Folytatódik cikksorozatunk a Messe-ről. Nagy fába vágtuk a fejszénket és sorozat 3. részében az A.C.M.E. égisze alatt megjelenő újdonságokat fogjuk bemutatni. Lesz itt szép számmal - a gyári járműveken túl - különkiadás, kooperációban készült modell és nem utolsó sorban sok magyar vonatkozás is.
A sorozat többi részét az alábbi linkeken éritek el:
1. rész - Újdonságok - ROCO, PIKO
2. rész - Újdonságok - Jägerndorfer Collection, Rivarossi, Mk modell - POSCH modell
Az A.C.M.E. háza táján nagy mozgolódások látszanak. Az idei Messe-n az A.C.M.E. kis kiállítóterületére rendkívül sok érdekességet zsúfolt be a személykocsik terén.
Az A.C.M.E. a kiadások egy része a vitrinekben, másik része pedig az asztalokon kapott helyet.
A kiadások egy része a kisméretű asztalon kapott helyet: Volt ott MÁV CAF; orosz, cseh és osztrák hálókocsik; valamint az ex. Jugoszláv vasutak járműveiből is akadt pár példány - vagyis minden, mi szem, szájnak ingere.
A bal felső sarokban a Reisezugwagen megbízásából készülő "Mozart" EC egyik szettjét láthatjuk.
A cseh vasút szerelmeseinek a cég 2017-es katalógusában lett beharangozva a 378/379-es "Porta Bohemica" EuroCity vonat szerelvénye. A Prágát a Balti-tengernél fekvő Kiel-el összekötő EC, a német gyűjtők számára is komoly jelentőséggel bír. Az A.C.M.E. a vonatot 3 szettre osztotta:
Az első két szettben kizárólag nyomásálló kocsiszekrényes, a cseh vasút új festési sémájának megfelelő - ún. Najbrt festésű - kocsikat találunk. A 3. szettben egy "kakukktojás" is helyet kapott a Fiat forgóvázas, ex ÖBB Bmz61 személyében, mely még az átmeneti festésében kerülhet a gyűjtők polcaira. (Osztrák festéssel, de már cseh cégjelzéssel).
A szettek tartalma a következő:
1. szett: 1 db Ampz143 (termes, 1. osztályú) és 2 db Bmz245 (fülkés, 2. osztályú) kocsi.
2. szett: 1 db WRmz815 (étkező) és 1 db Bmz241 (fülkés, 2. osztályú) kocsi.
3. szett: 1 db Bmz235 (fülkés, 2. osztályú) (ex. ÖBB Bmz(61) 21-91) és 1 db Bmz241-es vagy Bmz245-ös (fülkés, 2. osztályú) kocsi.
A "Porta Bohemica" EuroCity H0-ás méretben.
A 2. szett egy WRmz815-ös étkező- és egy Bmz241-es 2. osztályú kocsiból áll.
(fotó: Vécsei László)
Külön érdemes kiemelni, hogy az A.C.M.E. kivételesen(?) kitűnő összeállításban hozza ki a szetteket. Sajnos ez sok más esetben nem mondható el a cégről, mivel sajnos az sem ritka, hogy egy szettbe 2 db 1. osztály és egy 2. osztály kerül.
A 3. szettnél külön fontos kiemelni, hogy a gyártó a katalógusban megjelent képpel megegyező, azonban a leírással ellentétben álló formában mutatta be azt a Messe-n a nagyközönségnek. Ez azt jelenti, hogy a katalógus leírásában 2 db Bmz235-ös (ex. ÖBB) kocsira hivatkoznak, átmeneti, illetve Najbrt festéssel. Erre érdemes odafigyelni, mivel aki a feliratok alapján tájékozódott, annak esetleg a megrendelt modell átvételekor nagy meglepetésben lehet része.
A szerelvény kocsijai a magyar modellezők számára is érdekesek lehetnek, hiszen azok rendszeresen megfordultak - illetve megfordulnak - a "szobi oldalban" közlekedő cseh nemzetközi vonatokban is. Amennyiben valaki el tud tekinteni az ajtókra tamponozott iránytábláktól - amit úgyis maximum csak nagyítóval lehet elolvasni - az nagyon szép magyar vonatkozású modellekkel lehet gazdagabb. (Aki viszont nem tud eltekinteni és nagyon ügyes, az a tamponozott táblát lemoshatja az ablak felületéről és a probléma meg is van oldva!)
Az A.C.M.E. a Messe-n külön figyelmet fordított az osztrák járművekre! A gyártó standján a régebbi modellek új kiadásaitól kezdve a formaújdonságokig minden megtalálható volt.
A gyártó régebbi szerszámaiból ismét életre kelt - cseh szettben is megtalálható - Fiat forgóvázas Bmz kocsi. Ezúttal a két pályaszámmal, fekete (gumi) ablakkeretes, zártrendszerű WC-s kialakításban fog a modell megjelenni.
Az ÖBB Fiat forgóvázas Bmz kocsijai pár éve már a CD és a RegioJet állományát bővítik, azonban a modellvilágban tovább futhatnak az ÖBB színeiben.
(fotó: Vécsei László)
Az osztrák kocsik terén közel egy éve került először a piacra egzakt, SGP200-as forgóvázú Bmz61-es IC kocsi a cégtől. A ROCO majd' 3 évtizedes konstrukciója után ez egy teljesen más kategória képviselt, természetesen az A.C.M.E. javára. A kocsikból először csak a Reisezugwagen EC 118/119, illetve a memoba ÖBB InterCity különkiadású szettjeiben találkozhattunk. Furcsa is volt, hogy az A.C.M.E. pont ezt a kocsitípust - mely a legelterjedtebb IC kocsi volt még pár éve is Ausztriában - miért csak szettek formájában adta ki, hiszen több pályaszámmal is hatalmas siker lett volna belőle egyedi kocsiként is. Végre "megtört a jég" ebből a szempontból is. Az olasz cég ezúttal - bár nem egyedi járművekkel - hanem két Bmz61-eseket tartalmazó szettel, de készül ennek az űrnek a betöltésére.
Az egyik szettbe két sima, "upgrading Design"-os Bmz61-es kocsi kerül SGP200-as forgóvázzal.
A másik szett egy REX vonatpár szerelvény összeállítását fogja tartalmazni, mely 3 kocsiból áll. Ez a vonat a REX 1826, illetve a REX 1829, melyek Innsbruck és Bolzano/Bozen között közlekednek. A kocsikon a partner közlekedési szövetségek, vagyis az olasz - SAD - Trasporto locale S.p.A. - és az osztrák - VVT - Verkehrsverbund Tirol - logói kerülnek elhelyezésre, az igazihoz hasonlóan.
A REX 1829-es szett egyik Bmz61-es kocsija.
Mint említettem is a ROCO után nagy színvonal emelkedést jelentett az A.C.M.E. kocsija. Hogy ez miben is nyilvánul meg? A ROCO a jól bevált szerszámok híve, ami bizonyos szempontból érthető, de sajnos az évek során a kocsik rengeteg átalakításon estek át, amit a gyártó egyáltalán nem követett le. A formát tekintve a jó öreg "EUROFIMA" kocsikhoz képest megváltozott az ablakok kiosztása, részben az ajtók kinézete, stb., valamint a kocsik formája sem nevezhető közel sem tökéletesnek - bizony eljárt felette az idő: 3 évtized, az 3 évtized. A régi meggybordó-szürke festésű járművekhez még elég jól alkalmas volt a ROCO alapmodellje, azonban az "upgrading Design"-nál, már erősen kiütköztek a hibák. Az A.C.M.E.-től ezek után egy olyan formaújdonságot kaptunk, mely minden részletében megfelel a ma közlekedő járműveknek, minősége, kidolgozottsága, pedig a mai kor színvonalának megfelelő. (Ennek ellenére csak zárójelben jegyzem meg, hogy a ROCO nem adja fel, készíti a gyakorlatilag fantázia szülte Nightjet Bmz61-es kocsiját, mely a jövő áprilisban jelenik meg!)
A nem nyomásálló kocsiszekrényes járművek közül terítékre került egy szintén egzakt, hiánypótló darab az ABmz61-es kocsi személyében, mely előtte ugyancsak a konkurens ROCO-tól volt elérhető, annak ismert hibáival együtt. Maga a kocsiszekrény a memoba ÖBB InterCity szettekben már megtalálható volt, Ampz 18-95.0 sorozatjelű, Business osztállyal is felszerelt 1. osztályú kocsiként, így az A.C.M.E.-nek "csak" pár apróbb módosítást kellett elvégeznie a kész szerszámon (pl. új utastér).
ÖBB ABmz61 az A.C.M.E. gondozásában.
(fotó: Vécsei László)
A Bmz61-es kocsik egyébként mindegyik forgóvázzal komoly magyar vonatkozással is bírnak, hiszen a hegyeshalmi fővonalon rendszeresen vendégeket tisztelhettünk, illetve tisztelhetünk bennük mind a mai napig - hiszen a Hortobágy EC-ben még időnként mindig meg-meg fordul az SGP200-as forgóvázzal szerelt változat.
Ezen kívül a GySEV nemrégiben 26 darab Bmz 21-90 sorozatú személykocsit vásárolt az ÖBB-től, melyek jelenleg főként a Budapest-Sopron és Budapest-Szombathely viszonylatú IC-ken teljesítenek szolgálatot. A GySEV a kocsik egy részét ABmz sorozatú 1./2. osztályú kocsikká alakította át, de a fülkék méretét nem változtatta meg, csupán azok berendezése került átalakításra. Sokan ötleteltek, hogy mi lenne a tökéletes alapmodell a kocsik elkészítéséhez, az ember mosolyogva nézte az index vitafórumán a rosszabbnál rosszabb ötleteket (Volt az a kategória, ahol ha becsukom az egyik szememet és utána a másikat, akkor hasonlít a két kocsi egymásra!). Az A.C.M.E. kocsik minden paraméterükben megfelelnek a feladatra, és a megfelelő kocsinak csak egy új festés szükséges. Ha egy kis szerencsénk van - kiindulva a REX 1829 szettből - még nem lehetetlen, hogy az A.C.M.E. a magyar gyűjtőket is megörvendeztesse egy kiadással. (Információnk szerint fel lett téve a kérdés a gyártónak és egyáltalán nem zárkóztak el tőle!) A kérdés csak az, hogy vajon bevállalják-e a nem éppen egyszerű festési sémát - egy relatíve kis darabszámú - magyar kiadásért.
Még egy kicsit maradunk a személykocsi témánál, és át- (illetve a cseh után talán vissza-) térünk a nyomásálló kocsiszekrényes változatokra. Az A.C.M.E. az elmúlt év folyamán felelevenítette a RailTop egykori szerszámait. Ennek kapcsán készült egy gyári EC85-ös "DB-ÖBB EuroCity" szerelvény - mely 3 szettből állt; készült a memoba különkiadásában 2 InterCity szett, valamint a Reisezugwagen részére a 118/119-es "Münster" EC, mely szintén 3 részre bontva jelent meg. A kivétel nélkül "upgrading Design"-os kocsikból álló készletek után, most az V. korszak gyűjtői számára több meggybordó-szürke festésű szerelvény is megjelenik, de ebből a verzióból gyakorlatilag csak különkiadásokat találhatunk:
A nyomásálló kocsiszekrényes járműveket - a valóságnak megfelelően - kétféle forgóvázzal készíti a gyártó.
A 64/65-ös "Mozart" EuroCity a Reisezugwagen felkérésére fog készülni, limitált mennyiségben, ám nem kifejezett különkiadásként. A 3 szettből álló szerelvény tartalma a következő lesz az előzetes információk alapján:
1. szett: 1 db Amz (MD522-es forgóvázzal), 1 db Bmz (SGP300-as forgóvázzal), 1 db Bmpz (MD522-es forgóvázzal).
2. szett: 2 db Amz (egy SGP300-as, egy pedig MD522-es forgóvázzal), 1 db WRmz "Express Restaurant & Catering GmbH" logóval.
3. szett: 1 db Bmz és 2 db Bmpz kocsi. (Mindegyik MD522-es forgóvázzal.)
Az EC 64/65 egyik 1. osztályú Amz kocsija SGP300-as forgóvázzal.
Az EC 64/65 egyik 2. osztályú Bmz kocsija MD522-es forgóvázzal.
Az olasz gyártótól a német VEDES, egy szintén V. korszakos, 350 példányban megjelenő különkiadást rendelt meg. A német cég is egy osztrák zeneszerző nevére "hallgató" EuroCity-t kért, az EC22 "Johann Strauss" személyében. A Mozart EC-ben sajnos nem közlekedett a legjellegzetesebb nyomásálló kocsiszekrényes típus, mely az EC22-ben már megjelenik - az ÖBB BDmpsz kocsija személyében.
A teljes szerelvény egyébként 2 Amz, 2 Bmz, 2 Bmpz, 1 BDmpsz és 1 WRmz kocsiból fog állni, melyet különálló szettre bontott a kiadó, illetve a gyártó (Kettő 2 darabos, és egy 3 darabos szettre). Sajnos ez a szerelvény is részben elég rossz kiosztással jelenik meg, ha azt nézzük, hogy ismételten egy szettbe került 2 Amz és egy Bmz kocsi.
A járművek kidolgozottsága az EC 64/65 kidolgozottságával megegyezik. Külön érdekesség, hogy a korra jellemző táblatartóban elhelyezett táblát olvasható minőségben tamponozták a helyére. (Természetesen csak kinagyítás után olvashatóak a feliratok!)
Minden részlet a helyén, "olvasható" iránytábla a kocsi oldalán!
(fotó: Vécsei László)
Az EC22 1. szettje már megtalálható a VEDES-nél és viszonteladóinál, a többi szett pedig az év végéig megérkezik a kiadó ígérete szerint. Az EC65-öt decemberre ígérik a boltok polcaira.
Az V. korszak szerelmeseinek itthon is kötelező darabok ezek a kiadások is, hiszen a '90-es években és a 2000-es évek elején itthon is meg-meg fordultak ezek a kocsik a különböző EuroCity vonatokban.
Az A.C.M.E. standján egy kissé zavarba ejtő újdonsággal is összefutottunk, ami pedig az ÖBB Bcmz 59-91.1-es fekvőhelyes kocsija volt. Nem titok, hogy csapatunk az osztrák, svájci és német modellek gyűjtőiből áll, de még minket is meglepetésként ért a látvány. Ezt a típust - ahogy azt a Nightjet-es cikkben már ecseteltük - eddig csak a RailTop - nagynak épp nem nevezhető - szériájában találhattuk meg, megfelelő minőségben.
A vitrinben megtalálható volt az eredeti - egyébként 2013-ig élő - kék-fehér, és a ma is közlekedő "upgrading Design"-os változat Hadmustere is, utóbbi többféle feliratozással.
Az érdekes igazából az, hogy ezt a kocsit körülbelül 1 éve jelentette be a belga L.S. Models, akitől még egyelőre egy 3D terven kívül mást nem láttunk. A társaságban többször került szóba, hogy az A.C.M.E. hogyhogy nem csinál ilyen fekvőhelyest, ha már nála vannak az RT szerszámai. A válasz feltehetően egyszerűbb, mint gondolnánk. Valószínűleg nincs új a nap alatt, hiszen történt már olyan "véletlen", hogy tipikus L.S. Models jegyeket magánhordozó kocsi, az A.C.M.E. "dobozában" jelent meg - erre jó példa az ÖBB MUn hálókocsija. Sőt, ha már RailTop, akkor olyan is fordult elő, hogy a RailTop dobozból kivett kocsi alján hatalmas L.S. Models felirat díszelgett (ÖBB P típusú hálókocsi)! Illetve sorolhatnánk, hogy RailTop kocsi dobozán hatalmas A.C.M.E. matrica virított gyárilag, stb., stb.! (A RailTop - L.S. Models - A.C.M.E. - Heris - (Modern Gala) érdekes "kooperációjáról" egy többrészes cikksorozatot is lehetne írni, de ezt nem most tesszük meg!)
Minden esetre kíváncsian várjuk, hogy mi lesz ennek a történetnek a vége. Számunkra mindegy, hogy kitől lesz, csak minőségi legyen és nem utolsó sorban legyen!
Az osztrák vasút éjszakai kocsijai - nagy örömünkre - elég sok helyet foglaltak el a vitrinben. A felső sorban az egykori MU hálókocsik, még középen és alul a Bcmz 59-91.1-es fekvőhelyes kocsik különböző változatai kaptak helyet.
ÖBB Bcmz 59-91.1 "upgrading Design"-al - igazi hiánypótló termék a RailTop óta!
"Középen" a régebbi, még felül a mostani feliratozású verziót láthatjuk.
A kék-fehér verzió is sokáig koptatta a síneket.
Az A.C.M.E.-memoba kooperációjából sem maradhat ki a Nightjet téma. Az osztrák cég a Messe-n jelentette be a Nightjet ülőkocsikat tartalmazó különkiadásait. A gyűjtők polcaira két szettet szánnak:
Az egyik szett tartalma:
2 db Bmz73-as (Nightjet festésben - szürke, illetve kék szellőzővel), valamint egy "upgrading Design"-os Bmz61.
(forrás: memoba)
A másik szett egy Nightjet festésű Bmz73-ast, valamint egy Bbmvz-t, ezen kívül pedig szintén egy "upgrading Design"-os Bmz61-est tartalmaz.
(forrás: memoba)
Árak tekintetében nem tudunk újat mondani. Az A.C.M.E.-tól megszokott módon 3 darabos szettek ára 190-200, még a 2 darabos szettek ár (120(?))-125-130 EUR között fog alakulni. Az egyéni kocsik feltehetően drágulni fognak, és ha az L.S. keze benne van az ügyeben (?) - akkor ott a 70 EUR/kocsi ár lesz a mérvadó!
Most, hogy pattanásig feszítettük az idegeiteket - ezzel a "rövid" személykocsis "bevezetővel" - jöjjön a magyar modellezők jelentős hányadának a mostani leglényegesebb A.C.M.E. kiadása: az echte magyar, olasz feldolgozásban: a Gigant!
Bizonyára sokatokat izgatja, hogy mikor is lesz Gigant, hogy milyen festésben (esetleg festésekben?), valamint hogy mennyiért. Sokan már számoljátok a napokat karácsonyig, mert addigra ígérték, hogy a boltok polcaira kerül.
Van két jó hírünk és egy rossz.
Hát az első jó hír az az, hogy karácsonyig már "csak" 7 hét van hátra és - ha esetleg - azon szerencsések közé tartoztok, akiknek már csak egyet kell aludni addig, akkor hamar el is telik az idő. A rossz hírünk meg az, hogy Gigant feltehetően csak annak lesz a fa alatt, aki vesz egyet, túlárazva, másodkézből.
De türelem, van még egy jó hír - ha visszanéztek - és most komolyra fordítjuk a szót: Lesz Gigant, de csak jövőév májusában várható, ha minden jól megy, a bemutatója pedig februárban, Nürnbergben lesz a tervek szerint.
Az első verzió a megígértekhez híven az RCH-s lesz, majd ezt fogja követni egy vörös csillagos verzió is.
Árat egyelőre még nem árult el az A.C.M.E. képviselője kérdésünkre. A gyűjtők csak remélhetik, hogy a gyártó tolla - a piaci igény láttán - nem fog vastagabban fogni. (Sajnos erre kicsi az esély.)
Variációk egy témára: a 027-es RCH-s és egy vörös csillagos (ha lehet hinni a gyártónak a 037-es) "Gigant" is megérkezik a jövőév közepére - az A.C.M.E. ígérete szerint.
(forrás: A.C.M.E. 2017-es katalógus)
Összességében az A.C.M.E.-től nagyon szép felhozatalt láthattunk a Messe-n, sok formaújdonsággal, illetve újragondolt vagy éppen hiánypótló modellel, ami nem csak a külföldi, hanem a hazai közönség számára is érdekes lehet. Reméljük, hogy a szép látványhoz a gyártás minősége is hozzá fog járulni, amire apró jelek utalnak!
A cikksorozat következő részében pedig a Messe kiállítási részét mutatjuk be az N-től, a H0-n át, a legnagyobb méretekig.
Szöveg: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!