Modellbau Messe Wien 2017 - Összefoglaló
2017. november 25. írta: Földesi Gergely

Modellbau Messe Wien 2017 - Összefoglaló

Rövid szünet után ismét jelentkezünk. Ötödik - egyben befejező - részéhez ért a Messe sorozatunk. Ebben a cikkünkben egy összefoglalót olvashattok a rendezvényről, ahol röviden összefoglaljuk az előző cikkek tartalmait, a végén pedig levonjuk a következtetéseket a legtöbb magyar által látogatott nemzetközi vásár idei tanulságaiból.

Ha még nem olvastad az első 4 rész valamelyikét, akkor azokat az alábbi linkeken elérheted:
1. rész - Újdonságok - ROCO, PIKO
2. rész - Újdonságok - Jägerndorfer Collection, Rivarossi, Mk modell - POSCH modell
3. rész - Újdonságok - A.C.M.E.
4. rész - Terepasztalok

Az idei Modellbau Messe-n sok gyártó újdonságai mutatkoztak be. A formaújdonságok terén élen járt az német (egykoron osztrák) ROCO és a szintén német PIKO is. Erősen érződött a két óriás közötti piaci verseny és a vásárlókért folytatott harc, ugyanis mindkét gyártó standjára felkerült az ÖBB 1041-es villamosmozdonya (mely a valóságban igen szerény példányszámnak örvendhetett), valamint a Vectron is - utóbbi a PIKO-nál, nem mint formaújdonság, hanem mint újragondolt, "frizírozott" modell, mely (talán?) már későn érkezett.

roco_obb_1041_2.JPGpiko_obb_1041_3.JPGVariációk egy témára: ÖBB 1041 a ROCO (felül) és a PIKO (alul) interpretációjában.
Furcsa, hogy a valóságban kis példányban gyártott sorozat hirtelen ilyen nagy népszerűségre tett szert a gyártók körében.

roco_bls_vectron_2.JPGpiko_vectron.pngVectron: a ROCO (felül) magasra tette a lécet, a PIKO (alul) próbál felzárkózni, az L.S. Models pedig már a kanyarban van legfrissebb információink szerint, de őt még csapatunk sajnos nem látta, bár a minőségben sejthető, hogy ő lesz a befutó.
(A PIKO gép képének forrása: PIKO-Twitter)

A magyaroknál is igen népszerű osztrák Jägerndorfer Collection standján is találkozhattunk több - a magyarokat is érintő - újdonsággal. A sokak által várt GySEV Ventus motorvonat egyik példánya a formaújdonság ÖBB 2068-asok mellett kapott kiemelt helyet. A modell alapját az osztrák Desiro ML adja, amit már jól ismerünk, így tudjuk, hogy a műszaki tartalom jó, a festés pedig - annak ellenére, hogy csak egy bemutatópéldány volt - igen szépre sikeredett, így biztosak lehetünk abban, hogy a hazai modellezők egy magas minőségű járművet tudhatnak majd magukénak 2018. január-február környékén.

jc_gysev_ventus_2.JPGjc_gysev_ventus_3.JPGGySEV Desiro ML: amit már sokan várnak itthon.

A JC standjának másik sztárja - a KleinModellbahn megszűnése után hiánypótló - ÖBB 2068-as dízelmozdony volt, ami sok év után végre a célegyenesbe ért. A fém modellt a kinézetére nem lehet panasz és - ha a hajtás hozzá a JC "általános" színvonalát - akkor egy nagyon szép járművel gazdagodhatnak az osztrák vasutak szerelmesei.

jc_obb_2068_3.JPGA hiánypótló modellből magyar vonatkozású verzió is fog készülni!

Ez a típus pár éve egyébként hazai vonatkozással is bír, mivel a sorozatból kettő az RCC(/ÖBB) kötelékében a soroksári BILK-en (Budapesti Intermodális Logisztikai Központ) teljesít szolgálatot, 409-es típusjelzéssel. 
Jägerndorfer a magyar gyűjtőkre is gondolva tervezi ennek a verziónak a kiadását is.

Az A.C.M.E. háza táján is nagy volt a mozgolódás. A RailTop szerszámait felelevenítő "ülőhelyes" sorozatban most az V. korszak kerül majd terítékre - több különkiadással.

acme_bmz_md522.JPGacme_amz_sgp300.JPGAz V. korszak szerelmeseinek is felelevenítik a RailTop szerszámait.

Az osztrák vasút szerelmesei nem csak V. korszakos kincsekből válogathatnak jövőre: Hiánypótló modellek érkeznek az éjszakai vonatok szerelmeseinek a Bcmz 59-91.1 személyében is, amit eddig nagyobb szériában csak a RailTop-tól láthattunk. Ebből a gyártó kapásból 3 (4) verziót is kínálni fog a tervek szerint. 

acme_ejszakai.JPGA nyomásálló kocsiszekrényes Bcmz-k nagy hiányt fognak pótolni, egyből két korszakban is!

