Ha itt az ősz és az október, az a magyar modellezők egy részének egyet jelent a bécsi vásárral.
Éppen ezért az elkövetkező cikksorozatunkban a "Modellbau Messe Wien 2017" rendezvényről olvashattok majd. Azért döntöttünk a cikksorozat mellet, mivel látnivaló akadt szép számmal, és még így is a teljesség igénye nélkül fogjuk csak tudni bemutatni nektek a rendezvényt.
A sorozatban bemutatkozik több újdonság, Handmuster, különkiadás és nem utolsó sorban egy-két háttér információt is megosztunk veletek a hamarosan várható magyar, illetve magyar vonatkozású modellekről!
Közép-Kelet-Európa egyik legjelentősebb modellvásárán gyakorlatilag minden modellezési ág képviselteti, legyen szó földi, vízi, vagy légi közlekedésről. Nem túlzok talán, ha azt mondom, hogy az évente megrendezésre kerülő, és már hagyománnyá vállt bécsi vásár - talán a legtöbb magyar (vasút)modellező által látogatott külföldi rendezvény.
Vasútmodell szemléről lévén szó, mi most természetesen a vasútmodell "szekció"-t fogjuk nektek bemutatni - a teljesség igénye nélkül, alapvetően az 1:87-es méretarányra építve, hiszen ezen a vásáron abszolút az övé a főszerep!
Újdonságokból az idén sem volt hiány: Több gyártó formaújdonságait, valamint újragondolt modelljeit tekinthette meg az érdeklődők sokasága a vásár területén, amik között szép számmal akadtak a magyar modellezők számára is érdekes járművek.
A következő cikkekben csoportosítva mutatjuk be, hogy milyen modellek kerülhetnek a gyűjtök polcaira a közeljövőben!
Az első cikkben a két "óriás", vagyis a ROCO és a PIKO kerül terítékre.
A sorozat többi részét az alábbi linkeken éritek el:
2. rész - Újdonságok - Jägerndorfer Collection, Rivarossi, Mk modell - POSCH modell
3. rész - Újdonságok - A.C.M.E.
ROCO
Az egykori osztrák cég most sem hiányozhatott a Messe területéről. A gyártó újdonságai közül már bizonyára sokan várják a cég Vectron-ját, ami az első lesz - a nem Hobby kategóriában - mivel eddig szériában csak a PIKO és a TRIXX gépeit láthattuk a boltok polcain. Az egyik kiállított bemutatópéldány a svájci BLS ruhájában pompázott a nagyközönség előtt.
A ROCO Vectron-ja a BLS gúnyájában.
A gépet elnézve a "Vectron-piac" új szereplője igencsak magasra tette a lécet! Ez egyáltalán nem csoda, hiszen a svájci piacra szánt termékeket a ROCO különös gonddal kezeli. A részletek egytől-egyig a helyükön vannak a gépen, és a ROCO-tól - az utóbbi időben megszokottól eltérően - igen nagy precizitású és nagy igényességgel készült járművet vehetnek majd kezükbe a gyűjtők. (Reméljük, hogy az utóbbi időben igencsak sok problémát okozó gyártási egyenletesség sem szab ennek akadályt!) Ennek egyik szép példája, hogy a ROCO most különösen ügyelt az áramszedők csúszófejeinek különböző kialakítására is, melyeket a valóságban alkalmazott felsővezeték- és feszültségrendszerek tesznek szükségessé.
Hogy a többi mozdony milyen felszereltséggel fog a boltok polcaira kerülni az még merőben kérdéses, ugyanis nem kifejezetten svájci piacra szánt gépek esetében több egyszerűsítés is fellelhető a már közzétett adatokban. Ilyen például az, hogy a hasonló MS rendszerű gépek más példányai - a mostani tervek alapján - 1 féle áramszedővel fognak leszállításra kerülni! A biztos az, ami már megtörtént, úgyhogy reméljük a legjobbakat.
A most bemutatott két mozdony közül a BLS gépét a gyártó - az eddigi ígértnél korábban - már a napokban megküldi az üzleteknek, amíg az MRCE "Connected by Rail" Werbelok-jára - mely a másik bemutatkozó volt a vásáron - még 2018. II. negyedévéig várnunk kell.
Az MRCE 193 640-es pályaszámú "Connected by Rail" Werbelok-ja - mely a valóságban az Innotrans 2016 szakkiállításra készült - szépen halad, de a modell festésén még sokat kell finomítania a gyártónak a kiadásig.
Ezeken felül a gyártó katalógusa alapján a közeljövőben a Railpool, az MRCE, a PKP Cargo és a Lokomotion színeiben számíthatunk még a gépre. A PKP Cargo verziója a BLS mozdonnyal együtt a napokban kerül a boltok polcaira, az MRCE és a Railpool gépeit pedig még az év folyamán leszállítja a gyártó, ellenben a Lokomotion-re még jövőév áprilisáig várnunk kell.
A Railpool és az MRCE színeiben állandó magyar vendégekre találhatunk, a PKP Cargo és a Lokomotion esetében pedig két vendégművészt vehetnek birtokukba a magyar modellek szerelmesei.
Egy kis szerencsével az osztrák pályákon rendszeresen futó, magyar vonatkozású gépek is felkerülhetnek a későbbiekben a gyártó kínálatába. Ezek közül a legnagyobb esély a GySEV gépeire van, de az Ausztriában rendszeresen mozgó MMV-s verzió is felkerülhet a palettára, hiszen az az ELL festés kis mértékű változtatását igényli csak, amit nagy valószínűséggel kiad a gyártó.
A modellek árukat tekintve hang nélkül 200, még a digitális-hangos verzióban 270 EUR körüli értéken fognak mozogni DC rendszerben, ami egy formaújdonság villanymozdony esetében átlagos árnak tekinthető.
A ROCO formaújdonságai közé bekerült az Osztrák Szövetségi Vasutak 1041-es sorozatú villamosmozdonya is.
A gépet a kis szériás kiadásokon túl eddig nagy szériában csak a játékkategóriát képviselő Kleinbahn-tól láthattuk H0-ban. A ROCO palettáján eddig csak a 1141-es, a 1041 modernebb változata szerepelt.
Az ÖBB 1041-ese a ROCO interpretációjában.
Ez a minta példány is precíz kidolgozottságról árulkodik, a gyártó törekedett, hogy a lehető legtöbb részletet jelenítse meg a mozdonyon. Az 193 640-eshez hasonlóan formájában már ő is késznek tekinthető, festése azonban még erősen kísérleti jelleggel bírt.
A mozdony - a gyártó adatszolgáltatása alapján - 2018. május-június környékén kerülhet a boltok polcaira 210 EUR körüli áron.
PIKO
A német PIKO sem hiányozhatott a kiállítók sorából. Standján több formaújdonság és újragondolt modell is helyet kapott. A választékból erősen érződött a ROCO-val folytatott vásárlókért folyó harc.
Az érezhető piaci nyomás hatására PIKO standján megtekinthető volt az újragondolt Vectron is, ami "egészen véletlenül" a jövőre a ROCO-tól is megjelenő Lokomotion gúnyájában pompázott. De mit is jelent a PIKO esetében az újragondolás?
A gép új áramszedőket kapott, melyek az egykori bumfordi PIKO Hobby áramszedők után nagyon sokat dobtak a gép külsején. Ezen kívül a forgóvázakba új tengelyek kerültek, szintén a Hobby kategóriás tengelyek kiváltására. Magán a fő formán a PIKO nem változtatott. A javítások ellenére üdvözlendő, hogy az ár a mostani árszinten maradt és a DC mozdonyért nagyjából 170 EUR-t kell a kereskedőnél hagynunk.
A PIKO ráncfelvarrott Vectron-ja a Lokomotion színeiben. Szép összkép, de sajnos (talán?) már időben kicsit elkéstek vele.
(forrás: PIKO-Twitter)
A PIKO ezen felül a korábbi Vectronok-hoz feljavítókészletek formájában is kínálja ezeket az alkatrészeket. A 4 darab tengelyért mindössze 15 EUR-t kérnek, mely véleményem szerint abszolút baráti árnak tekinthető. Az áramszedők esetében azonban már mélyen a zsebébe kell, hogy nyúljon az ember, ugyanis annak már a darabára 15 EUR. Áramszedőből a PIKO-tól mindössze 2 fajta érhető el - az általánosan a típusokon alkalmazott 4 fő fajtával szemben.
Egy MS mozdony esetében egy ilyen átalakítás tehát rendkívül költséges (kb. 75 EUR). Aki most tervez Vectron-t vásárolni, vagy szeretné a régi gépét ránc felvarrni, annak mindenképpen érdemes figyelembe vennie azt a tényt, hogy a ROCO esetében egy sokkal precízebb, finomabb futású, és nem részben anyagában színezett mozdonyt kapunk minimális - kb. 30 EUR-s - ártöbbletért, a PIKO esetében viszont egy abszolút elnyűhetetlen mozdonyról beszélünk, ami a ROCO-val szemben gyakorlatilag nem igényel karbantartást és sokkal kevésbé sérülékeny.
A PIKO standjának másik - szinte vörös szőnyegen bemutatott - "sztárja" a formaújdonság ÖBB 1041-es volt, ami az Expert-széria választékát fogja bővíteni. A ROCO-val ellentétben itt még festés nélküli Handmuster-t láthatott a közönség. A mozdony összképe itt is szép és részletes - a ROCO-hoz hasonlóan - ami az utóbbi időben egyáltalán nem szokatlan a német gyártótól.
A valóságban kis darabszámú sorozat, most két nagy gyártó gondozásában is a boltok polcaira kerül.
És itt most engedjetek meg egy kis kitérőt, mivel sajnos van egy de! A PIKO az a gyártó, akiért a szívem vérzik régóta. Jó irányba halad, de valahogy mindig marad egy-egy olyan szembetűnő részlet az új gépeken is, amit nem tudok hova tenni. Az az érzésem, hogy bizonyos esetekben képtelenek levetkőzni a Hobby-széria megoldásait. Szívesen mondanám erre a gépre (is), hogy "erről a gépről már nem tudom megmondani, hogy PIKO annyira precíz", de sajnos mégsem tudom. Már a mintadarab orrán szembetűnik - hogy a nemrégiben megjelent ÖBB 1010/1110-esekhez hasonlóan - az ablaktörlőket felöntötték az ablakokra. A 1010/1110-es esetében ez olyan formán súlyosra sikerült, hogy az ablaktörlő egyik része a kasznira, másik része az ablakra került felöntésre és azt megszakította az ablakkeret fekete gumitömítése. Ez azért rendkívül bosszantó, mert a gyönyörű villamosfék-ellenállásmezők majdnem megszólaltak a gép tetején, és a ROCO verziója ebben a tekintetben a "kanyarban" sem volt.
Minden esetre kíváncsian várjuk a PIKO új üdvöskéjét, akinek pontos megjelenési ideje még nem ismert, azonban árát már közölte a gyártó, ami 155 EUR körül lesz (DC változatban), vagyis nagyjából 3/4-ébe fog kerülni, mint a konkurens ROCO gépe.
A PIKO palettájára végre felkerült a DB 111-es mozdonysorozata is, ami a német vasút egyik igen meghatározó villamosmozdony típusa. Ha a mozdonyt nem a PIKO standján láttuk volna, akkor erősen el kellett volna gondolkoznunk, hogy vajon ki lehet a gyártó. A gép ebben az esetben is nagyon szépen kivitelezett és itt már elég jól sikerült leküzdeni a Hobby-széria "berögződéseit". A felöntött alkatrésznek már nyomát sem találjuk. Mint azt megtudtuk az elektronika több plusz funkciót tud, mint például a vezetőállás és géptér világítás, vagy a viszonylatjelző kapcsolható világítása.
DB 111 a PIKO-tól: reméljük, hogy megtartják ezt a fejlődési irányt!
A nemrégiben megjelent mozdonyhoz egyébként nagyon baráti áron juthatunk hozzá: a gyártó körülbelül 145 EUR-ért kínálja ezt a formaújdonságot (DC, analóg verzióban).
Ez a mozdony nagyon kellemes meglepetést okozott és reményeink szerint már a PIKO jövőjébe mutat.
Az érdeklődőknek figyelmébe ajánljuk a PIKO bemutatóvideóját, melyben átfogó képet kaphatunk a mozdonyról:
A két nagy gyártó összességében kitett magáért. Mindkét féltől kinézetében színvonalas újdonságokat láthattunk, a gépek technikai oldalát pedig, majd az idő igazolja.
Ugyan ez nem tartozik a témához, de mint világítástechnikával is foglalkozó mérnök a járművek bemutatásában és megvilágításában, mind világítástechnikai, mind fotós szemmel alapvetően gyakorlatilag minden a Messe-n megjelent gyártó 1-est érdemel. A gépek fotózás szempontjából rossz oldalról, vagy nagyon lapos szögből (ún. súrlófénnyel) voltak megvilágítva. A PIKO ÖBB 1041-ese volt az üdítő kivételével - ezt a vonalat lenne célszerű követni. Volt olyan eset is, hogy a jó megvilágítás ellenére a rendesen megvilágított oldalhoz nem lehetett hozzáférni - erre jó példa a ROCO.
A megvilágítás a mai világban marketing szempontból is nagyon lényegessé vált, erre nem ártana, ha jobban odafigyelnének a gyártók is.
Ezt azért is emeltem ki, mert nagyon sokan fotózzák a járműveiket és a megvilágításnak ebben nagyon fontos szerepe van, amire a cikkben találunk mind követendő (PIKO ÖBB 1041), mind pedig elrettentő (ROCO MRCE 193 640) példát is.
A következő cikkünkben az osztrák Jägerndorfer Collection, a Hornby csoporthoz tartozó olasz Rivarossi, valamint a mindenki által ismert magyar POSCH modell újdonságai kerülnek terítékre, nem kevés magyar vonatkozással.
Szöveg: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!