Modellbau Messe Wien 2017 - Terepasztalok
2017. november 11. írta: Vécsei László

Modellbau Messe Wien 2017 - Terepasztalok

A bécsi Modellbau Messe nem csak a vásárról és az új termékek bemutatkozásáról szól. A modellgyártók, valamint az üzletek hada mellett, csodálatos terepasztalokkal is találkoztunk. A rendezvény a Messe B és C csarnokában terült el. A B csarnokban - a kisebb gyártók standjai mellett - a terepasztaloké volt a fő szerep, de a C csarnokban is találkozhattunk több kisebb-nagyobb terepasztallal.
Tartsatok  hát velünk a Messe sorozatunknak ebben a részében egy virtuális sétára a Messe B és C csarnokába és ismerjétek meg a kiállított asztalokat!

A sorozat gyártói újdonságokról szóló részeit az alábbi linkeken éritek el:
1. rész - Újdonságok - ROCO, PIKO
2. rész - Újdonságok - Jägerndorfer Collection, Rivarossi, Mk modell - POSCH modell
3. rész - Újdonságok - A.C.M.E.

A Messe területére lépve, először a B csarnokot látogattuk meg. Az első terepasztal mellyel találkoztunk a Modelleisenbahnclub Maria Lanzendorf G-s méretarányú osztrák kisvasúti témát feldolgozó modulrendszer volt. Mi tagadás, nem egy panellakásba való méretű rendszerrel van dolgunk.  A terepasztalon egy nagyobb állomás körül sürögtek-forogtak a jellegzetes osztrák járművek, nagyrészt a mariazelli kisvasút témáját feldolgozva. Így találkozhattunk ÖBB 5090-es motorkocsival, ÖBB 1099-es villanymozdonnyal is. Külön megemlítendő az a H0e méretű pár méteres pályaszakasz, mely a fűtőház mellett terült el, üzemi (vagy inkább kerti?) vasútként érzékeltetve az LGB-H0e méretkülönbségeit.

modellbau_messe_terepasztalok_osztrak_g_1.JPGA Lanzendorf-i klub G-s asztalán megelevenedett a múlt az eredeti mozdonyszekrényes ÖBB 1099-es személyében, amely kivitelből a valóságban már sajnos nem található, hiszen valamennyi gép új mozdonyszekrényt kapott.
(fotó: Földesi Gergely)

modellbau_messe_terepasztalok_osztrak_g_2.JPGA jelent az 5090-es motorkocsi képviselte.
(fotó: Földesi Gergely)

A G-s modulrendszerrel szemben helyezkedett el a sokak által az internetről már régóta ismert, és csodált  Mezzomonte-Mitterberg állomását bemutató H0-ás méretű asztal. Ezt az asztal nem nevezhetjük se hagyományos modulrendszernek, se terepasztalnak, inkább egy nagyon nagyra nőtt diorámára hasonlított.  Az asztal egyenesen Triesztből, Olaszországból érkezett Bécsbe látogatóba. Témája - nem meglepő módon - az olasz-osztrák határátmenet, jellegzetes osztrák és olasz gördülőállománnyal. A terepasztal részleteiben elvesztünk, közel fél órán át meghökkenve csodáltuk a lenyűgöző részleteket.  Az állomást elhagyva egy hurkon át a kulisszák mögé kígyóztak be a szerelvények,  ahol egy nagyobb tároló pályaudvar is helyet kapott - a látogatók elől természetesen ügyesen elrejtve. Örömmel tölt el minket, hogy ezt a csodás asztalt vége élőben is szemügyre vehettük. Fontos kiemelni, hogy nem csak szép, hanem bizony nagyon helytakarékos megoldásról van szó, ami a H0 esetében nem utolsó szempont.

modellbau_messe_terepasztalok_mitterberg_3.JPGmodellbau_messe_terepasztalok_mitterberg_4.JPGmodellbau_messe_terepasztalok_mitterberg_5.JPGmodellbau_messe_terepasztalok_mitterberg_1.JPGmodellbau_messe_terepasztalok_mitterberg_2.JPGMitterberg-Mezzomonte: az internetről már ismert olasz-osztrák témájú határállomás a valóságban is lenyűgöző.
(fotók: Földesi Gergely)

modellbau_messe_terepasztalok_mitterberg_6.JPGmodellbau_messe_terepasztalok_mitterberg_7.JPGAmit az interneten nem láthattunk, az most megelevenedet: Igazából egy nagyon ötletes megoldásról - gyakorlatilag egy nagy "diorámáról" - van szó.
(fotók: Földesi Gergely)

Szintén az olasz csapathoz köthető, a Mezzomonte állomás melletti kisebb asztal, melynek címe „Egy osztrák helyiérdekű vasút a 60-as években” volt. Érdekes,  hogy itt Mezzomonte-Mitterberg állomásával szemben nem DC, hanem AC (Märklin) rendszerű asztallal találkozhattunk.  Az L alakú terepasztalon egy elágazó, valamint egy fejállomás található, melyek között pár kocsival gőzmozdony, és ÖBB 5081-es sínbusz ingázott. Műszaki és kép megjelenítéségen is mestermunkákat láthattunk. Egyetlen negatívuma - melyről a készítője nem tehet - az a Märklin sínrendszer nem túl valósághű vágánygeometriája.

modellbau_messe_terepasztalok_lokalbahn60_1.jpgmodellbau_messe_terepasztalok_lokalbahn60_2.jpgmodellbau_messe_terepasztalok_lokalbahn60_3.jpgmodellbau_messe_terepasztalok_lokalbahn60_4.jpgAz olasz modellezők AC rendszerű asztalán a '60-as évek Ausztriája elevenedett meg.

Még mindig nem tudunk a trieszti csapattól elszakadni, látványos terepasztalaik mellett kis diorámákat is kiállítottak, ezek között találtunk hazai témát is, mely a 70-es évek alföldi hangulatát idézte fel gémes kúttal, Nohabbal, és MÁV-os kocsikkal.

modellbau_messe_terepasztalok_mav_diorama.jpgA triesztiek magyar diorámája Nohabbal, Ikarussal és gémeskúttal.

A nagy modulrendszerek sem maradhattak ki a Messéről, legnagyobb és leglátványosabb az ARGE - Modellbahn soll Spaß Machen modulrendszere volt. A modulokon osztrák-német témákat láthattunk, gyönyörűen kivitelezve, felsővezetékezve. Érdekes volt a nagyon élethűen kialakított vasútüzem, amiből az olyan "apróságok" sem maradhattak ki, mint a működő tolatásjelzők. Ehhez kapcsolódott egy elég nagy osztrák kisvasúti témát feldolgozó kisvasúti modul is, mely szintén csodaszép megoldásaival kápráztatta az érdeklődőket. Ezen H0e méretű mariazelli járműveket láthattunk. Úgy látszik a mariazelli kisvasút NÖVOG előtti időszaka az osztrák modellezők szíve csücske, mely rajongást meg tudjuk érteni.

modellbau_messe_terepasztalok_arge_1.jpgAz ARGE asztalán az V-VI. korszak ausztriai fővonali...

modellbau_messe_terepasztalok_arge_2.JPG...és kisvasúti hangulata elevenedett meg.
(fotó: Földesi Gergely)

A kisvasúti téma valóban nagyon népszerű a sógóroknál, ezt mutatta az a sok-sok esetenként működő dioráma is, melyek közül kedvencünk - egy osztrák gazdasági vasutat bemutató - gyönyörű környezetben felépített kb. 2 méteres dioráma volt, ahol az osztrák 2095-ös dízelgép rendezgette teherkocsijait.

modellbau_messe_obb_2095.jpgEgy működő "dioráma", ahol az osztrák 2095-ös rendezgette teherkocsijait az őszi hangulatban.

A C csarnokban kapott helyet az Arlbergbahn-t bemutató N-es méterű modulrendszer, mely az 1:160-as méretarányt figyelembe véve is hatalmas méretű lett, jelenleg 110 méteres a klub asztala. Elkötelezett H0-ás gyűjtőkként nem gondoltuk , hogy ennyire le tud nyűgözni egy N-es asztal minket.  A modulrendszer gazdája az osztrák n-Spur.at Modellezők Klub. A klub asztalát 1987 óta építi, és a Nyugat-Ausztriában található Arlbergbahn nyugati és keleti rámpáját mintázza meg a ’80-as évekbeli állapotnak megfelelően. A vasútvonalat a Vasútmodell Szemle csapata jól ismeri,  így a mi szívünket megdobogtatták (és rendszeresen, mikor arra utazunk évente többször is, még ma is megdobogtatják) a vonal olyan remekbe szabott elemei, mint a híres Trisannabrücke, Braz állomása, Wiesberg vára vagy a Burgfriedviadukt. Ez úton is gratulálni tudunk a készítőknek, hiszen egy egyáltalán nem mindennapi terepasztalról van szó.

modellbau_messe_terepasztalok_nspur_trisannaburcke_2.JPGmodellbau_messe_terepasztalok_nspur_trisannaburcke_1.JPGA híres Trisannabrücke modernizált változata 1:160-ban...
(fotók: Földesi Gergely)
modellbau_messe_terepasztalok_trisannabrucke_h0.JPG...és eredeti változata 1:87-ben. Az eredeti hídszerkezetet 1964-ben cserélték le.
Érdekesség, hogy a H0-ás változat kicsivel kevesebb, mint 2000 EUR-os áron "hazavihető" volt.
(fotó: Földesi Gergely)
modellbau_messe_terepasztalok_nspur_allomas.JPGAutószállító vonat a Verdi-Wagner Taurus-szal.
(fotó: Földesi Gergely)
modellbau_messe_terepasztalok_arlberg_1.jpgmodellbau_messe_terepasztalok_arlberg_2.jpgmodellbau_messe_terepasztalok_arlberg_3.jpgA n-Spur.at 110 méteres modulrendszerén az Arlbergbahn elevenedett meg.

modellbau_messe_terepasztalok_nspur_panorama.JPGAz n-Spur.at modulrendszere felülről is lenyűgöző látványt nyújtott. Még a nagyobb méretekben is elképesztő egy ilyen méretű rendszer, hát még N-esben. (Egy képre rá sem fért!)

Diorámákkal, terepasztalokkal a gyártók is büszkélkedhettek, terjedelmi okok miatt azonban csak egy részüket tudjuk kiemelni.

A Faller a tőle megszokott módon szép kiegészítőivel díszített diorámái mellett, a Car System-et mutatta be az érdeklődőknek. A Car System tűzoltói, rendőrei, egy vasútállomás melletti roncstelep körül köröztek a városi forgalomban, igazán látványossá és élővé varázsolva az egyébként nem túl hálás témát. A Faller egy másik asztalánál pedig kisvárosi-külvárosi környezetben a helyi járatos busz körözött, néhány teherautó és autó társaságában.

modellbau_messe_terepasztalok_faller_car_system_1.jpgmodellbau_messe_terepasztalok_faller_car_system_2.jpgA Faller Car System bemutatóasztala.

modellbau_messe_terepasztalok_faller_banya.jpgMásik dioráma a Faller-től, üzemi- (esetleg bánya-) vasúttal.

Külön kiemelnénk a BUSCH  standján látott rengeteg dioráma közül kettőt, mely ugyanazon helyszíneket jelenítette meg 50 év különbséggel. Az első diorámán a kisváros és a viadukt is a második világháború utáni állapotban jelent meg, sürgő-forgó emberekkel akik szorgosan dolgoztak a helyreállításon.  A másik asztalon ugyanaz a téma jelent meg csak 50 évvel későbbi állapot szerint, hűlt helye sem volt a pusztításnak, ellenben serényen folyt az útfelújítás, a kerékpársáv kialakítása. Eltelt ötven év, a házakra felkerültek a parabola antennák, az út mellé a járda, kerékpár sáv, az egykor koszos kikötőt parkosított rakpart váltotta fel.  Nagyszerű kivitelezés, nagyszerű ötletek!

modellbau_messe_terepasztalok_2vh_1.jpgmodellbau_messe_terepasztalok_2vh_2.jpgmodellbau_messe_terepasztalok_2vh_3.jpgVariációk egy témára: A 2. világháború után...

modellbau_messe_terepasztalok_50ev_1.jpgmodellbau_messe_terepasztalok_50ev_2.jpg...és 50 évvel később.

A nagy gyártók közül a ROCO-Fleischmann standja mellett is szép terepasztalokkal találkoztunk.

A Fleischmann egy komplex terepasztallal rukkolt elő, melyen több szintben keresztezte egymást a vasút. Az asztal érdekessége annak komplexitása volt, mérete kb. 3x2m lehetett de ennek ellenére látványosan kivitelezett munkának lehettünk tanúi. Témája a 60-as 70-es évek Németországa volt, alakjelzőkkel, V80-as mozdonnyal. Olyan érzésünk volt, mintha  a  Harz hegységben jártunk volna.

A ROCO egy kifejezetten nagy terepasztalt állított ki az érdeklődőknek, mely a Fleischmannhoz hasonló témát dolgozott fel.  Járműállomány tekintetében keveredett a jelenlegi és a 60-as évekbeli téma. A hegyek közt megbújó kis állomás mögé a ROCO gigantikus hegyeket álmodott meg,  jórészt ez határozta meg az asztalt. Oldalt egy elrejtett, de plexi segítségével a látogatók számára láthatóvá varázsolt  emelkedőt láthattunk. A ROCO asztalának elhelyezése nem volt a legszerencsésebb, azt 180 fokkal megfordítva a látogatóknak több hely állt volna rendelkezésére, így annak fotózása is kissé nehézkes volt.

modellbau_messe_terepasztalok_roco_fleischmann_2.JPGmodellbau_messe_terepasztalok_roco_fleischmann_1.JPGA ROCO-Fleischmann cégcsoport egyik bemutatóasztala tipikus német témát dolgozott fel, nagyszerű kivitelezéssel.
(fotók: Földesi Gergely)

A Messe-n azért gondoltak a nagy méretarányok szerelmeseire is. Ennek legszebb példája az alábbi képen látható, amerikai témát feldolgozó rendszer volt:

modellbau_messe_terepasztalok_usa.JPG(fotó: Földesi Gergely)

Összességében elmondható, hogy a bécsi Modellbau Messe-n nagyon sok érdekes, jól kivitelezett terepasztalt láthattunk. Külön örömünkre szolgált az olasz asztalokat, valamint az Arlbergbahn-t mintázó N-es asztalt élőben megtekinteni, hiszen ezeket eddig csak a számítógép képernyőjén láthattuk.

A Messe sorozat következő részében egy összefoglalót olvashattok majd a rendezvényről. Ma délután pedig csapatunk a gödöllői kiállításra látogat, amiről szintén írni fogunk a Szemle hasábjain.

 

Szöveg: Vécsei László, szerkesztette: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képek Vécsei László felvételei!

Lájkoljátok és kövessétek facebook oldalunkat, hogy semmiről ne maradjatok le:
https://www.facebook.com/vasutmodellszemle/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr9313209199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása