Utolsó kommentek:

Földesi Gergely 2023.09.05. 08:55:55

@tomsawyer3131:
Most megértettem a félreértés okát. Kifejtette a forrás teljes mértékben, de nem tartottuk szükségességét a teljes felsorolásnak, mivel a mozdonyt csak a fenti hárommal említette közvetlen relációban, ezért is fogalmaztunk így:

"Ez a közösség akkoriban számos nagy nyugat-európai gyártót tömörített magában, melyek között megtalálható volt - többek között - a SIEMENS (SSW), a Krupp és az Alsthom is."

Bejegyzés: Villamos felsővezeték alatt a vasfüggönyön át...

tomsawyer3131 2023.09.04. 14:58:40

A Német forrás akkor nem fejti ki bővebben a dolgot ezek szerint, de nem beszállítókról van szó, hanem a konzorciumban benne lévő cégekről:

(ACEC, AEG, Alstom, Brown Boweri, Jeumont, Oerlikon, Schneider-Westinghouse, Siemens-Schukertwerke, Krupp, Krauss-Maffei, La Burgeoise et Nivelles, SFAC).

Bejegyzés: Villamos felsővezeték alatt a vasfüggönyön át...

Földesi Gergely 2023.09.04. 11:10:26

@tomsawyer3131:
Köszönjük az észrevételt. Az eredeti mozdonyokra vonatkozóan a hiteles német források az építés időszakából az SSW-t említették a villamos elemek beszállítóiként. Gyakran fordult elő, hogy az említett a cégek aládolgoztak az SSW-nek - mint beszállítók - így nem kételkedtünk annak valóságtartalmában, de lehet az is persze, hogy a forrás pontatlan, de utána fogunk nézni.

Bejegyzés: Villamos felsővezeték alatt a vasfüggönyön át...

tomsawyer3131 2023.09.04. 10:28:29

A Siemens nem túl sok dolgot szállított a külföldön összeszerelt mozdonyokhoz, a nagyobb darabok közül talán az egyenirányítókat. A főtranszformátor AEG, fokozatkapcsoló BBC, segédüzemi motorok ACEC, a vontatómotorok Schneider-Westinghouse gyártmányúak voltak.

Bejegyzés: Villamos felsővezeték alatt a vasfüggönyön át...

Gerberus 2023.07.17. 05:34:28

Szerintem a terepasztal mint szó használata teljesen legitim, bármilyen fajta "létesítményről" is legyen szó, hisz az asztalok valamilyen "terepet", környezetet jelenítenek meg: hegyet, völgyet éppúgy, mint településeket vagy városi környezetet, a terep lehet domboldal, kertváros, panelház vagy egy ipari létesítmény is. Felesleges tehát elvárni, hogy "szegmensasztalokra", meg hasonlókra váltsanak az egyszerű laikusok, hacsak nem válnak profikká, nekik ez terepasztal marad.

Bejegyzés: Modellvasúti létesítmények világa

Jegkoko 2022.06.21. 13:29:26

És azóta kb el is fogyott az összes üzletből, amit nem is csodálok.Manapság nem lehet semmilyen magyar vonatkozású gépet ilyen kivitelben és áron megkapni.

Bejegyzés: A nyugati végek tarka igáslova...

Földesi Gergely 2021.04.16. 19:51:59

@P806: Kedves P806!

Köszönjük az észrevételt! Maga a cikksorozat - ahogy azt jeleztük a bevezetőkben is - alapvetően a villamosmozdonyokra épült, mivel a témát le kellett szűkítenünk, hogy még viszonylag emészthető hosszúságú cikkeket kapjunk, ami így sem sikerült 100%-osan.
A dízelekről egy közel ilyen hosszúságú cikksorozatot lehetne készíteni, de ugyanez elmondható a cég teher- és személykocsijairól is külön-külön, vagyis mindegyik külön sorozatot érne meg.
Természetesen tisztában vagyunk ezekben a témákban is a cég haladásával és a Szergejt mi is nagy előrelépésnek tartjuk. Majd talán a későbbiekben róla is fog még szó esni a hasábokon! ;)

Üdv.:
Gergely

Bejegyzés: A PIKO - 4. rész

P806 2021.03.26. 07:14:01

Érdekes, tartalmas, jó cikksorozat, köszönöm.

Ami miatt billentyűzetet ragadtam: a jelen (4.) részből a legfontosabbnak vélt összehasonlítás kimaradt, A Piko, illetve a Roco (és esetleg a Gützold) M62-nek a viszonya. Sokunkat érint, sokkal inkább, mint a cikkben taglalt német villanymozdonyok.
Mindenesetre, amit azzal (M62) a Piko bemutatott, nekem abszolút a remek kategória. Bárcsak minden gyártó hasonlóképpen fejlődne...

Bejegyzés: A PIKO - 4. rész

Földesi Gergely 2018.12.24. 16:28:21

@bodecsabi: Kedves Csabi!

Köszönjük az észrevételeket.

A festésre azt tudom mondani, hogy nagy valószínűséggel igazad lesz, mert ott is az Y kocsik esetében erre egyértelmű utalás van - pl. a Ljubljana-i, és a Zagreb-i igazgatóság esetében - volt egy fehér díszítőcsík a kocsikon, és a területi eloszlásából ítélve a narancs kocsik is ilyenek lehetnek.

A Z1-esek esetében számunkra is ismert ez a felosztás, illetve az átépítések, és azt is elképzelhetőnek tartom, hogy valóban prémium vonatot akartak létrehozni, mert a kocsik rendkívül kényelmesek, még az átlag első osztálynál is kényelmesebbek, úgyhogy köszönjük ezt a plusz információt is, mert ez utóbbit nem ismertük.

Igen, a Z2-esek esetében ez az ablakkiosztás érdekes, erről végül a befejezőrészben tettünk említést, pont az Avala kapcsán.

Üdv.:
Gergely

Bejegyzés: Terepasztalon a délszláv területek vasúti járműállománya - 2. rész

bodecsabi 2018.12.15. 23:29:45

Sziasztok! Nagyszerű cikk, lenne hozzá pár kérdésem illetve kiegészítésem. Persze a források szűkössége miatt egyáltalán nem biztos, hogy nekem van igazam, inkább azt írom le, hogyan látom én a kocsik történetét.

Az első a sárga "Avala" színezés. Nekem gyanús, hogy ez a belgrádi igazgatóság saját színterve volt, nem pedig egységes JZ arculat. Az egykori JZ-n belül az egyes igazgatóságok elég nagy önállóságot élveztek, beleértve az arculatot, vagy járműrendeléseket is - anno a Ganz is a szarajevói igazgatósággal tárgyalt V46-osok exportjáról. Ezt a sárga színezést én csak az ex ZTP Belgrád - azaz durván a későbbi utód szerb vasút színeiben láttam, a Zágrábiak "prémium" színterve az a későbbi kék HZ színtervre hajazott (amit ki is hozott az ACME Croatia IC-ként)

A másik a Horvát és Szlovén Z1-es kocsik története. Bizonyos források azt sugallják, hogy a kocsik megrendelésekor egy prémium, csupa 1. osztályú Zágráb-Belgrád expressz volt a tervek között, aztán persze jött a történelem, és lett Mimara EC, először még JZ színekben talán pár hónapig. Az elkészült ülőhelyes kocsik viszont belső térre azonosak voltak, mind az első mind a másodosztályú kocsik 60 ülőhelyesek voltak, 2+1 üléselrendezéssel - ez megerősíti azt, hogy rendeléskor még 1. osztályú kocsit akart a megrendelő, aztán mire elkészültek a járművek változott a koncepció. A kocsik ilyen elrendezéssel futottak majd két évtizedet - 2003 környékén a Kvarner IC-ben tapasztaltam: az 1 és 2. osztály között nem volt semmi különbség. Azaz a végén az lett, hogy a vasutak pár kocsit 1. osztályúnak, másokat másodosztálynak minősítettek de a járművek azonosak voltak.
Ebből a szempontból a szlovén kocsit a legérdekesebbek. Ahogy a vagonweb töredékes állományi listája alapján összerakom a történetet: a Mimara indulásakor még JZ volt, majd a függetlenné váláskor az ex. zágrábi (azaz HZ) és ljubljanai igazgatóság (azaz SZ) osztozott a kocsikon. A szlovénok kaptak egy étkezőt és pár másodosztályt (talán 8 vagy 9 kocsi). Ezek a kocsik a Mimarában futottak, a Youtube-n is van fent videó, ahogy a horvát kocsikkal közösen alkotják a Mimarát. (érdekes lehetett a forduló, vagy talán Ljubljanában rakták a vonathoz a szlovén kocsikat?)
Aztán a 90-es évek második felében ugyanezeket a kocsikat kinevezték 1. osztállyá, így futottak pár évet, majd lett belőlük 1/2. osztály - és a kétezres években kaptak egy belsőtér ráncfelvarrást, immár 2+2-es másodosztályú üléselrendezéssel. De emlékszem olyan kocsira, amiben a 2. és 1. osztály különbsége az eltérő huzat volt, semmit több.

Hasonló lehet szerintem a z2-es kocsik sztorija - ha megnézitek az összes kocsiról készült képet, mindegyik 10 szakaszos, 4 hosszabb és 6 rövidebb fülkével - azaz igazából szerintem az összes elkészült kocsi mindegyike 1/2 osztályú kocsinak gyártódott - az más más kérdés, hogy zömmel 1. osztályú kocsiként hagyhatták el a gyárkaput - az Avala képn is egy ilyen kocsi van, és az ACME Avala szett 1. osztályú kocsija is ilyen.

Csabi

Bejegyzés: Terepasztalon a délszláv területek vasúti járműállománya - 2. rész

Földesi Gergely 2018.09.14. 23:32:10

@segédmunkás: Kedves Tamás!
Természetesen követjük a régi cikkek alatti kommenteket is, így az Önére is reagálok most! ;)
Köszönöm az észrevételeit, teljes mértékben egyet értek Önnel, ezért is írtam azt a cikkben, hogy el kellene végezni a megfelelő módosításokat természetesen egy magyar kiadáshoz. A keskenyedő vég - a szerszám kialakításától függően - megoldható szerintem egy megfelelő betét alkalmazásával, bár kérdés, hogy erre a gyártó akarna-e költeni, ezzel egyetértek. Minden esetre - ha még új szerszámmal is - de sok ország modellezője örülne egy - a MÁV-os kocsihoz hasonlóan kialakított formájú - és a cikkben szereplő kocsik kidolgozottságával rendelkező kiadásnak.

Bejegyzés: Modellbau Messe Wien 2017 - 2. rész

segédmunkás 2018.09.10. 17:28:07

T. Földesi Gergely!
Majdnem egy évvel később szólok hozzá, így nem tudom, olvasod-e még?
A RIVAROSSI témához írnék egy-két gondolatot!
Idén tavasszal jártam úgy, hogy meg akartam vásárolni a fent is említett "Spree-Alpen-Expressz" első szettjét. Gondoltam, pont megfelel gyerekkorom "Favorit-Expresszébe" is, melyet rendszeresen láttam anno a Balatonnál, még csíkos-bajszos Szergejjel.
El is mentem a kiszemelt üzletbe, és ott, a portéka kicsomagolása közben vettem észre, hogy ezeknek a kocsiknak bizony nem keskenyedik a vége (felülnézetből)! Akkor csalódottan vitettem vissza az eladóval a készletet (önvigasztalásul vettem helyette egy Roco DR-es MITROPA hálót), és elkönyveltem magamban, hogy a Rivarossi, sajnos, ezen részlet tekintetében kissé nagyvonalú volt, ezt nem dolgozta ki a modelljén.
Végül most, cca. félévvel később döbbentem rá internetes olvasgatások alapján, hogy nem a Rivarossi hibázott, hanem ezek a kocsik még az eredeti "B" kocsik modelljei, amelyeknek a valóságban sem keskenyedett el a végük!
A Roco és a Tillig már a későbbi, ún. "Y", ill. "Y/B-70" verziókat modellezi, amelyeknél már fennáll ez a keskenyedés! (Sőt, a homlokoldali átjáró ajtajuk ablakai is mások!)
Miért írom le mindezt? Az általad felvetett esetleges MÁV vonatkozások kapcsán!
A MÁV-os kocsiknak szintén keskenyedik a végük, a keletnémet gyártmányú WLAB hálókocsiknak is! Tehát a fenti Rivarossi modellek -sajnos- mégsem lennének megfelelő alapok a MÁV-os változatok elkészítéséhez!
A keskenyedő kocsivéghez bizonnyal egy teljesen új szerszám szükségeltetne, amit nem tudom, bevállalna-e a Rivarossi?
A meglévő szerszámmal viszont nem lenne valósághű egy esetleges MÁV-os kocsi elkészítése!
U.i: Mindez, amit itt elmondtam, nem vonatkozik a fenti étkezőkocsi modellre! Tudtommal abból a valóságban is csak a 20 db "B" változat létezett a DR-nél, MÁV vonatkozása pedig egyáltalán nincs!
(Illetve a 70-es évek "Favorit-Expresszében" természetesen ott futhatott a balatonparton, más DR, ill. CSD kocsik társaságában. Tehát a MÁV pályán helye van, ha nem is MÁV-os festéssel! :-))
Üdv: Cs.Tamás (~segédmunkás)

Bejegyzés: Modellbau Messe Wien 2017 - 2. rész

Földesi Gergely 2018.09.03. 19:42:09

@szfp: Nekünk is nevesre fájt a fogunk, mi sem értjük miért nem olyat adtak ki, holott például az MUTZ-nél kifejezetten törekedtek rá például.

Bejegyzés: SBB KISS a Liliput-tól...

szfp 2018.08.22. 10:01:15

Sziasztok,

nagyon hasznos a cikk, a nyelvezete is egyre jobban tetszik. A modellhez annyit fűznék hozzá, hogy mivel Svájcban nagy hagyománya van a gépek városokról, kantokokról és régiókról történő elnevezésének, így sajnálatos, hogy pont egy "névtelen" RABe-t sikerült modellezni. Ott van például az 511 023-as Kanton Graubünden.

Bejegyzés: SBB KISS a Liliput-tól...

Rush2112 2017.12.28. 23:30:07

LImit-Szűcs-Lezlinilzen hármas örök favorit, köszönöm az élményt:)

Bejegyzés: Gödöllő 2017...

Földesi Gergely 2017.11.06. 20:03:52

Ez így van! De szerencsére most a Cseh modellhez képest, egy sokkal kidolgozottabb és színvonalasabb termék kerülhet majd a kezünkbe!

Bejegyzés: Modellbau Messe Wien 2017 - 2. rész

Jegkoko 2017.11.05. 12:34:24

Emlékszem anno a cseh modell is csinálta egy időbe ezt a mozdonyt meg a hozzá tartozó vagonokat.De sajna eladták az egészet és kb semmi nem maradt belőle.

Bejegyzés: Modellbau Messe Wien 2017 - 2. rész
süti beállítások módosítása