladta azt egyes forgalmazóknál.

Az összefoglaló előtt szeretnék visszatérni cikk elejéhez, ahol említettem a TRAXX 2 és az "Expert" széria kapcsolatát. Akkor azt írtam, hogy a TRAXX - az én véleményem szerint - csak nagyon nagy kompromisszumok árán nevezhető "Expert"-nek. Ha megnézzük a cikknek azt a képét amin a doboz is látható, akkor kiderül, hogy bizony most az "Expert" széria egy másik gépét boncolgattam az előző "oldalakon". Az a véleményem, hogy ez a gép sem nevezhető "Expert"-nek. Amíg a TRAXX abszolút a "Hobby" kategória irányába téved mind kinézetében, mind pedig technikájában (talán csak annyival tud többet a "Hobby"-hoz képest, hogy van - egyes kiadásoknak, pl. a magyarnak - zárfénye), addig a 111-es azt gondolom, hogy mindenképpen mind kinézetében, mind pedig műszaki kivitelében a "Classic" szériához kellene, hogy tartozzon. A PIKO-nál tudom, hogy a "Classic" széria bizonyos tekintetben a régi járművek újragondolásait tartalmazza, de ha már a Desiro-k és a Knödelpresse-k is befértek, akkor bizony ennek a mozdonynak is helyet szoríthattak volna.

Lassan már szerintem 8-10 év telt el azóta, hogy az utolsó PIKO mozdonyom is új állomáshelyre került. Az akkori viszonyok között úgy tekintettem a jövőre, hogy valószínűleg többet PIKO mozdony - a "Classic" szériát leszámítva - nem fog az állományba kerülni. Nagy örömömre azóta hihetetlen pozitív változáson ment át a PIKO, és 10 év után megtört a jég és ismét átlépte egy PIKO gép a "szobám küszöbét", amit egyáltalán nem bánok. (Egyébként tegyük hozzá, hogy már a Dongóval is szemezgettem, főleg a kezdeti árak mellett!)

Összefoglalva: A nagy múltú német gyártó mozdonya megállja a helyét a legmagasabb követelmények mellett is. Mind kinézetében, mind technikájában a mai kornak megfelelő szintet képvisel, és nem utolsó sorban ár-érték aránya pedig egyszerűen kiváló, gyakorlatilag verhetetlen. Összefoglaló táblázattal sem húznám az időt, mert a Szemle működése során ő az első - és remélem, hogy nem az utolsó - aki úgy érzem, hogy minden szempontból 10-est érdemel. (Ha nagyon szőrösszívű lennék, akkor amiatt a pár apróság miatt a kinézetre adhatnék 9,5-est, de nem vagyok az!)
Így a cikk - és az összefoglaló végén - engedjetek meg egy kis zárójeles "kitérést": Mikor a tudását megnéztem, akkor óhatatlanul is eszembe jutott a ROCO új Vectron-ja - ami pár hete járt nálunk pont teszt céljából - mivel papíron a kivitelben rengeteg párhuzam van a két mozdony között. Amikor a digitális, hangos Vectron-t rendes mustra alá vetettük, akkor végül úgy döntöttünk, hogy annyi negatívuma van - és annyira nem jó az ár-érték aránya - hogy nem írunk róla cikket: A szép forma ellenére, a festése rendkívül elnagyolt volt, egyes (fő!) színeket nem sikerült eltalálni, az összeszerelés rengeteg kívánnivalót hagyott maga után, a hajtása viszonylag egyenletes, ám eléggé "zörgős", hangos volt a gép alatt, a fényforrások (LED-ek) pozicionálása nagy szórást jelentett a világításban (és a tetejében túlzottan le voltak dimmelve gyárilag), a vezetőállás világítása összeszerelési komplett szériahibából adódóan hiányosan volt kivitelezve és gyakorlatilag semmit nem ért, és akkor még nem beszéltünk a mozdony "dobozhangjáról", etc., etc.. (A tesztalanyunk egyébként egy MRCE mozdony volt!) Főleg ezeknek a fényében a PIKO mozdonya - mely kivitelében, tudásában rendkívül hasonló - hatalmasat nőtt a szememben.
Egy szó, mint száz: Mindenkinek csak ajánlani tudom a PIKO DB BR 111-esét! És végezetül azt kívánom a gyártónak, hogy maradjanak meg ezen a felfelé ívelő úton!

A végén pedig - ha valaki nem olvasta volna még az első Messe-s cikkünket, és nem látta volna - akkor mellékelem a gyári bemutatóvideót, amiben működés közben is láthatjátok ezt a csodás kis masinát!


A PIKO gyári bemutatófilmje.
(forrás: PIKO Spielwaren GmbH típusbemutató filmje)

 

Szöveg: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr3613524083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása