Gördülő hotelek a síneken 1.rész - Tiszta fapad
2017. október 25. írta: Vécsei László

Gördülő hotelek a síneken 1.rész - Tiszta fapad

Következő cikkünkben az L.S. Models 49053-as cikkszámú Sirius City Night Line szettjét szeretnénk bemutatni olvasóinknak. 

De mi is az a City Night Line, röviden CNL?

A társaság több európai vasútvállalat bevonásával alakult meg, svájci-osztrák-német kooperáció keretében. A céget 1998-ben hozták létre Zürichben bejegyezve. Központi üzemeltetője a Deutsche Bahn AG. lett, mely szolgáltatásbővítés keretében összevonta - a már akkor is szerte ágazó - éjszakai vonatokat közlekedtető üzletágait.  A társaság a 2002. december 15.-ei menetrendváltást követően volt jelen aktívan az európai piacon - kezdetben 20 - Európát átszelő éjszakai vonattal. A kocsik a kezdeti időkben jellegzetes mélykék színben pompáztak. A CNL társulást részben a korábbi nyugati érához tartozó TEN (TransEuroNacht) utódjaként is tekinthetjük. A DB Fernverkehr a „hőskorban” - a 2000-es évek derekán - három márkanév alatt futtatta vonatait, DB Autozug, DB Nachtzug és DB CityNightLine márkanevek alatt. A DB AutoZug később az éjszakai autósvonatok megszüntetésével beleolvadt a cég többi ágazatába. A vonatokat csillagképekről, csillagászokról nevezték el, pl. Sirius, Kopernikusz, Lupus, Piktor. A járműállomány felújított fekvőhelyes, ülőhelyes, valamint új beszerzésű hálókocsikból állt. 2004-ig az üzemeltetési feladatokat a cégek egymás közt felosztották, ez után a kocsik nagy része a CNL-hez került. Mindössze az ÖBB-nél maradtak emeletes hálókocsik, melyek azóta is az osztrák vasút zászlóshajói közé tartoznak. Igazi érdekességek is színesítették a flottát, úgy mint az említett emeletes hálókocsik melyeket a Talbot és az SGP 1995-ben épített, vagy az 1994-ben már a német vasút részére elkészült fekvőszékes kocsik, melyek különleges, eldönthető üléseikkel tették komfortosabbá az éjszakai utazást. A kocsik 2006-tól kezdve folyamatosan új színtervet kaptak, ruhájuk égkékről közlekedésvörös-fehér színűre változott. A gördülőállomány sokszor már-már követhetetlen módon váltott üzemeltetőt, így a legutóbbi időkben találkozhattunk CH-DB, CH-CNL, D-DB és ki tudja még mennyi egyéb verzióval a kocsik oldalán feltüntetve. A CNL végül 2016 decemberi menetrendváltással húzta le véglegesen a rolót, ekkor a német vasút teljesen megszüntette éjszakai járatait. Helyüket részben az ÖBB Nightjet szolgáltatása vette át.

N?vtelen 15A  471-es számú Sirius CNL eredeti iránytáblájának társaságában az L.S. szettje.

Névtelen 1Az L.S. Models szettjének eredetije érkezik Zürich Hauptbahnhof-ra, Amszterdam / Hamburg / Ostseebad Binz / Prága felől 2016 júliusában.

A modell verzió:

Az L.S Models ezen szettjében az olcsóbb jegyárakkal kecsegtető, kisebb komfort szintű fekvőhelyes és fekvőszékes kategóriát hozta ki. Ez persze csak a kocsik eredetijére értendő, modellben a már megszokott legmaximálisabb módon kidolgozott járműveket vehetünk kezünkbe. A szetteket a gyártó 2016 októberére ígérte, kb. 1 éves késéssel 2017 októberében kerültek leszállításra. A bemutatott járművek egy nagyobb sorozat részei, melyből egy komplett CNL szerelvényt állíthatunk össze. A szettek 150 darabos különkiadásban készültek, kissé értetlenül állunk az alacsony limitált példányszám előtt, kereslet valószínűleg lenne a csúcsminőségű modellekre a vasútmodellezők piacán.

N?vtelen 1
A kocsik a kemény szürke kartondobozban, fekete szivacsba ágyazva várják a használatba vételt. Kissé zavaró, hogy a szivacsba a kocsik csak kiszerelt kapcsolókészülékkel férnek bele, ezért ajánlatos óvatos (barkács) munkával a szivacsot a kupplungok körül méretre igazítani. A szettben három kocsit találunk:

CH-DB 61 85 82-90 403-2 BDcm (fekvőhelyes-kerékpárszállításra alkalmas)
CH-DB 91 85 29-90 500-5 Bpm (fekvőszékes - úgynevezett „Ruhesesselwagen”)
D-DB 61 80 59-90 047-1 Bvcmbz (fekvőhelyes)

N?vtelen 2A kocsik első "bevetésük" előtt.

CH-DB 61 85 82-90 403-2 BDcm:

A kocsi eredetije is különleges a maga nemében, hiszen ezen a kocsitípuson kívül nemigen találkozhatunk sehol olyan többcélú térrel kialakított „klasszikus” kerékpárszállító kocsival melynek másik felében fekvőhelyes fülkéket rendeztek be. A modell részleteiben el lehet veszni, bámulatos dolgokat dolgozott ki a gyártó. A kerékpáros részben megtalálhatóak a kerékpárok rögzítő kampói, a fülkeajtókon tamponozva vannak az osztályjelölések, illetve a nemdohányzó piktogramok, de ugyanígy megtalálható a szolgálati fülke, vagy a segélyhívó felirata is az utastérben. A kocsi lépcsői áttört, fotomaratott alkatrészek, kidolgozásuk szinte vonzza a szemlélő tekintetét. Az MD-36-os forgóvázakat is maximális mértékben kidolgozta a gyártó, melyek stabil, üzembiztos futást biztosítanak. A kocsiszekrény tamponozása sem hagy maga után kívánni valót, személyes kedvencem az ajtókra tamponozott irány és a kocsiszám táblák. A jármű alváza is a legapróbb részletekig kidolgozott, a vonatnem váltók feliratai is pontosak és tűélesek. Érdemes megfigyelni a kormányszelepet és az ahhoz tartozó oldózsinórt melynek felfogatása hasonló az eredeti megoldásához, így az oldózsinór szabadon mozog. A fülkékben függönyöket találunk, melyből nem láthatunk két egyforma helyzetűt, a gyártó külön figyelt az ilyen apró dolgokra is.

N?vtelen 7Apró részletek a kocsin, filigrán kerékpártartó kampók...

N?vtelen 9... és függönyök a fülkékben!

N?vtelen 14A kerékpáros kocsi kiegészítő zacskója a felhelyezhető kétkerekűekkel.

CH-DB 61 85 29-90 500-5 Bpm (857.1)-Bpm fekvőszékes kocsi

A fekvőszékes kocsi egy nálunk egyáltalán nem ismert kategória. Külön éjszakai utazáshoz lett kialakítva. A termes elrendezésű kocsiban az ülések dönthetőek és mindegyikhez saját olvasólámpa dukál. Az ülések tulajdonképp egy „tokban” helyezkednek el, ezzel egyedi belsőt kölcsönözve a kocsinak.

Az L.S. Models vette az akadályt, ezek a jellegzetes üléseket mesterszinten mintázta meg, hasonlóan a poggyásztartókhoz. Az ablakokon ugyanúgy, mint az előző járművön szintén megtaláljuk a vészkijáratokként szolgáló betörési pontokat. Külön említésre méltó az előzőekben bemutatott alvázon felül, az aljára applikált kábelköteg - minden mozzanatában mestermunka. A kocsi lépcsői fotomaratott kivitelben készültek. Az ajtó melletti szegecselés meglétére is külön figyelmet fordítottak, nem lehet panaszunk rá. A klímaberendezést a tetőn találjuk meg, ennek doboza és csövei is remekbe szabottan készültek el. A fekvőszékes és a kerékpáros kocsik rugós ütközőkkel készültek, negatívumként említhető, hogy ezek csak a kerékpáros kocsin működnek, valami technikai gikszer miatta fekvőszékes kocsin három ütköző is gyárilag beragasztva érkezett hozzám. 

N?vtelen 5Gyönyörűen kidolgozott irány és kocsiszám táblák.

Az ablakokon bekukkantva felfedezhetjük a jellegzetes üléseket is.

A homlokátjárók mellett a gumihurkák minimálisan mozognak, ez biztosítja, hogy enyhe ívekben - közelkapcsoló kinematikával felszerelve - ne távolodhassanak el egymástól, így keltve élethű hatást. A homlokátjárókban a treppni fel-le hajtható egy csipesz segítségével, akár csak az igazin. A forgóvázakon megtaláljuk a mágneses sínfékek filigrán utánzatát is, ám árnyalja az összképet, hogy ezen kocsik eredetijén nincsenek.

N?vtelen 4Furcsa formavilág, gyönyörű kidolgozottság.

D-DB 61 80 59-90 047-1 Bvcmbz (249.1)

A kocsi eredetije hozzánk is bejár, a CNL flotta felbomlásakor a Wagon Service-hez is került belőle, mely kocsik a Budapes-Berlin közt közlekedő Metropol EuroNight-tal jutnak el Budapestre.

A szettben található fekvőhelyes kocsi az L.S. Models egy régebbi fejlesztése, megoldásaiban is ezek köszönnek vissza.

Forgóvázán nem található meg a teljes fékrudazat a fékhengerekkel, alváza is kevésbé kidolgozott. A fotomaratott lépcsők helyett itt már öntött műanyag lépcsőkkel találkozunk. Ez a kocsi ellenben megkapta a teljes lengőkábelt a végein, amíg az előzőekben bemutatott másik két kocsin csak egy megcsonkított kábelvéget találunk. Szintén gyönyörű kidolgozással van dolgunk, itt is el tudunk veszni a részletekben. Gyönyörűek az ablakkeretek szegecselései, ezeket a tamponozással azonban nem sikerült egyenletes minőségben megszínezni - ebben az esetben talán mondhatjuk, hogy igazi szegecs számlással van dolgunk. Az utastérben - a folyosón - található kapaszkodókat, és az ablakokra tamponozott logókat is észreveheti a szemfüles modellező. Az utastérben megtaláljuk az ágyakhoz vezető létrákat, és az ágyakat. Éjszakai utazáshoz berendezett, lehajtott ágyakkal kapjuk készen a szettet, a hálófülkéket azonban a kasztni leemelése után az ágyak felhajtásával nappali üzemmódra is átépíthetjük. Nagy figyelmesség ez a gyártó részéről megerősítésül, hogy nem mindennapi kocsihoz van szerencsénk.

N?vtelen 10

N?vtelen 11Éjszakai üzemmódra berendezett hálófülkék, létrákkal és lehajtott ágyakkal.
Az ágyakat az alábbi videón látható módon variálhatjuk.

N?vtelen 13A fekvőhelyes kocsi kisebb hibáival is méltó tagja a CNL szettnek.

A vonatnem váltók és egyéb fékes alkatrészek sem készültek ugyanolyan kivitelben mint a fent említett két kocsin. Ez egy régebbi szerszám újbóli elővétele mellyel ugyanazt a minőséget sikerült produkálniuk, mint évekkel ezelőtt. Részben sajnáljuk, hogy egy ilyen szettben nem egységes minőséget találtunk. Összességében a bemutatott hiányosságok nem rontják az összképet - csak a nagyon fanatikus gyűjtőnek tűnnek fel - ezekkel azonban kompromisszumot kell kötnünk és valljuk be, ezek nem olyan kompromisszumok melyek miatt alig ismerünk rá a kocsira.

N?vtelen 12Felül a régi, alul az új kiadású kocsi. Különbséget talán a színekben fedezhetünk fel. 

Az összkép:

Megérte várakozni eme csodálatos kocsikra, mindenkinek ajánlani tudjuk aki 2017 előtti éjszakai távolsági vonatot szeretne terepasztalán futtatni. Az L.S. Models minőségében és részletességében pozitív irányban mindig tud újat mutatni, epekedve várjuk a sorozat újabb tagjait, a kocsik jelenkori testvéreit. Egyetlen viszonylagos negatívum a kocsik elérhetősége, mivel azok - még az átlagos L.S. Models kiadásokhoz képest is - kis példányszámú különkiadásként jelentek meg a friss Models World sorozat részeként, így a boltok polcairól - mindössze pár nap alatt - eltűntek és a megszállottak otthonában találtak új otthonra.

Kinézet:
Forma 10/10
Festés 9/10
Tamponozás 9/10
Kidolgozottság 9/10

Műszaki paraméterek:
Futás 10/10

 

 Kép és szöveg: Vécsei László

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr9713085326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása