Billenőszekrényes motorvonat a PIKO-tól H0-ban
2018. június 24. írta: Vécsei László

Billenőszekrényes motorvonat a PIKO-tól H0-ban

A 612-es sorozatú billenőszekrényes dízel motorvonatok 1998 és 2001 közt készültek a német vasút, a Deutsche Bundesbahn számára, 192 példányban a Bombardier gondozásában. A típus az 1996 és 1997 közt 50 példányban készült DB 611-es sorozatú motorkocsik újragondolásaként jött létre, melyeket a DB 2018 májusában vont ki a forgalomból. A két részes motorvonatok legnagyobb engedélyezett sebessége 160 km/h. Tengelyelrendezése 2’B’+B’2’, azaz mindkét egység egy-egy hajtott, és futó forgóvázzal rendelkezik. A forgóvázakba épített különleges billenőtechnika az ívekben a kocsiszekrényt bedönti, így kisebb oldalirányú erők lépnek fel, ezáltal az ívekben nagyobb sebességgel haladhat. A motorkocsik jelenleg is aktív résztvevői a bajorországi és tartománybeli regionális közlekedésnek.

dsc_0181.jpg

612-es motorkocsik várakoznak az indulásra Lindau pályaudvarán.

17 motorkocsi 2003 és 2004 közt a DB Fernverkehr flottájában IC motorvonatként dolgozott az ICE-TD vonatok helyettesítéseként. Ezek megkapták a jellegzetes fehér színű vörös csíkos ICE festést, és kissé módosították utasterüket is.  A 17 „kiválasztott” motorkocsi ma már társaihoz hasonló közlekedés vörös színben pompázik, és a Franken-Sachsen-Express vonatain találkozhat velük az utazó Nürnberg és Drezda közt.

A Sorozat további különleges példánya a 2009-ben mérőkocsivá átépített 612 901-612 902 pályaszámú egység, mellyel többek közt Horvátországban és Svájcban is végeztek dőléstechnikás kísérleteket, és egyebek mellett egy mérő áramszedővel is ellátták.

A DB a 612-es sorozat utolsó 9 tagját már nem vette át, így azokat 2005-ben a Horvát Vasút, a HŽ számára adták el. A 7123 sorozatú motorkocsik Zágráb és Split közt álltak forgalomba, ICN - InterCity Nagibini, azaz „Billenő InterCity” márkanév alatt. Apróbb módosítások történtek a német változathoz képest, így egy helyett két WC-vel szerelték fel őket, valamint plusz csomagtárolókat is kaptak. Horvát motorkocsival történt a sorozat eddigi legnagyobb balesete 2009. július 24-én Kaštel Stari-nál, ahol a tűzvédelmi okokból permetezett anyag a pályát olyan csúszóssá tette, hogy a Zágrábból Splitbe közlekedő ICN vonat egy erős ívben nagy sebességgel kisiklott. A kisiklott motorvonatba egy újabb pályafenntartó gép is belecsapódott ugyanezen okok miatt. A balesetben 6 ember életét vesztette, 55-en megsérültek.

dd.jpg

Egy horvát ICN vonat halad át Split felé 2017. júliusában Gračac állomásán.

A H0-ás hasonmás:

A járművet a PIKO kétféle csomagolásban szállítja/szállította. Az újabb - PIKO Expert - kiadás(oka)t a szokásos szürke-kék sávos doboz, még a régebbi kiadás(oka)t pedig cirádás, szinte már díszdoboznak nevezhető csomagolás rejti. A karton borítást és a műanyag fedelet eltávolítva a motorvonat két részben, erős hungarocell ágyban tárul elénk. A forgóvázaknál és a kocsivégeknél műanyag támasztóelemek gondoskodnak a stabilitásról, így nagy eséllyel sérülésmentesen vehetjük magunkhoz. Kezünkbe véve a járművet az első dolog amivel szembesülünk, annak jelentős tömege. A két részt áramvezetős kupplung segítségével applikálhatjuk össze, mely kissé nehézkes, de ha egyszer sikerül biztos kapcsolatot nyújt a két járműrész között.

cs1.jpg

cs2.jpg

A PIKO régebbi csomagolása sokkal impozánsabb volt.
(fotók: Kerekes Gyula András)

dsc_0602.JPG

Biztos tartás: egyszerű és nagyszerű.

Tesztalanyunk a 612 085-ös pályaszámú billenőszekrényes motorkocsi, melynek eredetijével Bajorország vaspályáin futhatunk össze. Ezt hirdeti a vezetőállás ablakok alatt elhelyezett „Bayernland Bayern, Zeit für dich” matrica is. A motorvonatot jobban szemügyre véve rájöhetünk, hogy ez tényleg egy Expert kategóriás termék a PIKO-tól. Gyönyörű részleteket jelenített meg a gyártó, legyen szó a külső hangszórókról, vagy a tetőberendezésekről. Számunkra az egyik legnagyobb meglepetést a filigrán homokolócsövek jelentették.

dsc_0575.JPG

dsc_0576.JPG

Szépen kidolgozott részletek jellemzik a PIKO Br 612-esét.

A kiegészítők közt kétféle kapcsolókészülék áll rendelkezésünkre. A Br 612-es orra felé kutatva, a Scharfenberg kapcsolókészüléket szépen, valósághűen kidolgozta a PIKO, különösen szép részlet a rajtuk megjelenített „vezetőszarv” mely az eredeti kapcsolókészülékek pozicionálását segítik. Ha ezzel szereljük fel modellünket, több motorkocsi összekapcsolása nem lehetséges, mindössze imitáció. Nem hagyta ki a gyártó azonban a játéknak ezen lehetőségét sem, hiszem a valóságban két vagy három motorkocsi összekapcsolása is lehetséges. A kiegészítőcsomagban megtaláljuk az áttört pályakotrókat, valamint egy fix kapcsolókészüléket, mellyel lehetségessé válik a szinkronüzem terepasztalunkon is. A kinematika teljes pályakotró esetén is megtalálható, azt a pályakotró mögé szépen pozicionálva elrejtették.

dsc_0580.JPG

Szemtől szembe. Sajnos a kijelző csak világosban látható.

Tovább vizsgálva járművünk elejét, a szélvédőkön filigrán ablaktörőket találunk. Gyárilag kissé ferdék voltak így meg kellet igazítani őket. Tesztalanyunkba beköltöztettünk egy Preiser mozdonyvezetőt is, igazán jól mutat a kolléga a panoráma-szélvédő mögött. A vizuális utastájékoztatón az egyik legszebb bajor város, Lindau neve olvasható. Itt azonban hatalmas hibát követett el a PIKO. A kijelzőt ugyanis valószínűleg kivilágíthatóra tervezték, erről árulkodik a kijelzők mögött elhelyezett LED, valamint a fényvezető elemek, de belülről egy fekete festékréteggel az egészet lehúzták, így a fény nem jut át rajta, a dióda megvilágítja a nagy fekete semmit.

nevtelen_3_4.jpg

nevtelen_8_2.jpg

Hatalmas baki a tervezésnél? A fényvezetők és a LED-ek a helyükön, csak éppen a fényük nem jut át a kijelzőn.

Ha már a világításnál tartunk: járgányunk előre három fehér, hátra két vörös fénnyel világít. Az utastérbe kissé érthetetlen módon sikerült meleg fehér, már-már majdnem sárga LED-eket rakni, így érdekes zöldes árnyalatot kelt a világoskék belső a világítással, az összhang viszont így is egész tetszetős. Számunkra megmagyarázhatatlan, hogy miért alkalmazza sok gyártó ezen ronda színű, a modern járművekre már egyáltalán nem jellemző LED-eket belső világításához. Gondoljunk csak a Liliput FLIRT sárga színű belső világítására. Egy arányosan eltalált színhőmérsékletű világításpanel pedig nagyot dobba egy-egy jármű belsejének megjelenítésén.

re.jpg

Profilból a motorkocsi működő belső világítással.

A feliratozás jól sikerült, éles kontúrokkal, helyes színekkel találkozik a lelkes modellező. Az oldalsó kijelző tamponozva van, ám ez olyan jól sikerült, hogy az ujjunkkal kellet meggyőződni hitelességéről, hogy az valóban tamponozva van-e és nem pedig teljes valójában megjelenítve. A billenőszekrényes motorkocsi billenő mechanikájának lemodellezését a PIKO nem készítette el, ellentétben a Fleischmann lényegesen drágább árkategóriájú ICE-T sorozatú járművével, mely bedőlésével pontosan leköveti az íveket.
Motorkocsinkba egy 8 pólusú ESU dekódert helyeztünk, melyet az egyik WC helyén kellett a belső világítás panelre fejjel lefelé ráoperálnunk. A belső berendezésről elmondható, hogy a PIKO jól vette az akadályt, hiába a szűkös hely, mégis trükkösen, az összképet nem zavaró módon helyezték el a hajtás elemeit.

nevtelen_4_2.jpg

Ügyesen megkonstruált belső berendezés. A látszat csal: a kasztnit a helyére illesztve nem zavaróak a hajtáselemek.

nevtelen_2_3.jpg

A dekódert az egyik kocsi végén található WC-ben rejtették el. Az elhelyezés kitűnő, ám a világításpanelre fejjel lefelé beszerelendő alkatrész okozhat némi nehézséget.

A pályára helyezve a gépet, futása viszonylag stabilnak mondható. Szép lassúmenete van, bejáratás után gond nélkül futotta a köröket.  
Összességében ár-érték arányban egy egész korrekt motorkocsit foghatunk a kezünkbe, amiért 60e Ft körüli összeget kell újonnan leszurkolnunk, de a használt piacon már 40-45e Ft környékén beszerezhetőek a jó állapotú PIKO Regioswinger-ek. Mindenkinek bátran ajánljuk aki a VI. korszak német járműparkját szeretné kicsiben megjeleníteni.
Egy-egy ügyesebb modellező horvát motorkocsit is varázsolhat alapmodellként használva a PIKO 612-esét. Kidolgozottsága megfelel az Expert kategória követelményeinek, legnagyobb - és már-már megbocsáthatatlan bakit - mindössze a kijelzővilágítás hanyag kivitele, azaz pontosabban ki nem vitelezése okozott.

vlakici_vtc_1.jpg

Egy gyönyörű horvát átfestés, melyre nagyon fáj a Vasútmodell Szemle szerkesztőségének a foga. Ígéretet már kaptunk, azonban a várólista igen hosszú a modellre a készítő nagy leterheltsége miatt!

(kép forrása: Verőcei Vasútmodellező Egyesület, Horvátország, Virovitica Voli Vlakove. A határ mellett található kisváros vasútállomásán több mint 500 négyzetméteren, közel 4000 járművet sorakoztat fel, ezzel délnyugati szomszédunk legnagyobb kiállítása. A vasútmodell kiállítás mellett vasúttörténeti gyűjteménnyel is büszkélkedhetnek.) 

Ha tetszett a cikk, akkor az alábbi lógóra kattintva lájkoljátok facebook oldalunkat, hogy ne maradjatok le további cikkeinkről sem:

facebook_logo.jpg

Szöveg: Vécsei László
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr7913767092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása