Az L.S. Models és a RailTop hálókocsija egymás mellett.
A második világháború után magához térő Európában megváltoztak az utazási igények is. Az ötvenes évek elején létrejött a több vasúttársaság hálókocsiparkját egyesítő CIWL/ISG (Companie Internationale des Wagon Lits/Internationale Schlafwagen und Touristik Gesellschaft) magyarul a Nemzetközi Hálókocsi Társaság, melyet később TEN (Trans Euro Nacht) néven ismerhetünk. A CIWL 1955-ben az amerikai Budd Company-tól vásárolta a később P típusként elterjedt hálókocsikat, melyek licenctermékként Európában készültek. A kocsik az amerikai vasútról ismert jellegzetes bordázott oldalfallal, ezüstösen csillogó acél kocsiszekrénnyel érkeztek. A mindössze 24 méter hosszú kocsikban 20 - mai szemmel nézve borzasztóan szűk - egyenként egy ágyas kialakítással rendelkező fülkét találunk. A fülkeajtók kialakítása hasonló volt az 1990-es években épült emeletes hálókocsikéhoz. A P típusú hálókocsik prototípusa ma Franciaországban, a Mulhouse-ban található Cité du train - teljes nevén a Musée français du chemin de fer - francia vasúti múzeumban található.
A P-típus prototípusa a Mulhouse-i közlekedési múzeumban.
(forrás: railfaneurope.net, fotó: Tobias B. Köhler)
Az átépítés előtti kocsi beltéri rajzai.
(forrás: CIWL)
A sorozat tagjai megfordultak a legtöbb európai ország vasúthálózatán, a teljesség igénye nélkül az olasz, a spanyol, a francia, az osztrák és a belga vasút is rendelkezett a típussal. A ma már több mint ötvenéves kocsik életében mérföldkövet jelentett az 1992 és 1995 végzett felújítás, mely 20 darab P típusú hálókocsi pályafutásának folytatását jelentette. A 20 felújított kocsiból 10 az osztrák, 5 a belga, 5 pedig holland állami vasúttársaságához került. A felújított kocsik belső berendezése teljesen megváltozott: a 20 egy ágyas fülke helyére 10 egyenként három ágyas hálófülke került. A kocsik egészen a 2000-es évek közepéig közlekedtek a belga és a holland vasutaknál, majd az Euro Express Train Charter (EETC) flottájába kerültek. A kocsik eredeti szürke-kék-sárga, valamint átfestve bordó-szürke színben közlekednek telente a Hollandia és Ausztria között közlekedő sívonatokban, illetve Európa szerte a társaság érdekeltségébe tartozó különvonatokban. Az ÖBB egészen a NightJet korszak beköszöntéig közlekedtette a 70-70-es középszámú WLABm sorozatjelű P típusú kocsijait. A kocsik ekkor is már tartalék szerepét látták el, illetve az utolsó vonat melyben menetrend szerint közlekedett a típus, az a Graz és Zürich között közlekedő 464/465-ös számú "Zürichsee" EuroNight volt. A 2016 decemberi menetrendváltás után az osztrák kocsik is átkerültek az EETC-hez, ahol azonnal forgalomba álltak különösebb átalakítás nélkül, így 2017 januárjától még az ÖBB jellegzetes pocsolya logójával közlekedtek.
A frissen átvett 008-as pályaszámú ex. ÖBB-s kocsi a Hamburgból érkezett Schnee Express-ben 2017. márciusában Schwarzach-St. Veit állomásán.
Az EETC holland illetőségű P típusú hálókocsija Bischofshofen-ben, az Utrecht-ből érkezett sívonatban.
Zürich HB-re érkezik Graz-ból a "Zürichsee" EuroNight, a P típusú hálókocsik utolsó menetrendi idényében.
Az 1992-1995 közt átépített kocsik jellegzetessége volt a rájuk felszerelt TEN (Trans Euro Nacht) felirattal ellátott tábla, azonban azokat a cégcsoport beolvadásával először egyen színű kékre lefestették, majd a későbbiekben a kocsikról leszerelték. Az osztrák járművek ezen felül a vasúttársaság régi "Pflatsch" logójával közlekedtek az utolsó időkig, kivéve a 70-70 007-3-as pályaszámút mely megkapta az új ÖBB „Wortmarke” logóját.
A kocsi típus erős magyar vonatkozással is bír, hiszen még a közelmúltban is, 2005 decemberétől a - híres/hírhedt (ezt döntse el ki-ki maga – a szerk.) - Dácsia nemzetközi gyorsvonattal egy közvetlen belgrádi kocsiként egy darab osztrák P típusú hálókocsi is érkezett, amit a Beograd nemzetközi gyorsvonat továbbított Budapestről a célállomásig és vissza. 2010 decemberétől már időnként két ilyen kocsit is besoroztak a Dácsiába, mivel az ÖBB egy T2S típusú hálókocsival felváltva közlekedtette a járműveket Bukarestbe. A 2011/2012-es menetrendváltással a kocsi típus hazai szereplése azonban lezárult.
A járművek különleges megjelenésükkel, valamint a hozzájuk fűződő személyes emlékekkel a Vasútmodell Szemle szerkesztőinek személyes kedvencévé váltak.
A modell változat:
A P típusú hálókocsik átépítés előtti verzióját több különböző gyártó is gyártotta, többek között megtalálható volt az L.S. Models, a RailTop, a Heris, a Kleinbahn - sőt egyes források szerint - még az A.C.M.E. kínálatában is. A prototípus - illetve átépítés előtti - kocsihoz személyesen nem volt szerencsénk - mivel csapatunk nagyrészt V.-VI. korszakos modelleket gyűjt - így ezek bemutatásától ismeret és bemutatóanyag híján eltekintenénk.
A legszebb verziót a prototípusokból a belga L.S. Models hozta ki, L.S. 49106 cikkszámon. Az átépítés utáni verziókat először a RailTop és a Heris hozta el a modellezőknek. A svájci gyártó a IV. és V. korszakos kocsikat hozta ki, előbbit TEN felirattal, utóbbit pedig TEN felirat nélkül, egyen kék táblával, de már az ÖBB "pocsolya logójával" ékesítve. A VI. korszak felé a Heris nyitott először, a legtöbb verziót a német gyártó hozta ki. A Heris palettáján megtalálható volt a belga, a holland, és az osztrák verzió is. Az ÖBB járműve rögtön több verzióban látott napvilágot: TEN logós; sima kék táblás, pocsolya logós; és új ÖBB logós kivitelben is készült. Gyártási minősége elmaradt a legszebb modelleket produkáló svájci RailTop-tól, ellenben versenyképes árral rendelkezett. A RailTop már a kezdetekkor kooperált az L.S. Models-sel: a svájci gyártó P típusú hálókocsijainak alján megtalálhatjuk az L.S. és a Modern Gala emblémáját is. Az L.S. Models pár éve már meglepte egy különleges szettel a gyűjtőket. A szett két darab P típusú hálókocsit tartalmazott a már említett EETC kétféle színezésében (L.S. 44528). Ezt beszerezni sajnos ma már igazi művészet. A több éves csönd 2017 szeptemberében tört meg, amikor több verzióban is megjelent az L.S. őszi-téli újdonságkatalógusában - novemberi szállítási idővel - ismét a típus. Nem is számítottunk ennyire gyors eredményre - ismerve a gyártó kissé szétszórt üzletpolitikáját, mely az utóbbi időben becsületükre váljék, de egyre többet javul(t) - azonban karácsony előtt 1-2 nappal - még, ha nem is novemberben - de már kézbe is vehettük a belga gyártó P típusú hálókocsijait, méghozzá kapásból 5 féle verzióban:
47031 - IV. korszakos, ÖBB "pocsolya" logós, TEN táblával.
47032 - V. korszakos, ÖBB "pocsolya" logóval.
47033 - V. korszakos, ÖBB "pocsolya" logóval és kékre festett táblával (TEN felirat nélkül).
47034 - VI. korszakos, ÖBB "pocsolya" logóval és más feliratozással mint a 47032-es cikkszámú, V. korszakos modell.
47035 - VI. korszakos, új ÖBB "Wortmarke" logóval.
(A fenti 5 bemutatókép forrása: lsmodels.com)
A modellek ára jelenleg 68 és 73 EUR között mozog kereskedőtől függően.
A hálókocsit kézbe véve hamar kiderül, hogy nem egy átlagos modellel van dolgunk. Maga a kocsi formavilága sem hétköznapi, kissé szokatlanul hat a „Z” kocsikon felnőtt modellező számára. A modell különleges formáját az L.S. Models teljes mértékig eltalálta. Nem volt nehéz dolga: a RailTop kocsit kézbe véve kiderül, hogy 100%-ig a néhai svájci gyártó termékével megegyező járművet tarthatunk a kezünkben, amit az is alá támaszt, hogy a RailTop kocsi aljára is a belga gyártó "dombornyomata" került fel, ahogy azt már korábban is említettük. A kocsi az L.S. Models-től megszokott szürke kemény kartondobozban, és fekete szivacsborításban érkezik a vásárlóhoz. Tesztpéldányként a 47035-ös cikkszámú 70-70 007-es pályaszámú, új ÖBB logóval ellátott kocsit, hasonlítottuk össze a RailTop 32503-as cikkszámú 70-70 010-es testvérével.
A kocsit kézben tartva érződik annak kompaktsága: az L.S. egyéb járművein eddig vékonyabb anyagvastagságot tapasztalhatunk, itt azonban egy vastagabb, ridegebb műanyaggal van dolgunk. Színeiben és felirataiban tökéletesen egyezik mind az eredeti, mind pedig a RailTop P típusú hálókocsijával - különbség egyedül a korszakok feliratozási eltérései miatt található, ami természetes dolog. Az L.S. kocsin a tamponozási technika fejlődése már érzékelhető, feliratai sokkal szebb kontúrral és vékonyabb kivitelben készültek - ennyit számít a nagyjából 10 éves különbség. A kocsi alvázán - mivel egy régebbi szerszámról van szó - nem találunk olyan kirívó részleteket, mint a korábbi L.S terméken, így nem lett kidolgozva a fékberendezés oldózsinórja, vagy a vonatnem váltó összekötő rúdja, de úgy vélem ez abszolút nem feltűnő, hiányával mindössze a közel 10 éves előd szerszámára szerettünk volna utalni.
Lenyűgözőek a részletek mind az L.S. ,mind pedig a RailTop kocsiján.
Az L.S. kocsi javára válik továbbá, hogy az ütközők alatti kapaszkodókat kidolgozták, azokat modellre készen felszerelve találjuk meg. Jobban megvizsgálva a belga gyártó termékét azonban egy elég nagy bakira lehetünk figyelmesek. Az ÖBB logóját tartalmazó tábla háttere sajnos fehér színűre lett tamponozva, mely a valóságnak nem felel meg, ez az eredeti kocsin az oldalfallal megegyező, fém színű.
Kár azért a fehér alapú tábláért.
Mind az L.S. mind a RailTop kocsin, az ablakokon tamponozva találjuk meg a jellegzetes figyelmeztető feliratokat. Érdekesség, hogy a P típusú hálókocsik homlokátjárói eltérő formájúak. A kocsik egyik végén egy kétszárnyú ajtóval találkozhatunk, másik végén pedig egy egyszárnyú ajtóval. A gyártók természetesen tökéletesen vették ezt az akadályt (is), az egyszárnyú ajtón még a német nyelvű figyelmeztető feliratokat is megtaláljuk. A homlokátjárókban elhelyezett "hídlás pallók" mindkét esetben lehajthatóak.
Variációk a homlokátjárókra: balra a RailTop, jobbra az L.S. Models terméke.
A kasztnit jobban megvizsgálva észrevehetjük, hogy az L.S. 007-es pályaszámú kocsijáról hiányzik a folyosó felőli utolsó ablak helye, melyet a kocsi második nagyobb felújításakor tüntettek el róla. Ez a 010-es pályaszámú RailTop kocsin, valamint az L.S. széria többi tagján szintén megtalálható, mivel a belga gyártó nagy precizitást fektetett a kocsik egyediségeinek megjelenítésére. A kasztnit leemelve a két gyártóra jellemző magas minőséggel találkozunk. A fülkeajtók tamponozottak, megtaláljuk az ajtókon a kilincseket, és a helyfoglaltságot jelző táblácskákat is. A RailTop nappali üzemben kínálta a kocsiját, az ágyakat külön kiegészítő zacskó tartalmazta. Az L.S. kocsiját ezzel szemben nem tudjuk nappali üzemmódra átépíteni, az ágyak a helyükre szerelve érkeznek hozzánk a nappali bútorzat nélkül. A belső berendezés egy az egyben megegyezik a két gyártónál amennyiben az éjszakai kialakítást vesszük alapul. Az L.S. Models annyival megspékelte saját termékét, hogy az ágyakon a párnák és a takarók ki lettek festve. Habár minden fülke három személyes, érthető okokból a legfelső - a kocsiszekrény által amúgy is rejtve lévő ágyak - nem kerültek beszerelésre. Egyetlen különbséget az anyagukban színezett alkatrészeken lehet felfedezni: ezek színét az L.S. Models jobban eltalálta.
Belső berendezés az L.S. Models (alul) és a RailTop (felül) kocsiban.
A kocsi folyosó felőli...
... és a fülkék felőli oldala.
Az L.S. (felül) és a RailTop (alul) kocsija. Megfigyelhető az L.S. kocsiján, a logó feletti "vakablak" hiánya, mely csak a 007-es pályaszámú kocsira volt jellemző.
Összességében elmondhatjuk, hogy az L.S. Models ismét kitett magáért, örömünkre szolgál, hogy a neves svájci - illetve belga - "gyártópáros" termékeit ismét elérhetővé tették. A kocsikat a Vasútmodell Szemle szerkesztőiként bátran ajánljuk azoknak akik egy kis színt, retrót szeretnének éjszakai vonataikba csempészni. Igazán különleges darabjai lehetnek a téma iránt érdeklődő modellezőknek.
Lájkoljátok facebook oldalunkat, hogy ne maradjatok le a vasútmodellezés világának legfrissebb híreiről!
https://www.facebook.com/vasutmodellszemle/
Szöveg: Vécsei László; Szerkesztette: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!