Összefoglaló 2017...
2018. január 15. írta: Földesi Gergely

Összefoglaló 2017...

...avagy a Szemle első (még) csonka, de tartalmas éve.

Kedves Olvasóink!

Így az új év elején engedjétek meg, hogy kicsit kilépve a tesztek, bemutatók, interjúk, gyűjtemények világából kicsit visszatekintsünk a Szemle első csonka, ám mégsem eseménytelen "évére".

Az oldal mindössze 3 hónappal ezelőtt, 2017. októberének közepén indult, azzal a céllal, hogy egy olyan felületet hozzunk létre, amin nemzetközi szemléletmóddal mutatunk be modelleket, kiállításokat, újdonságokat, illetve készítünk interjúkat a magyar (és külföldi) vasútmodellezés ikonikus, meghatározó vagy éppen "szárnyait bontogató", de még kevéssé ismert alakjaival.

A nem titkolt céljaink egyike, hogy olyan modelleket is bemutassunk a nagyérdeműnek, melyek igazi kuriózumok nem csak a hazai, hanem a nemzetközi viszonylatban is. Így történhetett meg az is, hogy az első cikkünk kapásból a Hobbytrade DB emeletes vonatát mutatta be, mely az egzakt kategóriában a mai napig egyedül áll, technikáját és alapfelszereltségét tekintve pedig a nyomdokain megjelent BRAWA IC2 szerelvényt is lekörözi.


A Hobbytrade szerelvénye nem csak, hogy igazi ritkaság, de technikai színvonalát tekintve még mai szemmel is páratlan alapfelszereltséggel rendelkezik.
(fotó: Vécsei László)

A 2016/2017-es menetrendváltás nagy változásokat hozott Európa vasútjain mind a helyi, mind pedig a távolsági közlekedésben. Ennek egyik nagy megnyilvánulása az éjszakai vasúti közlekedés - túlzás nélkül - szinte teljes átalakulása volt Európa szerte. A DB éjszakai leányvállalatainak megszűnésével új operátor lépett az európai éjszakai vasúti közlekedés élére az ÖBB személyében. Az új helyzet egyfelől elhozta a járműpark részleges átalakulását: az ÖBB leállította az öreg, vagy/és kis példányszámban futó kocsicsaládjait. A T2S, P és MUn típusú hálókocsik egy része új gazdára talált elsősorban az EETC, valamint más magántársaságok személyében. Az igények és a szükséges kocsimennyiség azonban nagyban megnőtt az "átvett viszonylatok" hatására, ezért az ÖBB a kieső járműveket a DB megszűnt leányvállalatainál fölöslegesség vált, 42 datab, alig 15 éves Siemens WLABmz 173-as hálókocsi megvásárlásával oldotta meg. Annak ellenére, hogy a fekvőhelyes kocsik között nem történt leállítás, azok száma sem bizonyult elégségesnek a jelentkező többletigény kielégítésére, ezért az ÖBB DB-nél felszabadult járműállományból további 15 Bvcmbz sorozatjelű, igen koros, azonban modernizált kocsit is átvett. Az új felállás új márkanevet és új designt is szült: ez lett a Nightjet.

A vasútmodell gyártók hamar le is csaptak a témára: az év vége felé több kocsiszett tervezete is napvilágot látott, mind az A.C.M.E., mind pedig a téma zászlóshajójának számító L.S. Models háza táján. A következő cikkünk ezért - nem meglepő módon - ezt a témát boncolgatta.


Az alapmodellek adottak, "csak" a festés hiányzik.
(forrás: L.S. Models)

A gyártók nagy fába vágták a fejszéküket, mert az egyes kocsitípusok színezései sem lettek teljesen egységesek, azonban jó hír, hogy az alapmodellek mindegyike rendelkezésére áll a gyártó(k)nak, így már "csak" tényleg festeni kell. Mi - szerkesztők - már nagyon várjuk a kocsik megjelenését, hiszen mint az kiderült az eddigi cikkeinkből, az éjszakai vasúti közlekedés nagyon közel áll a szívünkhöz.


Az örök klasszikus Bcmz61 ikonikus alakja az osztrák éjszaki járműparknak. Hamarosan ő is új ruhába öltözik az L.S. Models-nél.
(fotó: Vécsei László)


Az ördög a részletekben rejlik: ez a festés, ezen a kocsin típuson egyedül a 217-es pályaszámú "egyeden", és rajta is kevesebb, mint 1 évet élt, mielőtt ő is megkapta a Nightjet "egyenruháját".
(fotó: Vécsei László)


A Siemens hálókocsik nemrég már a boltok polcaira kerültek az átmeneti festésben is - német színezéssel, de már ÖBB logóval.
(fotó: Vécsei László)

Nem titkoltan nagy favoritunk, az itthon és külföldön is eléggé ritka L.S. Models. A holland gyártó járműveinek igazi értéket a hihetetlenül magas kidolgozottság, részletesség, minőség, valamint a - "nagyszériás" gyártás ellenére -  korlátozott példányszámból adódó exkluzivitás adja. A gyártó egyetlen hátránya, hogy malmai kissé bizonytalanul, és általában eléggé lassan őrölnek. (Szerencsére ebben pozitívak az utóbbi időben a változások.) Így eshetett meg, hogy a majd' 1,5 évvel ez előttre datált, az utolsó idők szinte teljes CNL közlekedését lefedő szettsorozatuk mindössze pár hónapja került a boltok polcaira. A sorozatból hozzánk is került 3 szett, amiből a 49053-as cikkszámú CNL 471 "Sirius" az oldal hasábjain is bemutatkozott. A megjelenés annyira hiánypótló erejű volt az elmúlt évek hiánya nyomán a teljes sorozat a legtöbb bolt raktárából a megjelenéstől számított alig egy hét alatt elfogyott és utángyártás sem nagyon várható az exkluzív, korlátozott számban megjelent szettekből - pedig igény lenne rá.


A holland gyártó mindig is élen járt az éjszakai kocsitípusok terén. A CNL kocsiknak az utóbbi időben szűkén volt a piac, de közülük is a legkeresettebb típus a kép bal szélen helyet foglaló kerékpáros és poggyász szakasszal ellátott fekvőhelyes kocsi volt, mely igazi német kuriózumnak számít.
(fotó: Vécsei László)

A modellbemutatók után új vizekre eveztünk, ugyanis október végén jött a bécsi Messe. A osztrák fővárosban évente megrendezésre kerülő esemény a magyar (vasút)modellezők által leginkább látogatott külföldi rendezvény. A kiállítók soraiban évről-évre megtaláljuk mind a gyártók, mind pedig a kereskedők képviselőit. Ez ebben az évben sem volt másképp. 
Az idei vásáron is akadt látnivaló bőven: 3 részben fejtegettük - a teljesség igénye nélkül - a különböző gyártók érdekesebb nemzetközi és hazai vonatkozású modelljeit, egy cikkben pedig a rengeteg terepasztalt vehették szemügyre a Szemle olvasói.
A vásáron sok nagy gyártó is viszonylag kis standdal, szolid, csendes bemutatókkal készült. Az A.C.M.E. standját vitathatatlanul az osztrák járművek uralták, de helyet kapott náluk a cseh, az ukrán, a (z ex.) jugoszláv és a magyar vasutak néhány járműve is, melyek jelentős magyar vonatkozással is bírnak. A Gigantról is leszállt a fátyol - ami az "időzítést" illeti - azonban az árat még az A.C.M.E. képviselője nem tudta megmondani - ami nem is csoda - hiszen a piaci kereslet hatalmasat ugrott a modellre, ami bizonyára a gyártó előtt sem maradt rejtve.



Az A.C.M.E. standján igazi nemzetközi kavalkád uralkodott - nagy örömünkre!


A megjelenés májusban várható, az ár azonban még a bizonytalanság homályába vész. Reméljük, hogy a gyártó ceruzája a piaci helyzet alakulása miatt nem fog lényegesen vastagabban fogni, de erre sajnos kicsi az esély.
(forrás: A.C.M.E. 2017-es katalógusa)


A Hornby csoport megtartotta a szokásos sláger témáit, melyeknek egyike a Rivarossi újonnan nagyon felkapott kelet-német iránya, amiből ezúttal új fejlesztésű "Y" kocsik kerültek a nagyközönség elé.


Egy hasonlóan részletes és élethű WLAB-ot itthon is elfogadnának a gyűjtők.

Az osztrák Jägerndorfer Collection standján a magyarok szívét megdobogtató GySEV Ventus, vaéamint a hiánypótló ÖBB 2068-as is helyet kapott. A Desiro-ról már akkor is tudtuk, hogy késni fog, de végül a gyártó a 2068-assal is megcsúszott.


A Desiro ML-t már nagyon várják a magyarok - elveben hamarosan jön - de a 2068-asnak is lesz magyar vonatkozású kiadása is. Az egyetlen keserédes dolog, hogy a gyártó (ismét!) lekéste a "jackpot" időszakot - vagyis a karácsonyt. 

Mivel éves összefoglalóról van szó, ezért sokat gondolkoztam azon, hogy mi volt az idei vásár leginkább meghatározó eleme, ami nem volt könnyű feladat a rengeteg kiállító újdonságainak és bemutatóinak függvényében.
Én azt mondanám, hogy az igazi - és legjobban érezhető - "hangulati" elem az a "két óriás harca" lenne, akik korántsem a csendes részét képezték a vásárnak. A PIKO és ROCO standján abszolút érezhető volt a meggyengült osztrák - mára német - gyártó és az egyre jobban erősödő nagy múltú - egykori kelet-német - gyártó harca a vásárlókért: Ennek szép példája, hogy a valóságban kevés példányban gyártott ÖBB 1041-es villamosmozdony mind a két gyártó formaújdonságai között szerepelt, valamint a Vectron-ok terén is folyt a csata: a PIKO a régi modelljének ráncait varrta fel, míg ROCO egy formaújdonságot mutatott be. Akkor még nagyon elismerően nyilatkoztunk a ROCO gépről, melynek BLS verziója nagyon elnyerte a tetszésünket. Az azóta megjelent mozdony megjárta "szerkesztőségünket" is, azonban csalódnunk kellett mind a műszaki kivitelben, mind pedig a festési minőségben, így cikk végül nem született belőle. Minden esetre reméljük, hogy a ROCO a gyártási és összeszerelési (széria) hibákat, elnagyolásokat a jövőben javítani fogja, mert ha nem, akkor bizony a kiélezett versenyben a mérleg nyelve, hamar a konkurens PIKO felé billenhet. (Ha a hibákat orvosolja a gyártó, akkor természetesen a Szemle hasábjaira a későbbiekben még felkerülhet a mozdony.)
A PIKO fejlődésének szép példája egyébként itt már festett verzióban mutatkozott be a DB BR 111-es villamosmozdony személyében, amiről még később szót fogok ejteni.



Variációk egy témára: A kis példányszámú típussal mindkét óriás be kíván törni a piacra.


A Vectron esetében a ROCO mozdonyában csalódnunk kellett. Ha a gyártó a gyártási és összeszerelési minőségen nem javít sürgősen, akkor a kiélezett versenyben alul fog maradni.

A várakozás a legnehezebb az emberek - így a (vasút)modellezők - többségének is, azonban jó dolog az az érzés is, ha az ember - mikor kézbe vesz egy várva várt modellt - úgy érzi, hogy megérte várni. Következő cikkünk egy ilyen modellről szólt. Ezúttal a várakozás 6 évet jelentett: A HERIS Modelleisenbahn ugyanis 2011-es katalógusában jelentette be, hogy elkészíti a lengyel gyártású "Y" gyorsvonati kocsikat és már rögtön az első adatok között megtalálhatták a magyar gyűjtők a MÁV-os verziókra való utalást is. A kocsitípus hazánk egyik legmeghatározóbb gyorsvonati járműve jelenleg is, formája nagy mértékben eltér a más államokban gyártott "Y" kocsikétól, így nem csoda, hogy az első START-os és MÁV-os pályaszámok is már előrendelésben elfogytak. A második pályaszám külföldön már megjelent, azonban itthon még várni kell rá. A HERIS esetében nehéz kérdés a minőség, azonban szerencsére most elmondhatjuk, hogy a gyártási minőség kiegyenlítettebb lett az eddigiekhez képest, és megalkották a gyári modellek közül az eddigi legkevésbé kompromisszumosabbat a magyar vonatkozású gyorsvonati kocsik terén, ami nem utolsó sorban itthon vásárolva (!) ár-érték arányban verhetetlen.



A HERIS most kitett magáért - érzékelhetőek a javulás jelei!

A hazai vasút szerelmeseinek jelentős része mindig is ámulva nézte a tiritarka Metropol EuroNight-ot. Az évről-évre kisebb-nagyobb mértékben változó - a menetrendváltásig - igazán impozáns hosszúságú vonatban állandó jelleggel közlekedtek a magyar, a lengyel és a cseh vasút járművei - úgy is mondhatnánk ők adták az állandó kemény magot. Ha kellett volna választani, hogy melyik kocsi a legkülönlegesebb, akkor a legtöbben biztosan a CD Siemens Comfortline hálókocsijára voksoltak volna, melynek Göncölszekeres festése tökéletesen illeszkedett a kocsitípus gyönyörű vonalaihoz. A következő cikkünk tehát nem meglepő módon a Siemens Comfortline hálókocsijairól szólt, ismételten az L.S. Models gondozásában.


Itthon csak a cseh verzió járt, azonban Basel-en át Zürich-be közösen ment mindkét társaság hálókocsija, méghozzá napi rendszerességgel.
(fotó: Vécsei László)

A modellek bemutatásával szerettük volna érzékeltetni, hogy bizony gyári szinten is - ha a gyártóban és a vásárlókban is megvan az igény - lehet törekedni az apró részletek kidolgozására is. Az L.S. a Comfortline kocsiknál külön kiemelte a cseh és német változat közötti kidolgozott, apró eltéréseket a saját weboldalán is.


Akár egy feladvány is lehetnet: Elrejtettünk (nagyjából) 50 apró különbséget a képen! Ki az aki mindet megtalálja?
(fotó: Vécsei László)

A Szemle hasábjain fontosnak érezzük azt is - ahogy korábban már említettem - hogy felkaroljuk és megismertessük a közönséggel, azokat a feltörekvő gyártókat, kisiparosokat, modellezőket, akik igyekeznek maradandót alkotni a vasútmodellezés világában, pláne örömmel tesszük azt, ha hazai modellezők fognak össze a nemes cél érdekében, ahogy ez az Mk modell csapatának esetében is történt.
Dávidékat a virtuális világból már rég ismertük. Mind a ketten a hazai kisvasutak megszállottjai, ennek okán az egyik - ha nem a leg- - kedvesebb típusuk a magyar kisvasutak igáslova: az Mk48-as. 
Az cikkben elmesélték, hogy hogy is kezdődött minden az ő életükben, aztán hallhattunk - az eredetileg szimulátorba készülő modell - "irányváltásáról", illetve bemutatkozott a még festés előtti mozdony is, valamint a srácok beavatták a Kedves Olvasókat a jövőbeni terveikbe is.


Ennek indult...
(forrás: Mk modell)


...és ez lett belőle!
(fotó: Vécsei László)

Nagy öröm volt számunkra, hogy kis híján 1200-an olvasták/olvastátok a velük készült interjút - mely az egyik legnagyobb nézettséget érte el és - ezen felbuzdulva - hamarosan egy nagy meglepetésre is készülünk az elkészült modell bemutatója kapcsán, de ez legyen még a mi titkunk.

Az események időrendje a cikkek megjelenését illetően kicsit megtört az év vége felé, ugyanis november 1. felében ismét a gödöllői kiállításra vettük az irányt. Annyi volt a látnivaló a kis alapterületű - ám nagyon magas igényességű - kiállításon, hogy sokat vacilláltunk, hogy a több száz elkészült fotóból mi az, amit egy rövid cikkben kihagyhatunk. Végül hihetetlen küzdelem árán sikerült leredukálni a fotók számát valamivel több, mint 70-re, de szívünk szerint valamennyi képet megosztottuk volna!
Akkor a cikkben ezt írtam "zárszóként": "Gödöllő azt érzem, hogy tömören és röviden leginkább egy követendő, jó példa. Benne megmutatkozott - illetve megmutatkozik időről-időre - az az igényes hozzáállás, tisztánlátás és szépérzék, ami ennek a hobbinak az alapja."
Egy szó, mint száz, mivel most sem tudnék röviden mást írni, engedjétek meg, hogy egy-két kedvenc képemet osszam meg veletek a visszaemlékezésben:













Gödöllőn minden asztal magáért beszélt.

Az év a modellezés szempontjából egy nagyon kellemes meglepetéssel zárult. Az utolsó tesztben az egykori kelet-német óriás - vagyis a PIKO - új üdvöskéje került a szigorú szemeink elé. A PIKO DB BR 111-es mozdonya minden tekintetben kiállta a próbát és megszületett a Szemle történetének első csupa 10-ese, ami annak fényében különösen kiemelkedő, hogy még a favorit L.S.-nek sem adtunk eddig maximális pontszámot. 
PIKO ezzel a géppel nagyon magasra tette a lécet. Mind a mozdony technikai színvonala, mind a kinézete 1. osztályú lett, ár-érték aránya pedig egyszerűen verhetetlen (jelenleg!). A mozdony a konkurencia Vectron-jával együtt jött ki, de azt minden tekintetben veri és - ha ez így megy tovább - akkor a már sokat említett mérleg könnyen a PIKO javára dőlhet. Mi részünkről csak azt kívánhatjuk, hogy csak így tovább.


A PIKO 111-ese feladja a leckét a konkurenciának!

Remélem, hogy Nektek is olyan jó érzés volt visszatekinteni erre a 2,5 hónapra, mint nekünk, miközben a cikk született. 2017-ben mindössze 2,5 hónapot "üzemeltünk", ennek ellenére rengetegen olvasták a cikkeinket. Hogy egy kicsit beszéljünk a fránya számokról is: a csúcs olvasottság - ami a cikkeket illeti - majdnem 1200 volt, de az ezres olvasottságot több cikk is meghaladta, a napi látogatószám pedig több alkalommal is túllépte az 500-at.
Reméljük, hogy idén is ilyen sokan fogtok velünk tartani és - hogy ne maradjatok le a legfrissebb híreinkről - ha még nem tették meg, akkor lájkoljátok facebook oldalunkat, amit az alábbi logóra kattintva értek el!

facebook_logo.jpg

 

Szerkesztette: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képek a szerző felvételei!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr3113569345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása