Modellbau Messe Wien 2017 - 2. rész
2017. november 03. írta: Földesi Gergely

Modellbau Messe Wien 2017 - 2. rész

Újdonságok - Jägerndorfer Collection, Rivarossi, Mk modell - POSCH modell

Cikksorozatunk 2. részében a PIKO és a ROCO után az osztrák JC, az olasz Rivarossi és a magyar Mk modell - POSCH modell kooperáció újdonságainak legérdekesebb metszetét mutatjuk be nektek!

A sorozat többi részét az alábbi linkeken éritek el:
1. rész - Újdonságok - ROCO, PIKO
3. rész - Újdonságok - A.C.M.E.

Jägerndorfer Collection

A osztrák cég neve senki előtt sem ismeretlen. Rengeteg magyar, illetve magyar vonatkozású termék került már ki a gyártó kezei közül (pl. Taurus, Railjet), hogy csak kettőt említsünk a sikerszériák közül. A dinamikusan fejlődő cég termékpalettáján évről-évre több újdonság is megtalálható.

Ebben az évben a Messe-n mutatkozott be - a már sokak által várt - ÖBB 2068-as tolatómozdony, mely eddig nagy szériában egyedül a KleinModellbahn-tól volt elérhető - a cég 2010-es megszűnéséig - így egy igencsak hiánypótló modellről beszélhetünk.
A JC a tőle megszokott magas minőséget és precizitást hozta. Minden apró részlet a helyén, ahogy annak lennie kell. Külön érdekesség, hogy a mozdonyhoz mellékelték az automata kapcsolókészülék imitációját is, melyet a valóságban a tolatószolgálat során széles körben alkalmaznak. Ezen kívül gyönyörűen kidolgozott vezetőállást és vezetőállás világítást is kapott a mozdony.

jc_obb_2068_1.JPGjc_obb_2068_2.JPGjc_obb_2068_3.JPGÖBB 2068 a JC-től. A típust eddig (nagy?) szériában csak a KleinModellbahn-tól láthattuk.

jc_obb_2068_4.JPGA modellen az olyan részletekre is figyeltek, mint az automata kapcsolókészülék imitációja.

A mozdony árát illetően lehet, hogy lesznek, akik a szívükhöz fognak kapni. A JC az alap DC mozdony árát 230 EUR körülre lőtte be, ami egyáltalán nem sok a modell műszaki, fizikai tartalmát tekintve. Ennek oka nem (csak?) az infláció, hanem ezért a pénzért bizony egy fém modellel lehet gazdagabb az ember. Ezt a tényt a JC a gép - marketing szempontból nagyon vonzó és mutatós - csomagolásán is nagybetűkkel reklámozza.

jc_obb_2068_5.JPGA mozdony csomagolása kinézetre nagyon vonzó, funkcionalitásában viszont a hasonló csomagolás nagyon megosztja a gyűjtőket. Van aki szereti, van aki viszont ki nem állhatja.

Ez a típus magyar vonatkozással is bír, mivel a sorozatból kettő az RCC(/ÖBB) kötelékében a soroksári BILK-en (Budapesti Intermodális Logisztikai Központ) teljesít szolgálatot, 409-es típusjelzéssel.
A Jägerndorfer a magyar gyűjtőkre is gondolva tervezi ennek a verziónak a kiadását is.

Már amikor megérkeztünk a Jägerndorfer standjához, azonnal észrevettük a GySEV Ventus motorvonatát, ami az ÖBB Desiro ML motorvonatainak a GySEV részére szállított változata. A modell alapját a már ismert osztrák verzió adja, műszaki tartalmuk ezáltal megegyezik. A bemutatott példány nagyon szép és precíz festést kapott, gyakorlatilag gyártás érett.

jc_gysev_ventus_1.jpg(fotó: Vécsei László)
jc_gysev_ventus_3.JPGjc_gysev_ventus_2.JPGA GySEV Ventus-ra még kicsit várni kell, de hamarosan ő is felkerül a boltok polcaira.

A szerelvény ára - az ÖBB-s verzióhoz hasonlóan - 340 EUR körül fog mozogni, megjelenése azonban - az eddigi értesüléseink szerint - még várat magára, és az eddig ígért karácsonnyal szemben, feltehetően csak jövőév január vagy február környékén kerülhet a boltok polcaira a motorvonat.

A JC standjára az idén egy klasszikus, és annak újragondolt változata is felkerült - a régóta hiánycikk - ÖBB 1163-as személyében.
A gyártó az eredeti konstrukción túl ezúttal a főjavításon átesett - és részben átépített - mozdonyok modelljével örvendeztette meg a gyűjtőket. A valóságban átalakított homlokfalú (átalakított világítású) mozdonyok festése kis mértékben változott, azonban az összképet illetően mégis igen markáns változás történt az eredetihez képest.
Hogy jó vagy rossz irányba, azt mindenki döntse el maga, számomra mindig is a régi kialakítású lesz a legszebb, hiszen "amellett nőttem fel".

jc_obb_1163_original.JPGjc_obb_1163_neu.JPGAz ÖBB 1163 személyében egy JC klasszikus (felül), és annak újragondolt változata (alul) is a polcokra került.

jc_stand.JPGA Jägerndorfer standja összességében sok érdekességet tartogatott több új, és "régi-új" modellel.

A 1163-as tolatómozdony mindkét verzióját 195-200 EUR körüli áron szerezhetjük be a boltokban, ami a mai viszonyok mellett teljesen átlagosnak mondható.

Rivarossi

Az olasz gyártónak arra számítottunk, hogy nem lesz olyan terméke, melyet most bemutathatnánk, azonban nagy meglepetés ért minket, mikor a Hornby standjához értünk, ugyanis az olasz gyártó a Gliederzug-ok után ismét "keleti" témához nyúlt. Ezúttal is egy klasszikus került a kezeik közé - hihetetlen eredménnyel - az Y-kocsik egyik változatának személyében.

A nemsokára megjelenő szettek a DR III. korszakos kocsijait ábrázolják.
3 darab 3 kocsis szettben jelenik majd meg az egykori "Spree-Alpen-Express": Az első szettben egy 2. osztályú, egy "MITROPA" étkező és egy WLABm hálókocsi; a második szettben egy 1. osztályú, egy 1./2. osztályú és egy 2. osztályú kocsi; míg a 3. szettben két 2. osztályú és egy MITROPA étkező fog helyet kapni. A ROCO és a Tillig változatai után egy méltó 3. taggal bővül a piac.
Ezen kívül egy 4 kocsit tartalmazó DR "TOUREX" szett is készül a gyártónál, amit még több más DR-es festés is követni fog.

rivarossi_y-wagen_1.JPG1. osztályú Y kocsi a Rivarossi-tól.

rivarossi_y-wagen_2_1.JPGAz egyik 2. osztályú Y kocsi.

rivarossi_y-wagen_5.JPGEgy klasszikus a MITROPA étkező személyében, mely kinézetben kissé elüt társaitól - ahogy az a valóságban is volt.

rivarossi_y-wagen_3.JPGWLABm hálókocsi - a magyar járműnek (is) kiváló alap lenne.

rivarossi_y-wagen_4.JPGÉs egy közeli kép: minden részlet a helyén, függöny az ablakban a 2. osztályú kocsin (nagyon ötletes megoldással), kihasználtságjelző a WLABm oldalán, az ajtó mellett, hogy csak kettőt említsünk az "apróságokból".

Mint látszik a modellek kidolgozottsága a Gliederzug-okról már megismert precizitású.
Most csak "hangosan, írásban gondolkozom", de el lehetne gondolkozni - egy megfelelően módosított - magyar széria készítésén is, hiszen a magyar modellezés szereplői jó kapcsolatot ápolnak a gyártóval. Egy ilyen minőségű MÁV Y kocsi maga a főnyeremény lehetne! Sőt, egyes MÁV-os kocsitípusok még hatalmas módosításokat sem igényelnének (pl. eredeti Bc kocsi, illetve WLAB) - ráadásul utóbbinak az alapmodellje fellelhető a kínálatban is!

Mk modell - POSCH modell

A sok ismert, nagyobb volumenű gyártó után, most egy kakukktojás következik, a hazai termékeny "kisiparosok" közül. A POSCH modell neve itthon mindenki számára ismerősen cseng, azonban az Mk modell "védjegyet" eddig még nemigen hallhattuk.

Az Mk modell kezdeményezése 5 éve indult - és mostanra érett be - 2 lelkes modellezőnek köszönhetően, akiknek az eredeti terve az volt, hogy a magyar keskeny nyomközű vasutak jellegzetes járműveit a virtuális világba is "bevarázsolják", aminek végül az lett a vége, hogy a nagyon is valóságos modellvilágba kötöttek ki a járművek, H0e (1:87) építési nagyságban.

posch_1.jpgA modellek első külföldi bemutatójára a POSCH modell bécsi standján került sor.
(fotó: Vécsei László)

A 2000-es sorozatú Mk48-as hamarosan elfoglalhatja méltó helyét a gyűjtők polcain. Őt valamivel később a 2-300-as, a 400-as és az 500-as sorozatú Bax kocsik fogják követni.

A modellek minőségére nem lehet panasz: a nagyon részletes, mérethelyes mesterdarabokról készített műgyanta öntvények, valamint az összeszerelés a POSCH modell-t dicséri. A "sorozatjárművek" gyártása is az ő műhelyükben fog zajlani.
Az Mk-k hajtása rézből fog készülni, ami - a sokak által ismert - Fordítókorongos mestermunkája. Valamennyi jármű ezen kívül számos réz, illetve fém kiegészítővel lesz ellátva a minél részletesebb kinézet, valamint a minél masszívabb, időtállóbb konstrukció érdekében.

posch_2.jpgA 2000-es sorozatú Mk kiadásáig már nem kell sokat aludni.
(fotó: Vécsei László)

Aki ezeket a modelleket választja, biztos, hogy nem fogja megbánni, hiszen ilyen részletes modell még nem született ezelőtt.

Egyelőre több részletet nem árulunk el, mert az Mk modell Mk48-asról hamarosan egy exkluzív cikkel fogunk jelentkezni a Vasútmodell Szemle olvasóinak. Ott majd választ kaptok minden kérdésetekre. Bemutatjuk a modell születését, lerántjuk a leplet arról, hogy mikor, hol, milyen festés(ek)ben, kivitelben, mennyiért és kitől szerezhetitek majd be a modellt, illetve mesélni fognak a srácok a távolabbi terveikről is.

Addig is legyetek türelemmel! ;) Nézegessétek és lájkoljátok a srácok (és a mi) facebook oldalunkat is:

Mk modell: https://www.facebook.com/Mkmodell/
Vasútmodell Szemle: https://www.facebook.com/vasutmodellszemle/
 

A következő részben nagy fába vágjuk a fejszénket és az - igencsak termékeny - A.C.M.E. vizeire evezünk, különkiadásokkal, gyártói kooperációval és nem utolsó sorban magyar vonatkozású modellekkel!

 

Szöveg: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr1913119944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jegkoko 2017.11.05. 12:34:24

Emlékszem anno a cseh modell is csinálta egy időbe ezt a mozdonyt meg a hozzá tartozó vagonokat.De sajna eladták az egészet és kb semmi nem maradt belőle.

Földesi Gergely 2017.11.06. 20:03:52

Ez így van! De szerencsére most a Cseh modellhez képest, egy sokkal kidolgozottabb és színvonalasabb termék kerülhet majd a kezünkbe!

segédmunkás 2018.09.10. 17:28:07

T. Földesi Gergely!
Majdnem egy évvel később szólok hozzá, így nem tudom, olvasod-e még?
A RIVAROSSI témához írnék egy-két gondolatot!
Idén tavasszal jártam úgy, hogy meg akartam vásárolni a fent is említett "Spree-Alpen-Expressz" első szettjét. Gondoltam, pont megfelel gyerekkorom "Favorit-Expresszébe" is, melyet rendszeresen láttam anno a Balatonnál, még csíkos-bajszos Szergejjel.
El is mentem a kiszemelt üzletbe, és ott, a portéka kicsomagolása közben vettem észre, hogy ezeknek a kocsiknak bizony nem keskenyedik a vége (felülnézetből)! Akkor csalódottan vitettem vissza az eladóval a készletet (önvigasztalásul vettem helyette egy Roco DR-es MITROPA hálót), és elkönyveltem magamban, hogy a Rivarossi, sajnos, ezen részlet tekintetében kissé nagyvonalú volt, ezt nem dolgozta ki a modelljén.
Végül most, cca. félévvel később döbbentem rá internetes olvasgatások alapján, hogy nem a Rivarossi hibázott, hanem ezek a kocsik még az eredeti "B" kocsik modelljei, amelyeknek a valóságban sem keskenyedett el a végük!
A Roco és a Tillig már a későbbi, ún. "Y", ill. "Y/B-70" verziókat modellezi, amelyeknél már fennáll ez a keskenyedés! (Sőt, a homlokoldali átjáró ajtajuk ablakai is mások!)
Miért írom le mindezt? Az általad felvetett esetleges MÁV vonatkozások kapcsán!
A MÁV-os kocsiknak szintén keskenyedik a végük, a keletnémet gyártmányú WLAB hálókocsiknak is! Tehát a fenti Rivarossi modellek -sajnos- mégsem lennének megfelelő alapok a MÁV-os változatok elkészítéséhez!
A keskenyedő kocsivéghez bizonnyal egy teljesen új szerszám szükségeltetne, amit nem tudom, bevállalna-e a Rivarossi?
A meglévő szerszámmal viszont nem lenne valósághű egy esetleges MÁV-os kocsi elkészítése!
U.i: Mindez, amit itt elmondtam, nem vonatkozik a fenti étkezőkocsi modellre! Tudtommal abból a valóságban is csak a 20 db "B" változat létezett a DR-nél, MÁV vonatkozása pedig egyáltalán nincs!
(Illetve a 70-es évek "Favorit-Expresszében" természetesen ott futhatott a balatonparton, más DR, ill. CSD kocsik társaságában. Tehát a MÁV pályán helye van, ha nem is MÁV-os festéssel! :-))
Üdv: Cs.Tamás (~segédmunkás)

Földesi Gergely 2018.09.14. 23:32:10

@segédmunkás: Kedves Tamás!
Természetesen követjük a régi cikkek alatti kommenteket is, így az Önére is reagálok most! ;)
Köszönöm az észrevételeit, teljes mértékben egyet értek Önnel, ezért is írtam azt a cikkben, hogy el kellene végezni a megfelelő módosításokat természetesen egy magyar kiadáshoz. A keskenyedő vég - a szerszám kialakításától függően - megoldható szerintem egy megfelelő betét alkalmazásával, bár kérdés, hogy erre a gyártó akarna-e költeni, ezzel egyetértek. Minden esetre - ha még új szerszámmal is - de sok ország modellezője örülne egy - a MÁV-os kocsihoz hasonlóan kialakított formájú - és a cikkben szereplő kocsik kidolgozottságával rendelkező kiadásnak.
süti beállítások módosítása