Ezen kívül SGP200-as forgóvázzal szerelt - nem más szett részeként megjelenő - Bmz, valamint részben formaújdonság ABmz kocsik is kerülhetnek hamarosan a gyűjtők polcaira.

acme_abmz.jpgABmz eddig csak sok kompromisszummal a ROCO-tól érkezett.
(fotó: Vécsei László)

acme_sad_bmz.JPGAz SGP200-as forgóvázú Bmz-k végre külön is kaphatóak lesznek.

A cseh vasút szerelmeseinek is érkezik egy komplett szerelvény a "Porta Bohemica" EC személyében, amiben a társaság ex. ÖBB kocsijai is helyet kapnak. A szettek a magyarok számára is érdekesek lehetnek, hiszen a 70-es vonal EuroCity vonataiban is rendszeres vendégekre lelhetünk bennük.

acme_porta_bohemica.JPG"Porta Bohemica" EC, vegyes kocsiállománnyal - van itt ex. ÖBB és "echte" cseh is.

Az akkori cikkünkben szerepelt egy "kakukktojás" - ami az A.C.M.E. standján ugyan még nem volt jelen, azonban a hazai modellezők már nagyon várják - ez pedig a Gigant. A cég képviselője az egyik kollégánk kérdésére elárulta, hogy lesz Gigant - ám nem a pletykákban valamiért elterjedt 2017. decemberi időpontra - hanem nagyjából jövőév májusára. A modellt egyébként először - a cég tervei szerint - az éves nürnbergi kiállításon fogják bemutatni 2018. január 31. és február 4. között. A gyűjtők - ha minden jól megy - két verzió közül választhatnak majd: az első kiadás RCH-s, a második vörös csillagos lesz.

acme_gigant.pngGigant: az olasz gyártótól két verzióra is számíthatunk a jövőév derekán.
(forrás: A.C.M.E. 2017-es katalógus)

Az árat (és a megjelenést) illetően engedjétek meg, hogy tegyek egy kis kitérőt, mivel sajnálatos módon a magyar modellezőkre oly jellemző szóváltás alakult ki az egyik facebook csoportban a cikkünk alatt - amiről egyébként általánosságban egy egész cikket (sőt akár cikksorozatot is) lehetne írni - hiszen tényleg általános jellemzőről van sajnos szó (Akinek nem inge, ne vegye magára! ;) ). A modellt többen próbálták "beárazni" saját információik alapján: egészen érdekes, kissé (vagy nagyon? - Ezt döntse el mindenki maga! - a szerk.) a földtől elrugaszkodott eredmények is születtek: volt aki a 2011. decemberében nagyjából 65.000 Ft-ot kóstáló mozdonyt a mai árfolyamon számítva 59.000 Ft körüli értékre tette, állítása szerint a gyártó információi alapján. Kifejezetten érdekes volt, hogy a "beárazás" közben volt aki nem nagyon tudott még maga sem kiigazodni az általa megosztott "gyári árakon", így 3 verziót is a közönség elé tárt. Persze volt aki ezt nem állta meg szó nélkül és természetesen többen is erős spekulációkba kezdtek még az árat illetően.  A megjelenés időpontját illetően is alakult ki vita gyári információkra hivatkozva: volt aki januárra dotálta a járművet. (Azt csak halkan jegyezzük meg, hogy a Mediker oldalán már ekkor is "2018. február-március előtt nem." felirat szerepelt a fent lévő gép mellett, mint megjelenési dátum és ár sem volt kihirdetve az oldalon.) 
Az ilyen csaták után erősen elgondolkozik az ember, hogy a jó szándékú információ megosztásnak egyáltalán van-e értelme, ha az ilyen vitákat szül.
De erről ennyi elég is, mert most nem erről írunk cikket. Szó ami szó: a mi kérdésünkre az A.C.M.E. képviselője csak annyit mondott, hogy árról még nem tud nyilatkozni - amit egyáltalán nem furcsálltunk - hiszen erősen nőtt az infláció és a hiány is erős árfelhajtó hatással is járt. Gondoljunk csak bele, hogy akkoriban egy CAF kocsi kb. 15.000 Ft-ot kóstált, ma meg valamivel 20.000 fölött van darabja, kis híján 21 (durván 35% a növekedés)!
Ugyan alapvetően külföldi modelleket gyűjtünk - de Gigant a tervek szerint hozzánk is fog kerülni - ezért részünkről őszintén reméljük, hogy bejön az ott spekulált ár, de realista emberekként sajnos nem fűzünk sok reményt hozzá.

A kiállításon megjelent a Hornby csoport is. Az alájuk tartozó - az A.C.M.E.-hez hasonlóan szintén olasz - Rivarossi figyelemreméltó keletnémet Y kocsikkal rukkolt elő a Gliederzug-ok után. Ez a "keleti téma" is nagyon magas színvonalú lett - ismét. Akkor azt is mondtuk, hogy milyen jó is lenne, ha egy hasonló minőségi színvonalú és kidolgozottságú Y kocsi a magyarokhoz is eljuthatna (Persze fontos, hogy megfelelő kialakítással, illetve átalakításokkal!)

rivarossi_y-wagen_2.JPGRivarossi Y kocsi: több keletnémet verzió is felkerült a palettára...

rivarossi_y-wagen_3.JPG...a WLAB(m) akár nekünk is jó lehetne kisebb átalakításokkal!

A vásárról természetesen a magyar POSCH modell sem hiányozhatott, ami jó kapcsolatokat ápol a nyugattal is. Ebben az évben a standjuk igazi sztárja az Mk modell-el kooperációban megjelenő Mk48-as kisvasúti mozdony volt, ami szintén ennek a kooperációnak a keretében Bax kocsik társaságában jelent meg.
A mozdony születéséről, előzményeiről és a srácok jövőbeli terveiről nemsokára ígéreteinkhez híven egy exkluzív cikkel jelentkezünk majd a szemle hasábjain!

posch_1.jpgposch_2.jpgA magyar kisvasutak szerelmeseinek egy új korszak köszönthet be 1:87-ben.
(fotó: Vécsei László)

Összességében - a vasútmodellek szempontjából - az idők során rendre szűkülő kiállítótér ellenére is ismét nagyon jó felhozatalt láthattunk Bécsben. Az idei vásáron is sok formaújdonság került bemutatásra, köztük rengeteg magyar vonatkozással is bír. Bár minket ez nem érintett negatívan - mert más témát gyűjtünk - de kifejezetten magyar modell viszonylag kevés volt - bár ez is nézőpont kérdése, mert ha a hazai kisméretű piacot tekintjük részarányában a vásárhoz képest, akkor nem is volt annyira kicsi az a felhozatal: GySEV Ventus, Mk48, többféle Bax kocsi, ÖBB (RCC) 2068 és persze sok minden más modell, mely hamarosan akár magyar színekben is piacra kerülhet - például Vectron GySEV vagy MMV színekben, amire szerintem még nagyon reális esély is lehet!
Sok vélemény hangzott el a baráti körünkben is az utóbbi időben a Messe-t illetően. A különböző témát gyűjtő barátaink nagyon különböző és végletes élményekkel tértek haza - egyébként teljesen érthető módon. Akik csak és kizárólag hazai témának élnek, azoknak a vásáron nem sok babér teremhetett idén sem, viszont a nyugati vasutak szerelmeseinek a vásár kötelező körnek tekinthető és - megfelelően vastag pénztárcával - egy tejjel-mézzel folyó Kánaánba csöppenhetnek.

Ami minket illet, az összefoglaló végén engedjétek meg, hogy megosszuk veletek - egy képpel illusztrálva - hogy idén milyen kincsekkel is tért haza kis csapatunk.

messe_2017_vasarfia.jpgHegyeshalomban "kirakodóvásárt" tartottunk a személyzetcsere és a "rendszerváltás" perceiben.
(fotó: Vécsei László)

Mindegyikőnk fogyókúrát tartott a pénztárcáján és jutott sajtó és modell is.
Sajtó tekintetében az Eisenbahn-Kurrier standja igazi kincsesbánya volt. A különböző régebbi lapokat mindössze 5 EUR-s "diszkont" áron szerezhették be az érdeklődök, de a könyvek között is akadt érdekes szép számmal, nagyon jó áron! 
Ami a modelleket illeti: Laci egy VEDES különkiadású - és igen ritka - alex szerelvényt vett egy gyári ROCO Herkulessel egy Friedrichshafen-i cég standján, én pedig szintén ettől a cégtől két L.S. Models "Models World" sorozatú, limitált kiadású CNL szettel lettem gazdagabb, amely sorozatból az egyik szett Laci kezei által a szemlén is bemutatkozott már. (Azt a cikket ide kattintva olvashatjátok el!) Ezen kívül a Ferro-Train (és Halling) közös standjától, illetve a ROCO-tól sem távoztunk üres kézzel gondolva a modellező rokonokra is!

Lájkoljátok és kövessétek facebook oldalunkat, hogy semmiről ne maradjatok le:
https://www.facebook.com/vasutmodellszemle/

A rendelkezésünkre bocsátott információkért köszönetet mondunk a gyártók munkatársainak, valamint Søren Brown Anegaard Villumsen-nek és Horváth Gábornak!

Szöveg: Földesi Gergely
A külön nem jelölt fotók a szerző felvételei!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr2713368521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása