Újdonságok - Nightjet flotta az L.S. Models-től...
2017. október 20. írta: Földesi Gergely

Újdonságok - Nightjet flotta az L.S. Models-től...

...avagy régi formák új gúnyában és formaújdonságok!

A mostani bejegyzésben egy kis beharangozót láthattok a magas minőségéről méltán híres belga gyártó újdonságainak egyikéről.

Az L.S. Models méltán érdemelte ki a gyűjtők bizalmát és elismerését, magas minőségével és részletességével. A gyártó a Benelux államok, valamint az SNCF járműveinek gyártásán túl igazi ismertségre a nemzetközi forgalomban közlekedő fekvő- és hálókocsik sokaságával tett szert. Ennek okán nem csoda, hogy az Európában jelenleg - az éjszakai vonatok esetében - monopolhelyzetben lévő ÖBB Nightjet kocsijai is felkerültek a cég palettájára. Az első hírek már bő fél évvel ezelőtt napvilágot láttak és szép lassan úgy néz ki, hogy körvonalazódik a végül talán gyártásba, onnan pedig a boltok polcaira kerülő típusok mibenléte is.

nj_arz.JPGEgy eddig egyedülálló menet: Tisztán Nightjet kocsikból álló vonat élén várakozik az ÖBB 1116 195-ös pályaszámú Nightjet Taurusa Wien Hbf. ARZ-n 2017. július 4-én.
(fotó: Földesi Gergely)

A cég - a most nyilvánosságra került közlése szerint - a teljes Nightjet flottát szeretné elkészíteni 1:87-ben. Ez az előzetes adatok szerint kiterjed mind az ÖBB, mind pedig az egykori DB leányvállalatoktól vásárolt járművekre:

lsmodels_nightjet.jpgA várható kocsitípusok
(forrás: L.S. Models)

A katalógusból jól látszik, hogy az L.S. több klasszikusa is helyet kapott a kínálatban új festési variációként.
A jelenleg futó egykori ÖBB fekvőhelyesek mindegyike bekerült a kínálatba. Ez 3 típust jelent a Bcmz 61, a Bcmz 73.1 és a Bcmz 73.2-es kocsik személyében, utóbbinak külön érdekessége, hogy gyártását a Dunakeszi Járműjavító végezte 2000 és 2001 között - akkor már Bombardier ként.

22712720_1540384229343529_592847805_o.jpgÖBB Bcmz 61, még az eredeti osztrák gúnyájában. A Liliput - enyhén szólva is kompromisszumos - modellje után a gyűjtők kezeibe igazi gyöngyszemek kerülhettek.

22662405_1540365966012022_1492018394_o.jpg22662614_1540365809345371_1683625069_o.jpgÖBB Bcmz 73.2 - avagy variációk egy témára. Felül az eredeti kék-fehér-szürke festésű, még alul az egyetlen új ÖBB festésű kocsi modellje látható. Utóbbi ma már nem létezik ebben a formában: a Nightjet márkanév megjelenésével ő is új gúnyába öltözött, mindössze 1 év után. A Heris-hez viszonyítva az L.S. kocsija több fokkal feljebb helyezte a mércét.

Az ÖBB hálókocsikat illetően is teljesnek ígérkezik - a valóságban igencsak megritkult - kínálat, mivel az ÖBB az öreg T2S és modernizált MUn hálókocsijait a menetrendváltással és a Nightjet forgalom megindulásával egy időben leállította és a kínálatban csak a szintén modernizált - memoba különkiadásokból már ismert - emeletes hálókocsik maradtak meg az Osztrák Szövetségi Vasút egykori járműparkjából.

22711995_1540364886012130_1584215493_o.jpgAz L.S. Models-memoba különkiadású emeletes WLABmz és WLBmz kocsijainak töretlen a sikere a piacon.

Ezen felül még megtalálható lesz a Nightjet vonatokhoz elengedhetetlen 2. osztályú, nyomásálló kocsiszekrényes Bmz "ülőkocsi" is, az előrejelzések alapján Minden-Deutz 552-es forgóvázzal szerelt változatban.

22643103_1540383309343621_252997013_o.jpgA.C.M.E. ÖBB Bmz kocsi MD522-es forgóvázzal. Az olasz gyártó kikövezett úton járt a RailTop szerszámaival. Vajon mire számíthatunk az L.S. esetében?

Fontos megjegyezni, hogy a Bmz, valamint a Bcmz 73.1-es kocsik az L.S. Palettáján formaújdonság ként szerepelnek. A gyártó utóbbiról már mutatott be 3 dimenziós rajzokat - melyet alább láthatnak - azonban a valóságban - ismerve a gyártó előéletét - elképzelhető, hogy ők is a RailTop kivitelét veszik alapul, az A.C.M.E.-hez hasonlóan. A Bcmz 73.1-es kocsi külön érdekesség, hiszen eddig nagy szériás kivitelben - ha egyáltalán beszélhetünk nagy szériáról - csak a RailTop-tól volt elérhető a kocsitípus. Az L.S.-től feltételezhetően hasonló példányszámra számíthatunk.

ÖBB Bcmz 73.1 az L.S. Models 3D tervén. Vajon a RailTop vonalat követik?
(forrás: L.S. Models)

A Nightjet forgalom beindításához az ÖBB további fekvőhelyes kocsikat - valamint a leállított idős hálókocsik pótlására - modern hálókocsikat vásárolt a DB érdekeltségébe tartozó leányvállalatok felszabadult járműveiből.
A fekvőhelyes kocsik tekintetében 15 darab Bvcmbz kocsival bővült a Nightjet flotta. Általuk igencsak koros, ám jó állapotú, 2001-2002 között modernizált járművek kerültek az ÖBB tulajdonába. Az L.S. Models a kocsik alapját képező típust már több variációban is lehozta a modellezők örömére, amit most ez az újabb festés követ.

22690310_1540343536014265_261964094_o_1.jpgDB Bvcmbz kocsi a CNL gúnyájában - természetesen az L.S.-től

A hálókocsik tekintetében a szolgáltatási színvonal növeléséhez - és a forgalomból kivont kocsik pótlásához - 42 darab - a Siemens által 2003 és 2005 között gyártott - WLABmz 173 típusú hálókocsit vettek át. Ezek a kocsik eddig a gyártó palettáján 2 fő változatban (német, valamint cseh) szerepeltek, azokon belül pedig több festési variáció is készült, amit most a Nightjet verzió fog követni.

22643000_1540353786013240_567691461_o.jpgFiatal, mégis már klasszikus: az L.S. Siemens WLABmz 173-es hálókocsija a DB CNL és a DB NachtZug festésében.

Egyelőre még sok nyitott kérdés van a modellek körül:
Kérdéses, hogy a festési verziók közül melyik kerül forgalomba, mivel a flotta színezésében még azonos kocsitípuson belül is akadnak kisebb-nagyobb eltérések - főleg a kezdeti kísérletezések nyomán - és az egyes kocsitípusok színezési sémái között is akadnak kisebb-nagyobb eltérések. Ismerve a gyártót reális esély van arra, hogy esetleg több verzióval is előrukkolnak a gyűjtők örömére. Jó példa erre a mindössze 1 évet létező új festésű Bcmz 73.2-es kocsi is.
A másik jelentős kérdés, hogy az L.S. által életre hívott exkluzív Models World sorozat részeként - korlátozott példányszámban, szettekben - vagy/és egyéni járművekként vehetjük-e majd birtokunkba ezeket a gyöngyszemeket.
Ezeken felül arról sincs hír, hogy vajon hány pályaszám áll majd a megszállottak rendelkezésére típusonként. Ezekre, majd a részletes katalógus megjelenése után kapunk választ.

Az árakat illetően feltehetően az L.S. jelenlegi 75-80 EUR/kocsi ára lesz a mérvadó, ennél kisebb ár nem valószínű látva a piaci ármozgást. Ez természetesen magas - hiszen egy ROCO Eurofima kocsinak nagyjából a duplája - ám az L.S. minőségének és kidolgozottságának ismeretében egyáltalán nem irreális. Aki ezt az összeget megadja érte, az egy nagyon precíz és szép modellel lehet gazdagabb.

2kocsi.jpgRészletekből az L.S. verhetetlen: Redőnyök, kocsiszám- és iránytáblatartók, létrák, felhatjható(!) ágyak a helyükön. Sőt, amit a szem egyáltalán nem, vagy csak szétszedés után lát: a halókocsi kalauz fülkéjében a mikró, és a WC-ben a WC-kagyló és a fülkékben a gombsor, valamint az előtérben a kapcsolótábla is a helyén van - hogy csak pár apró részletet említsünk a sok közül.

22662786_1540351759346776_580029169_o.jpg22643157_1540351322680153_1205235689_o.jpgHamarosan modellben sem lesz szokatlan a Nightjet új gúnyája. Felül egy Bcmz 61-es, még alul egy ex. DB WLABmz látható.

Az L.S.-től egyáltalán nem szokatlan módon az átmeneti korszak feliratozásának megfelelő hálókocsik is kiadásra kerülnek több szett részeként - ahogy az a gyártó 2017 eleji tájékoztatásában szerepel.
A 57152 és 47160 cikkszámú szettek egy-egy WLABmz 173-es kocsit fognak tartalmazni, melyek még a DB valamelyik éjszakai leányvállalatainak alapfestésében fognak pompázni, azonban már az osztrák társaság jelvényeit fogják magukon viselni.
Érdekes, hogy a Bvcmbz fekvőhelyes kocsi modelljének elkészítését - amely a Siemens hálókocsikhoz hasonlóan - átmeneti festésben is futott, eddig még tűzte ki célul a gyártó.

ls-models_2017-page-004_1.jpg(forrás: L.S. Models)

22690387_1540350526013566_1484089224_o.jpgA Siemens hálókocsikat az átmeneti korszakra jellemző festéssel is megvásárolhatjuk majd.

Szöveg: Földesi Gergely
A külön nem jelölt képeket Vécsei László készítette!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutmodell-szemle.blog.hu/api/trackback/id/tr2013025082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása